شماره ۱۶۷۲ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۹ فروردين
صفحه را ببند
دیگر از الوارهای جنگل‌های بلوط خبری نیست
بازسازی نوتردام مثل روز اولش امکان‌پذیر نیست

کلیسای 850 ساله نوتردام که خاطرات مردم فرانسه با آن گره خورده بود، در آتش سوخت. حالا امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه قول داده تا این بنا را طی پنج سال بازسازی کند. البته برخی از کارشناسان معتقدند که روند بازسازی احتمالا بیش از یک دهه به طول خواهد انجامید، آن‌هم ساختمانی 850 ساله که ساخت آن بیش از 107‌سال طول کشیده است. میلیاردر‌ها و نهاد‌های دولتی محلی تاکنون تعهد کرده‌اند بیش از ۷۰۰‌میلیون یورو به بازسازی کلیسای جامع نوتردام کمک کنند. درعین حال بنیاد‌ها و وب‌سایت‌های جلب سرمایه‌گذاری نیز فعالیت خود را برای جمع‌آوری کمک مالی آغاز کرده‌اند.  گرچه امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه وعده داد که این بنای مهم و مشهور شهر پاریس کاملا بازسازی خواهد شد، اما معماران فرانسوی می‌گویند کلیسای نوتردام را مانند روز اولش نمی‌توانند بسازند، چراکه درختان بزرگی که در ساخت آن به کار رفته، دیگر در فرانسه وجود ندارد. یورونیوز گزارش داده که در ساخت بنای اصلی ۱۳۰۰ اصله درخت بلوط بسیار تنومند به کار رفته است. سقف کلیسا نیز با تیرچه‌های چوبی ۸۵۰‌سال پیش از جنگل‌های قدیمی ساخته شده بود که بخش اعظم آن در آتش‌سوزی از بین رفته است. به دلیل قطع درختان جنگلی بازسازی به صورت قبلی امکان ندارد. حدس زده می‌شود ۵۲ هکتار از جنگل‌های بلوط در سال‌های ۱۱۶۰ برای ساخت سقف کلیسا مورد استفاده قرار گرفته باشد.
گنجینه کلیسا
تیم‌های ویژه موفق شدند آثار هنری و اقلام مذهبی ارزشمند ازجمله آن‌چه گفته می‌شود تاجی از خار است که مسیح پیش از مصلوب شدن بر سر داشت را نجات دهند، همچنین قطعه لباسی (تونیک) که گفته می‌شود لویی نهم هنگام انتقال این تاج به پاریس پوشیده بود، نجات یافته است. نوتردام محل نگهداری یادگارهای مقدس عیسی مسیح است، ازجمله یک تکه صلیب، یک ناخن و تاجی از خار که گفته می‌شود قبل از مصلوب شدن روی سر عیسی مسیح گذاشته شده بود.
آن ایدالگو، شهردار پاریس در توییتر نوشت که آتش‌نشان‌ها، ماموران پلیس و مردم زنجیره‌ای انسانی درست کردند تا قطعات فوق‌العاده ارزشمند داخل کلیسا مانند تاج و ردای لویی نهم را نجات دهند. اما به گفته برخی از شاهدان، بعضی از نقاشی‌هایی که داخل کلیسا به دیوار آویخته شده بودند، سنگین‌تر از آنی بودند که بتوان انتقال‌شان داد.
اول ایمنی
با توجه به آسیب‌های شدیدی که به کلیسا وارد شده، اولین و مهمترین گامی که باید برداشت، حفظ ایمنی کلیسا و ممانعت از وارد شدن آسیب‌های بیشتر به آن است. طبق گفته مقامات فرانسوی، بخش‌هایی از ساختمان کلیسا همچنان در خطر تخریب و ریزش آوار قرار دارد. گام بعدی به گفته جان بورتون، معمار و متخصص بازسازی ساختمان‌های قرون وسطایی، قرار دادن سقف‌های موقت بر روی ساختمان است. به گفته او این کار به معماران کمک می‌کند تا بررسی دقیقی در مورد این‌که کدام بخش‌ها ایمن هستند، انجام دهند. به این ترتیب متخصصان باید بررسی میزان خسارات واردشده را آغاز کنند که این امر خود می‌تواند سال‌ها طول بکشد.
ارتشی از باستان‌شناسان
برای بازسازی این کلیسا ابتدا باید به خوبی فهمید این ساختمان 850 ساله چگونه ساخته شده است که برای این کار نیازمند تعداد زیادی از باستان‌شناسانی هستیم تا شرایط ساخت و وضع فیزیکی کلیسا را درک کنند.
باستان‌شناسان به همراه محققان باید طی بررسی ساختمان کلیسا، اجزایی که سقوط کرده‌اند را از میان آوار بردارند و اگر به کارشان بیاید، از آنها دوباره در بازسازی کمک بگیرند یا اگر این قطعات آسیب دیده‌اند، آنها را مدل‌سازی کنند. این ارزیابی نیازمند بررسی هزاران قطعه در میان آوار است. بورتون می‌گوید این کلیسا جنگ‌های زیادی را به خود دیده است و از یک آتش‌سوزی دیگر هم جان سالم به در برده است، بنابراین ما هم نمی‌خواهیم آن را طوری بازسازی کنیم که کپی دقیقی از یک ساختمان 800 ساله باشد. ما باید به این حقیقت احترام بگذاریم که این آتش‌سوزی هم بخشی از تاریخ این کلیسا بوده است و باید در چهره آن پیدا باشد.


تعداد بازدید :  359