شماره ۱۶۷۲ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۹ فروردين
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری در جلسه هیأت دولت:
تلاش هلال‌احمر، اورژانس و مراکز بهداشتی درمانی موجب حیرت برخی مراکز بهداشت جهان شد

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و میلاد با سعادت حضرت مهدی موعود (عج)، به سیل اخیر و مشکلات گسترده‌ای که در این مدت برای مردم ایجاد کرد، اشاره داشت. او در این جلسه درباره خسارت‌های زیادی که سیل به زیربناها، اراضی کشاورزی و منازل مسکونی وارد کرده نیز سخن گفت. در ادامه مهمترین بخش‌های صحبت‌های رئیس‌جمهوری را می‌خوانید.
 با وجود بارندگی‌های فراوان در استان‌های آذربایجان‌غربی و شرقی با مشکل سیل و سیلاب مواجه نبودیم. این به خاطر آن است که دولت با هدف احیای دریاچه ارومیه، 4 الی 5‌سال است که تلاش می‌کند و توانسته 242 کیلومتر از رودخانه‌های مختلف را لایروبی کند، همچنین سدهایی که در این مناطق آماده آبگیری شده بودند، توانست 575‌میلیون مترمکعب آب را در خود جای دهند. اگر لایروبی صورت نمی‌گرفت و آب‌هایی که در پشت سدها قرار دارند نیز آزاد می‌شد، امروز در آذربایجان‌شرقی و غربی هم با سیل مواجه بودیم.
 بارها این را گفته‌ایم که یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم تلاش در راستای احیای دریاچه ارومیه است. احیای دریاچه ارومیه به معنای نجات زندگی 15‌میلیون نفر جمعیت کشور است، چراکه اگر این دریاچه خشک می‌شد، تمام منطقه شمال‌غرب کشور تحت‌تاثیر گردوغبار نمکی قرار می‌گرفت و همه محصولات زراعی از بین رفته و زندگی مردم تحت‌تاثیر قرار می‌گرفت. افتخار دولت یازدهم این است که در نخستین جلسه دولت درباره دریاچه ارومیه تصمیم‌گیری کرد و امروز شاهد آثار مثبت آن هستیم، به گونه‌ای که امسال نسبت به ‌سال گذشته حدود 1.6دهم به آب دریاچه ارومیه اضافه شده است.
 برخی از اقداماتی که توسط دستگاه‌های اجرایی صورت گرفته، شاید نظیر آن در دنیا وجود نداشته باشد، به گونه‌ای که در مدت سه هفته از 4‌هزار روستایی که دچار قطع آب شده بودند، 3‌هزار و 900 روستا به شرایط عادی بازگشته و امروز تنها برای 2.5‌درصد از روستاها این مشکل وجود دارد؛ همچنین از 2‌هزار و 352 روستایی که با قطع برق مواجه شد، امروز برق 2‌هزارو333 روستا وصل شده است.
 عدم شیوع بیماری‌های واگیردار، علیرغم مشکلات بزرگ در مناطق سیل‌زده یکی از افتخارات کشور به شمار می‌رود. این نشان می‌دهد که تلاش و اقدامات بسیار خوبی در این راستا از سوی هلال‌احمر، اورژانس و مراکز بهداشتی و درمانی صورت گرفته و موجب حیرت برخی از مراکز بهداشتی جهان شده است.»
 از مقام معظم رهبری به خاطر پاسخ به نامه دولت برای استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی جهت جبران خسارت‌ها و نیازی که در این بخش وجود دارد، سپاسگزاریم. مقام معظم رهبری در دیداری که حضورا خدمت ایشان بودم، فرمودند که معتقدم باید از صندوق در راستای جبران خسارات مردم کمک شود.
 در مجموع براساس این برآوردها حدود 40‌هزار‌میلیارد تومان خسارات به بخش‌های مختلف وارد شده که البته این رقم با بررسی دقیق خسارت‌های سیل در استان خوزستان ممکن است افزایش پیدا کند.
 اگر تلاش‌های وزارت امور خارجه نبود و از‌ سال 95 تولید و صادرات نفت، گاز و میعانات کشور افزایش پیدا نمی‌کرد، امروز اعتبارات چندانی در صندوق توسعه ملی وجود نداشت. اگر امروز نفت در شرایط پیش از توافق هسته‌ای قرار داشت، نمی‌توانستیم از اعتبارات صندوق چیزی داشته باشیم؛ این‌که تولید نفت کشور بیش از دو برابر شد و توانستیم هم کشور را اداره کرده و هم بخشی از اعتبارات حاصل از فروش آن را ذخیره کنیم، به خاطر تلاش‌های انجام شده در این حوزه بوده است.
 باید جایگاه هواشناسی کشور از لحاظ سازمانی ارتقا پیدا کند و به سطح بالاتری از لحاظ بودجه و امکانات برسد، چراکه هواشناسی با پیش‌بینی‌های دقیق می‌تواند در پیشگیری از وقوع این‌گونه حوادث بسیار تاثیرگذار باشد، باید صنعت بیمه را برای این‌گونه حوادث در آینده توسعه دهیم.
 سران رژیم آمریکا ماهیت خود را افشا کردند، درحالی‌که اگر عاقل بودند، باید اعلام می‌کردند که به خاطر سیلی که در ایران آمده، تحریم را برای یک‌سال معلق می‌کنیم. آن وقت بود که مردم شاید باور می‌کردند که آنها علیه ملت ایران نبوده و زمانی که 25 استان ایران دچار حادثه شده است، تحریم را لغو کردند.
 حداقل 179‌هزار منزل مسکونی در مناطق مختلف سیل‌زده دچار خسارت شده که باید با تلاش همه بخش‌ها بتوانیم این خسارت‌ها را جبران کنیم. باید دستورالعملی از سوی سه وزارتخانه آموزش‌وپرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و ورزش و جوانان تهیه و برای تصویب به دولت پیشنهاد شود که در چنین حوادثی که مردم به واسطه مشکلات از خانه خود جدا می‌شوند و در محل‌های اسکان موقت و کمپ‌ها حضور می‌یابند، در فاصله کوتاه همان‌طور که بهداشت و درمان و سایر بخش‌ها در کنار مردم تشکیل می‌شود، کلاس‌های درس مدارس و دانشگاه‌ها نیز در این اماکن تشکیل شود.


تعداد بازدید :  580