شماره ۱۶۷۱ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۸ فروردين
صفحه را ببند
گلایه سید کمیل موسوی، در گفت‌وگو با «شهروند» :
چرا برخی از صداهای بلند، پای کار نیستند؟

حسام خراسانی| ‏ «سلام خانم علی‌نژاد، آقای زیباکلام، خانم میلانی، آقای پرستویی و تاج زاده امروز که شما کنار ‏شومینه نشستین و حرف می‌زنین یه عده تا چکمه توی گِل دارن، بیل می‌زنن. همونایی که شما  به ‏بهونه‌های مختلف مورد تخریب قرارشون میدین و بهشون حمله می‌کنین. برای این‌که این تناقض از ‏بین بره و این مشکل حل شه این بچه‌ها برای شما یک پیام دارن: اول بیل بزن و بعدا حرف بزن.»  ‏
این پیامی ویدیویی است که توسط یک طلبه با عنوان سید کمیل موسوی در فضای مجازی منتشر شد. در این ‏فیلم درحالی‌که  چندین روحانی درحال بیل زدن به منظور کمک‌رسانی به سیل‌زدگان هستند، طلبه ‏جوانی با انتقاد از عدم مشارکت صحیح فعالان فضای‌مجازی در سیل اخیر، آنها را دعوت به حضور ‏فیزیکی در مناطق سیل‌زده می‌کند. ویدیویی که در فضای مجازی با واکنش‌های فراوان و البته تندوتیزی ‏هم مواجه شد. «شهروند» برای توضیحات بیشتر به سراغ شخص اول این کلیپ، یعنی سید کمیل موسوی  رفته، طلبه‌ای ‌جوان که این روزها با ‌پویش جنجالی اول بیل بزن بعد حرف بزن شناخته شده است. آنچه در ادامه می‌آید بخشی از این گفت‌وگو است.
 صریح صحبت کنیم؛ «سیدکمیل» چرا این فیلم را منتشر کرد؟
حقیقتا من از انتشار این ویدیو دو هدف داشتم؛ یکی این‌که در شرایطی که سفره ‌معنوی از همگرایی، در مناطق سیل‌زده پدید آمده و از همه  اقشار شامل بسیجی، ترک، لر، حتی طلبه‌ روسی و هلندی، همه برای خدمت دور آن  جمع‌ شد‌ه‌اند، چرا  برخی در این پویش مشارکت نمی‌کنند؟ هر بیننده با تماشای این همگرایی حسرت می‌خورد که چرا معدود افرادی که در فضای مجازی صدای بلندی هم  دارند، پای کار نیستند؟ من از واژه برخی استفاده می‌کنم، یعنی تعبیر بسیار کم، نه از واژه هنرمندان. ببینید! چقدر زیباست این تابلو: پرویز پرستویی، یک طلبه، یک ‌سپاهی، یک هموطن ‌سیل‌زده، یک ‌پزشک در کنار هم؛ پس بزرگترین هدف ما دعوت بود، اما هدف دیگری هم داشتیم. من می‌خواستم کنار این دعوت با گذاشتن هشتگ اول بیل بزن، بعدا حرف بزن، یک چالش ایجاد کنم، یعنی این دعوت را تبدیل کنم به یک کنش و واکنش. به اصطلاح مایه دعوت‌مان را پرشور کنم.
  با پاسخ‌ آقای‌ پرستویی به این هدف‌‌‌ رسیدی؟
ببینید! من احتمال قریب به یقین می‌دادم که با این هشتگ نهیبی به این افراد زده شود. تکلیف مسیح‌ علی‌نژاد مشخص است، مسیح در بازی ما نیست، اما دوست داشتم شخصیتی مثل پرویز پرستویی را در این همگرایی بیدار و حاضر ببینم. خود آقای پرستویی شاید چهار یا پنج‌بار آژانس‌شیشه‌ای را دیده باشد، اما من «سید‌کمیل» چون عاشق کاراکتر حاج کاظم‌ام 17 بار این فیلم را دیده‌ام. من پرویز پرستویی را با یک فیلم یا دو فیلم دنبال نکرده‌ام. من با حیدر فیلم بادیگارد زارزار گریه کردم؛ آن‌قدر این کاراکتر به‌روز و انقلابی است! حالا شما می‌بینید، شخصیتی که تا این میزان دوست داشته‌اید و با آثار معنوی‌اش جامعه را احیا کرده، می‌آید می‌گوید خبر مرگ مرا در صداوسیما اعلام نکنید. من خودم را می‌گویم، اگر صفحه پرویز پرستویی را در فضای ‌مجازی یک ماه دنبال کنم، افسرده می‌شوم؛ این صفحه یک جامعه سیاه را نشان می‌دهد.
  این گفته آقای پرستویی (خبر مرگ مرا در صداوسیما اعلام نکنید) اشاره‌‌  به موضوع حذف برنامه نود در شبکه سه داشت.
بله، همان کمپین که نتیجه هم نگرفت و امسال دیده‌ایم که بیش از هر سالی هنرمندان در صداوسیما ورود داشته‌اند.
  «کمیل موسوی» موافق  خروج عادل فردوسی‌پور از صداوسیماست؟
من در مورد ماجرای عادل تحلیل مفصلی دارم، اما اگر کوتاه بخواهم حرف بزنم، می‌گویم من دو عادل فردوسی‌پور می‌شناسم. شما می‌خواهید در مورد کدام عادل حرف بزنیم؟ یک عادل فردوسی‌پور که گزارشگر و برنامه‌ساز ورزشی است، کارشناس به تمام معنا، خبره ‌ورزشی، خُب این عادل  باید حفظ شود. اما  آن روی دیگر عادل، آن فردوسی‌پور سیاسی، آن نود سیاسی را من اتفاقا می‌گویم باید به چالش کشید. عادلی که می‌رود سراغ سیدحسن خمینی، ظریف یا آن فردوسی‌پوری که در زمان احمدی‌نژاد کوچکترین اتفاقات غلط ورزشی را بزرگ نشان می‌دهد باید به چالش ‌کشید؛ البته من احمدی‌نژادی نیستم، چنین تعبیری از حرف من نکنید.
 یک جا گفته بودی عاشق آقای پرستویی هستی. در عرصه سینما و تلویزیون کدام بازیگران را بیشتر می‌پسندی؟
از نظر فنی شهاب ‌حسینی، پرویز پرستویی، نوید محمدزاده، حامد بهداد و مریلا زارعی. به نظرم این بازیگران در آینده و در کهنسالی از بزرگانی همچون عزت‌الله انتظامی و مشایخی هم بیشتر حرف برای گفتن دارند.
 به نظر می‌آید با تمام انتقاداتی که در عرصه سیاسی- ‌اجتماعی به چهره‌های هنری  داری، اما در قاب تصویر از طرفداران  این چهره‌ها هستی؟
بله، این یعنی عدالت. من با نوید محمدزاده از نظر سیاسی اختلاف بسیاری دارم، اما باور نمی‌کنید فیلم ابد و یک روز را پنج، شش بار دیدم و باز هم تشنه دیدن این فیلم هستم؛ ماجرای اختلافات سیاسی با حیطه کاری و آثار هنری این بزرگان دو حیطه جداست. حرف ما همین است که چرا از محبوبیت یک چهره هنری در انتخابات سوءاستفاده می‌شود؟ اگر همین الان پرویز پرستویی را ببینم، بغلش می‌کنم و تمام انتقادها را مجدد مطرح می‌کنم. نظام ما نظام دادزدن، فریادزدن و مطالبه‌گری است. با  این تلنگرها باید  به یک وحدت و همگرایی برسیم. من به پرویز پرستویی پیام دادم که بیا با هم برویم مناطق سیل‌زده.
 البته حضور چهره‌ها در برنامه‌های انتخاباتی مرسوم است. در کمپین یکی از نامزدها، خواننده حاشیه‌داری که امروز چهره موجهی نیست، حضور داشت.
بله، من همان دوران هم گفتم. در همان وقت که آن قاب عکس گرفته شد. این کار،‌کار خیلی غلط و بدی  است؛ البته همه باید حرف بزنند اما با زبان تخصصی خودشان.
 شما نسبت به عدم حضور چهره‌ها در سیل و برخی نسبت به حضور چهره‌ها در زلزله کرمانشاه نقد دارند. این برداشت دوگانه را چطور تفسیر می‌کنی؟
بله، آن حضورهم غلط بود. در  ماجرای سرپل ذهاب، سلبریتی‌ها هیچ‌کدام کار یدی انجام ندادند، البته من اصراری به انجام کار یدی ندارم، اما حضور آنها هم‌عرض با نهادهایی همچون هلال‌احمر  و کمیته امداد و سازمان‌های مردم‌نهاد بود. ما از این نیت‌شان خبر نداریم و به نظر نیت‌شان هم خیر بود، اما نتیجه آن فعالیت ایجاد شیوه غلطی از همراهی در فضای مجازی شد که موجب سوءاستفاده انسان‌های ناسالم شد. هر فرد یک شماره حسابی‌ منتشر کرد و به گفته دادستانی‌ کلاهبرداری هم صورت گرفت.

ظاهرا نظر سلبریتی‌ها  به نظر «صدرالساداتی» نزدیک‌تر است! ‏
 دُرست در چند پست پایین‌تر از جوابیه پرویز پرستویی به سید کمیل موسوی، این بازیگر با انتشار ‏ویدیویی از طلبه دیگر یعنی «صدرالساداتی» نسبت به مواضع آقای صدرالساداتی واکنش‌ نشان داد. ‏آن چه از این پست برمی‌آید همراهی پرویز پرستویی با این طلبه جوان است، طلبه‌ای که حضورش در ‏فضای‌ مجازی گره خورده است.
سید مهدی صدرالساداتی در سیل خوزستان هم با همان دست فرمان ‏افشاگری حضور پیدا کرده. افشاگری‌هایی که ظاهرا با استقبال سلبریتی‌ها همراه است. اخیرا کلیپی در ‏فضای مجازی منتشر شده که فردی با نام «سیدمهدی صدرالساداتی» درخصوص سدسازی‌ها شبهات و انتقاداتی را مطرح می‌کند‎.‎‏

 چهار چهره‌ از نگاه «سید‌کمیل»
محمدرضا شجریان
شجریان در هنر بی‌بدیل است، ما نمی‌توانیم  از نظر فنی، فردی را مثل ایشان تربیت کنیم. البته من برخلاف آقای پرستویی با آقای شجریان از ابتدا احساس برادری نداشتم، اما می‌گویم او یک چهره بی‌بدیل هنری است.
ابراهیم حاتمی‌کیا
 وای قلبم لرزید؛ ایدئولوژیک‌ترین شخصیت هنری ایران. در ذهن چارچوبی دارد که از آن عدول نمی‌کند؛ دوست‌داشتنی است.
امین حیایی
به نظرم شاخصی است برای هنر. فردی که سر جای خود ایستاده، در موضوعات سیاسی و اجتماعی در حد و اندازه خود ورود می‌کند.
کویتی پور
لذت می‌برم از صدایش. من فرق می‌گذارم بین هنر و شخصیت. مبنای این فرق هم حدیثی است به این مضمون: باید به سخن بپردازیم، نه صاحب سخن.

پاسخ پرستویی به «سیدکمیل»: اصلا دلم نمی‌خواست تو این اوضاع پاسخگوی کسی یا چیزی باشم

یکی از چهره‌هایی که اعتراضش به ویدیوی سید کمیل موسوی را علنی کرد، پرویز ‏پرستویی بود. پرستویی در پاسخ موسوی که به انتقاد از او و چند چهره دیگر با این مضمون پرداخته ‏که تنها حرف می‌زنند و عمل نمی‌کنند، در اینستاگرام نوشت:  «اصلا دلم نمی‌خواست تو این اوضاع و ‏احوال که هموطنانمون زندگی‌شون به آب و گل نشسته بخوام‌ پاسخگوی کسی یا چیزی باشم. یا این‌که به ‏رخ بکشم که من چه کار کردم و کسی کاری نکرده، چرا؟ چون‌ این حرف و حدیث‌ها نه برای این ‏عزیزان که آسیب دیدن نان خواهد شد و نه آب و کاشانه.  اما از شما بعیده، اگه داری بیل میزنی بزن ‏ولی به رخ نکش. شما از کجا میدونی من تو خونه‌ام شومینه دارم؟» ‏

سید کمیل موسوی در پاسخ به پرویز پرستویی: شما برای ما حاج رضای فیلم مارمولک هم باشی جای شکر دارد

پس از این پاسخ کمیل موسوی با انتشار یک پست دیگر، این بار پرویز پرستویی را مورد خطاب قرار ‏می‌دهد و می‌نویسد: «پرستویی عزیز سلام، واقعا از کلیپ منتشر شده و موج استقبال مردمی از آن برداشت شما این بود که ‏مسأله ما شومینه یا بخاری بودن در خانه شماست که می‌گویید شومینه نداریم یا حقیقتا فکر کردید ‏ما از انتشار این کلیپ قصد داشتیم بیل زدن را به رخ مردم بکشیم که می‌گویید به رخ نکش. از شما ‏بزرگوار بعید است که پیام مردم و علت استقبال گسترده آنها از کلیپ را متوجه نشده باشید. مردم ‏از برخی سلبریتی‌ها بابت این بست‌نشینی در خانه و دایم ایراد گرفتن از صدر تا ذیل جامعه دلگیر ‏هستند که این گونه واکنش نشان می‌دهند و ذیل پست خودتان فراوان انتقاد کردند. مردم از این‌که شما دست ‏سوخته دخترکی نازنین و مظلوم در گوشه روستایی شریف را می‌بینید و منتشر می‌کنید که کار ‏خوبی هم هست، ولی این سیل عظیم جهادگران و خادمان مردم عزیز آسیب‌دیده را که بی‌مزد و منت و ‏با عشق و علاقه و افتخار دست یاری سیل زدگان را بوسیده و به کمک شتافته‌اند را نمی‌بینید.‎

پاسخ میلانی به «سیدکمیل»: آقای‌عزیز، از دیدن این ویدیو خوشحال شدم

تهمینه میلانی با انتشار پستی نسبت به این ویدیو واکنش نشان داد. در پست خانم میلانی آمده:  «آقای ‏عزیز  از دیدن این ویدیو خوشحال شدم‎ .‎البته خودتان خوب می‌دانید که با بیل زدن حتی چند صد نفر ‏هم، مشکلات پیش آمده از سیل حل شدنی نیست و عزم ملی لازم است‎ .‎‏ اگر من در صفحه خود با ‏نمایش ویدیو‌های تلخ با مردم سیل‌دیده همدردی می‌کنم، در کنار این ویدیوها، مردم را با کپشن‌های ‏مختلف به همیاری و همدلی با سیل‌زدگان دعوت می‌کنم‎.نمی‌دانم این چند روز چه اتفاقی افتاده که ‏همزمان با وقوع سیل آب، سیل حمله به اسم بسیجی با ادبیات نامناسب به صفحه کوچک من آغاز ‏شده است‎ .‎‏ و حالا این بار شما هم مرا در کنار چند اسم دیگر، مورد خطاب قرار می‌دهید‎ . ‎‏ ناگفته نماند ‏که مطمئن هستم یک بسیجی محترم و خدمتگزار، هرگز از ادبیات نامناسب بهره نمی‌برد و حمله‌کنندگان به صفحه من به نوعی منافقانه عمل می‌کنند و قطعا اهداف پلیدی دارند. ‎‏ در هر صورت در ‏خدمت همه سیل‌زده‌ها هستم و از دوستان عزیز این صفحه هم خواهشمندم که از هیچ همراهی و ‏همدلی با انسان‌های غمگین و سرگردانی که همه دارایی و خاطرات خود را از دست داده‌اند، ‏فروگذار نباشند‎ .‎‏ بیل زدن بلد نیستم، اما مهندسم و می‌توانم خانه‌های استاندارد طراحی کنم. ‎‏ مرا ‏بخوانید با جان و دل مسئولیت می‌پذیرم‎ .‎‏ دوستان عزیز‎! ‎‏ لطفا برای ابراز عقیده از ادبیات مناسب بهره ‏بگیرید وگرنه برخلاف میلم بلاک می‌شوید.»‎ ‎


تعداد بازدید :  428