شماره ۱۶۷۱ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۸ فروردين
صفحه را ببند
کی‌روش نگذاشت رنار بیاید؟
سرمربی سابق تیم‌ملی درست در روز لو رفتن مذاکره با کلینزمن علیه تاج مصاحبه می‌کند؛ حتی شنیده می‌شود او با هروه رنار هم تماس گرفته و از وضع بد کار در ایران گفته است! آیا سناریویی در کار است؟

شهروند| شواهد و قرائن نشان می‌دهد کارلوس کی‌روش تأثیر بسیار زیادی در پروسه انتخاب سرمربی بعدی تیم‌ملی فوتبال ایران دارد. این مربی با این‌که مدت‌هاست کار خود را در فوتبال کلمبیا آغاز کرده، هنوز اتفاقات فوتبال ایران را دنبال می‌کند و وارد یک دعوای اساسی با فدراسیون برای دریافت مطالبات 900‌هزار دلاری با شکایت به فیفا شده است. برای این‌که متوجه این کارشکنی‌ها و میزان تاثیرگذاری کی‌روش در پروسه انتخاب سرمربی بعدی قرار بگیرید، این گزارش را بخوانید:  
طرفداران کی‌روش، دغدغه فدراسیون
کی‌روش هنوز در ایران طرفداران بسیار زیادی دارد. حرف مشترک آنها این است که تحت هیچ شرایطی فدراسیون فوتبال نباید برانکو ایوانکوویچ را به‌عنوان جانشین مربی پرتغالی انتخاب کند. مدت‌هاست شدید‌ترین هجمه‌ها علیه سرمربی کنونی پرسپولیس در شبکه‌های اجتماعی و حتی رسانه‌های حامی کی‌روش وجود دارد و همین اتفاق باعث شده که مهدی تاج تمام تلاش خود را بکند که برای جلوگیری از جنجال‌های احتمالی، یک مربی بزرگ را به تیم‌ملی بیاورد. در واقع اگر فشار حامیان افراطی کی‌روش و حملات شبانه‌روزی آنها به برانکو نبود، شاید امروز مدیران فوتبال با راحتی بیشتری مذاکره با مربیان مختلف ازجمله برانکو را انجام می‌دادند. همه این اتفاقات نشان می‌دهد که یکی از تاثیرگذارترین جریانات در انتخاب سرمربی تیم‌ملی طرفداران مربی سابق هستند که اگر انتخاب نهایی باب میل آنها نباشد، قطعا فضای فوتبال کشور را برای مربی جدید تبدیل به جهنم خواهند کرد.
شکایت کی‌روش، نکته منفی برای مربی جدید
شکایت کی‌روش از فدراسیون فوتبال به فیفا بدون هیچ تردیدی تأثیر بسیار زیادی روی اعتبار فوتبال ایران در جهان و روال مذاکرات با مربی بعدی تیم‌ملی داشته است. درهمین هفته گذشته خبر شکایت کی‌روش در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب بسیار زیادی داشت. اگر فکر می‌کنید گزینه‌هایی که تاج و همکارانش با آنها برای هدایت تیم‌ملی مذاکره کرده‌اند، اخبار و اتفاقات فوتبال ما را دنبال نمی‌کنند، سخت در اشتباه هستید. آنها تمامی اخبار و اتفاقات ایران را دنبال می‌کنند. مربی بعدی به ‌هرحال قرار است کشوری را انتخاب کند که حداقل 3‌سال در آن زندگی و عمر مربیگری خود را در آن سپری خواهد کرد. به همین علت شکایت کی‌روش روی اعتماد گزینه بعدی به مدیران فوتبال ما تأثیر منفی می‌گذارد.
کلینزمن چگونه هوا شد؟
در روزهای اخیر خبر مذاکره و توافق اولیه با یورگن کلینزمن در رسانه‌های ایران به صورت رسمی منتشر شد. هرچند مدیران فدراسیون نه این خبر را تأیید کردند و نه تکذیب، منتهی با گراهای داده شده خیلی‌ها به این باور رسیدند که انگار ستاره سابق فوتبال آلمان قرار است هدایت تیم‌ملی را برعهده بگیرد. درچنین شرایطی اما به یک‌باره مصاحبه آتشین کی‌روش علیه تاج در رسانه‌ای که مدیر سابق رسانه‌ای تیم‌ملی فوتبال ایران در آن کار می‌کند، منتشر شد. بدون تعارف باید نوشت که کی‌روش در این مصاحبه شخصیت، صداقت و مدیریت نفر اول مدیریت فوتبال ایران را زیر سوال برد و بارها روی این مسأله تأکید کرد که تاج پشت تحریم‌ها پنهان می‌شود و به تعهدات خود در قبال تیم‌ملی هیچ‌وقت عمل نمی‌کرد. جالب اینجاست که باز هم این صحبت‌ها بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی ایران داشت. درنهایت هم دیروز خبر آمد که کلینزمن در ایمیلی رسما به فدراسیون گفته نمی‌تواند به خاطر مشکلات مختلف به ایران بیاید. حسابش را بکنید؛ گزینه‌ای که مهدی تاج درحال مذاکره با اوست، در جریان این صحبت‌های کی‌روش قرار بگیرد! آن‌وقت چه می‌شود؟
معرفی رنار هم به تعویق افتاد!
پیگیری‌های خبرنگار روزنامه شهروند نشان می‌دهد که هروه رنار یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های مدنظر مهدی تاج برای سرمربیگری تیم‌ملی ایران است. مذاکره با این مربی بدون هیچ‌گونه شفاف‌سازی رسانه‌ای انجام می‌شود و شنیده شده مبلغ مورد بحث بین طرفین برای عقد قرارداد نهایی هم کمتر از حقوق دریافتی کی‌روش است. البته پیش از این‌هم رنار در جام‌ملت‌های آسیا به امارات سفر داشت و یک بازی تیم‌ملی ایران را از نزدیک تماشا کرد و از همان موقع بحث حضورش در ایران بر سر زبان‌ها افتاد.  گفته می‌شود مذاکرات سنگینی بین او و نماینده‌اش با مهدی تاج و همکارانش انجام شده و طرفین به توافقات خوبی هم رسیده بودند تا این‌که به یک‌باره رنار به خاطر دریافت بعضی اخبار و مشورت‌ها سختگیری بیشتری انجام داد. فدراسیونی‌ها هم که گفته بودند مربی تیم‌ملی را تا آخر فروردین‌ماه اعلام خواهند کرد،  حالا از انجام این پروسه در اردیبهشت یا خرداد حرف می‌زنند.
آیا کی‌روش با رنار تماس گرفت؟
شایعه غیررسمی که خیلی سخت می‌شود آن را اثبات کرد، از تماس رنار و کی‌روش درباره پیشنهاد فدراسیون فوتبال ایران حکایت دارد. درحال حاضر کی‌روش و حتی طرفداران او به هیچ‌عنوان تأیید نخواهند کرد که این مربی در تماس با رنار به او تأکید کرده در مذاکره با تاج دقت بیشتری داشته باشد، چون در ایران هم با مدیریت ضعیفی باید همکاری کند و هم هیچ‌وقت پولش را نمی‌تواند به موقع دریافت کند. منتهی از راهروهای فدراسیون فوتبال برخی منابع خبری به ما اطلاع دادند مدیران این مجموعه اخیرا متوجه برخی کارشکنی‌های کی‌روش درحاشیه مذاکره با هروه رنار شده‌اند و عقب‌نشینی رنار را به هجمه کی‌روش و طرفدارانش ربط می‌دهند. به‌ هرحال این هم یک اتفاق طبیعی است که هر مربی خارجی که بخواهد به ایران بیاید، برای شناخت فوتبال ایران و مسائل مختلف با کی‌روش مشورت داشته باشد. کی‌روش هم قبل از آمدن به ایران خودش گفته بود که با برانکو و وینگادا مشورت زیادی کرده بود.


تعداد بازدید :  552