شماره ۱۶۷۲ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۹ فروردين
صفحه را ببند
گزارشی از کمک‌های مردمی ارسال شده از کل کشور به لرستان که دو هفته بعد از سیل هنوز ادامه دارد:
انباری لبریز از کمک‌های مردمی

سُمیرا زمانی| در روزهایی که سیل در لرستان تعداد زیادی از هموطنانمان را درگیر کرده بود، ویدیویی در فضای مجازی دست به دست چرخید که در آن این ادعا مطرح می‌شد که انبار اقلام جمعیت هلال‌احمر است و در اوج بحران خالی مانده است. این امر بلافاصله توسط جمعیت هلال‌احمر تکذیب شد. انبارهای امدادی جمعیت هلال‌احمر در لرستان به اندازه کافی پر بودند و این انبار جایی بود که برای تخلیه و بسته‌بندی اقلام اهدایی ارسالی از سمت مردم از سراسر ایران درنظر گرفته شده بود. انباری که از روز بعد از وقوع سیل روزانه 450 داوطلب در آن مشغول تفکیک، بسته‌بندی، بارگیری و ارسال اقلام اهدایی توسط مردم به مناطق سیل‌زده در لرستان بودند. حالا بعد از گذشتن بیشتر از 2 هفته از وقوع سیل در لرستان به این انبار رفته‌ایم که هنوز هم هر روز صبح از اقلام ارسالی پر می‌شود و داوطلبان تا نیمه‌شب برای کمک در آن حضور دارند.

انبار بسته‌بندی کمک‌های مردمی ارسال‌شده از سراسر کشور در حیاط بالای جمعیت هلال‌احمر لرستان قرار دارد. داوطلبانی که برای کمک آمده‌اند دارند یک تریلی را برای ارسال آماده می‌کنند، از هر سن و قشری را می‌توان میانشان دید؛ دانش‌آموز، کارمند، کارگر، معلم و حتی دکتر. در این دو هفته داوطلبان زیادی در این انبار برای بسته‌بندی اقلام و بارگیری کمک کرده‌اند، یکی از داوطلبان از زنی می‌گوید که سال‌هاست خارج از ایران زندگی می‌کند و امسال برای یک سفر 10روزه به خرم‌آباد سفر کرده بود اما 7روز کامل در این انبار کمک کرده است.
از روز اول شروع سیل هر روز 450 عضو داوطلب در این انبار برای کمک حضور داشته‌اند
سیدعابدین الماسی حسینی، معاون داوطلبان جمعیت هلال‌احمر لرستان در انبار بسته‌بندی کمک‌های مردمی ارسال‌شده از سراسر کشور به جمعیت هلال‌احمر لرستان دارد هماهنگی ارسال یک تریلی اقلام اهدایی به پلدختر را انجام می‌دهد. صدایش گرفته و به سختی می‌تواند حرف بزند، می‌گوید: «تمام اقلامی که در این انبار وجود دارند، اقلام اهدایی از سمت مردم ایران هستند؛ اقلام خوراکی مانند برنج، روغن، تن‌ماهی، کنسرو لوبیا، روغن و ماکارونی، سویا، رب گوجه؛ نان و آب معدنی، اقلام بهداشتی، پتو، لباس‌های زنانه، مردانه و بچگانه، کفش و چکمه‌ و بسیاری موارد دیگر.»
اقلامی که به انبار ارسال می‌شوند، ابتدا تفکیک شده، سپس بسته‌بندی و بعد هم آماده ارسال به نقاط آسیب‌دیده می‌شوند. الماسی می‌گوید: «اقلام غذایی را در پک‌هایی به تناسب چیزهایی که ممکن است به درد مردم بخورد، تقسیم‌بندی می‌کنیم. اقلام بهداشتی، پتو، لباس‌های زنانه، مردانه و بچگانه همراه کفش و چکمه‌ای که مردم ارسال کرده‌اند هم، در کارتن‌ها بسته‌بندی می‌شوند و درنهایت با توجه به شرایطی که وجود دارد، اقلام را به مناطق ارسال می‌کنیم، مثلا چکمه‌ها را به سمت پلدختر می‌فرستیم اما کفش را به سمت کوهدشت.»
به گفته الماسی، از روز اول شروع سیل تا بیشتر از 10روز 450 عضو داوطلب در این انبار حضور داشته‌اند: «این داوطلبان بدون هیچ چشمداشتی کار دلی انجام دادند و به ما در بسته‌بندی کمک کردند. بیشتر این داوطلبان از قبل با ما همکاری داشتند اما بعد از وقوع سیل بسیاری از نیروهای مردمی هم برای کمک به ما اضافه شدند و روزی حدود 4‌هزار بسته آماده کردیم و هر روز تمام اقلام به مناطق آسیب‌دیده ارسال شدند. با توجه به درخواستی که از ستاد جمعیت استان به ما اعلام می‌شد، اقلام را تحویل امداد می‌دادیم تا در مناطق تقسیم کنند و البته این اقلام در کنار پک‌های 72ساعته و یک‌ماهه در اختیار سیل‌زدگان قرار می‌گیرند.»
به گفته معاون داوطلبان لرستان، نکته جالبی که در این کمک داوطلبانه وجود داشت این است که آن‌چه تا‌‌به‌حال همه افراد داوطلبانه کار بارگیری را انجام داده‌اند و حق‌الزحمه‌ای نگرفتند؛ همه خودروها هم داوطلبانه کار کردند، در اصل می‌توان گفت کل کار این مجموعه از اهدا، بسته‌بندی، بارگیری و ارسال داوطلبانه انجام شده است.
مرضیه‌پور سرتیپ، مسئول خانه داوطلبان شهرستان خرم‌آباد از کسانی است که از ساعات اولیه وقوع سیل در 12 فروردین‌ماه به‌عنوان یک نیروی داوطلب کارش را آغاز کرده و همراه با اعضای خانه داوطلب مشغول کمک و بسته‌بندی بودند. می‌گوید: «تعداد نیروهایی که برای کمک به ما آمده بودند تا بسته‌بندی اقلام را انجام دهیم، خیلی زیاد بود، هم اعضای داوطلب و هم نیروهای مردمی کنار هم بودند و کار با همکاری و همدلی پیش رفت.»
این داوطلبان هر روز از 8 صبح تا 11شب و حتی بیشتر در انبار بودند و کار انجام می‌دادند؛ کارهایی مانند تفکیک اقلام بهداشتی و بسته‌بندی آنها که همراه با لباس نو و ظروف پلاستیکی به مناطق آسیب‌دیده فرستاده شوند.  
روزانه حدود 250 تا 300 خانم
در این‌جا مشغول کمک‌رسانی هستند
انسیه طهماسبی، دبیر مجمع جوانان استان شورای مرکزی کشوری از فعال‌ترین داوطلبان لرستان است، می‌گوید: «بسیار متاسفیم از اتفاقی که افتاد اما خوشحال هستیم بابت این‌که خداوند توفیق داد تا بتوانیم در این عرصه به هم‌استانی‌های عزیزمان خدمت‌رسانی کنیم. خدا را شکر می‌کنم که توانستیم به‌ عنوان یک نهاد اصلی قدم عظیمی را برداریم و رضایت مردم را جلب کنیم.»
او که تمام زندگی‌اش از 12 فروردین در کمک‌کردن خلاصه شده است، تأکید می‌کند: «کمک‌های مردمی به این سالن ورزشی آورده می‌شود، در این‌جا اقلام را به بسته‌های غذایی و بهداشتی تفکیک می‌کنیم. جدای از اینها  اقلام دیگری مانند شیرخشک و مواردی که مورد احتیاج مردم در مناطق است را دسته‌بندی می‌کنیم. ساعت کاری هم معمولا از 8 صبح تا 12 شب است؛ حتی گاهی بار از فرودگاه ساعت یک‌ونیم شب می‌رسد و ما همچنان بدون هیچ خستگی مشغول کارکردن هستیم.»
به گفته انسیه این سالن ورزشی هر روز صبح از اقلام پر می‌شود و تا آخر شب تمام بسته‌ها ارسال می‌شوند: «روزانه حدود 250 تا 300 خانم در این‌جا مشغول کمک‌رسانی هستند؛ علاوه بر داوطلبان آموزش‌دیده جمعیت هلال‌احمر، نیروهای مردمی در کنار ما بودند و خوشبختانه مردم به ما اعتماد داشتند، از نزدیک شاهد اقدامات بودند و روزانه اقلامی را برای ما می‌آوردند تا در این‌جا بسته‌بندی شود. حتی از استان‌های مجاور مانند استان قم، یزد، قزوین، اصفهان و مرکزی، نیروهای جوانان، امدادگران و داوطلبان کنار ما بودند. حتی میهمانان نوروزی که به استان ما آمده بودند،  برای انجام کمک‌رسانی‌ها اعلام آمادگی کردند.»
مونا جورابی از نجاتگران سازمان امدادونجات خودش هم  سه بار به منطقه رفته و می‌گوید: «خداروشکر همه مردم در کنار ما هستند و کمک می‌کنند، اقلام مختلفی را برای ما می‌آورند. عملیاتی‌ها در مناطق هستند کسانی که این‌جا در حال خدمت هستند، معمولا از 8 صبح تا 12 شب کار می‌کنند. روزهای اول شرایط برای مردم خیلی بد بود با این حال آنها هم پابه‌پای امدادگران همراه بودند. امدادگران همه اقلامی که مورد نیاز بود را به مردم می‌دادند، روزهای اول کار سخت‌تر بود اما روز به روز شرایط بهتر شد و کار درست‌تر پیش رفت.»
آمیتیس محمدی هم از دختران فعال داوطلب است؛ 12‌سال دارد و از روزی که فهمیده همشهریانش سیل‌زده شده‌اند، به پدرش که کارمند جمعیت هلال‌احمر است التماس کرده که او را برای کمک بیاورد. حالا هم که مدرسه باز شده هر روز بعد از مدرسه برای کمک می‌آید و می‌گوید بعد از دیدن این روزها دیگر شاید بخواهد امدادگر شود.
جمعیت هلال‌ احمر را برای کمک به مردم
قابل اعتماد می‌دانم
فرض‌الله فرجی، کارمند بازنشسته بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان از کسانی است که از ساعات اولیه وقوع سیل در انبار بسته‌بندی کمک‌های مردمی ارسال‌شده از سراسر کشور حضور داشته است. همه با تحسین از او حرف می‌زنند و این‌که از انجام هر کمکی ابایی نداشته است؛ از بار زدن اقلام گرفته تا بسته‌بندی و جارو زدن. خودش می‌گوید: «چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار؛ وقتی شرایط مردم سیل‌زده را دیدم داوطلب شدم و از روز 14 فروردین هر روز از 8 صبح تا 8 شب این‌جا حضور داشتم.»
او دلیلش برای حضور در انبار جمعیت هلال‌ احمر را این‌گونه توضیح می‌دهد: «من زمان جنگ هم با هلال‌ احمر همکاری داشتم، به همین دلیل با این نهاد آشنایی داشتم. جمعیت هلال‌ احمر را از دیگر نهادها برای کمک به مردم و امدادرسانی بیشتر قبول دارم و قابل اعتماد می‌دانم. حالا هم هر کاری نیاز باشد انجام می‌دهم، کارکردن برای مردم اعتراض و عصبانیت ندارد وقتی می‌بینیم هم‌وطن و هم‌استانی‎مان خانه و کاشانه خودش را از دست داده و نیاز به کمک دارند، دیگر نمی‌توان آرام نشست، حالا هم هر کاری که از دستم بر بیاید، کوتاهی نمی‌کنم.»
ولی بهاروند، مدیر روابط عمومی جمعیت هلال‌ احمر لرستان می‌گوید: «روز اول تعداد نفرات از اقلام ارسالی بیشتر بود، بعد ناگهان آن‌قدر حجم اقلام زیاد شد که مجبور شدیم برای حضور بیشتر داوطلبان فراخوان بزنیم. واقعا هم هر کسی آمده و دیده گفته مردم لرستان انرژی مضاعفی برای کمک به سیل‌زدگان گذاشته‌اند، نه‌تنها برای مناطق سیل‌زده این‌جا حتی برای خوزستان. بین داوطلبان از بچه‌های هشت ساله داشتیم تا پیرزن هفتاد ساله. حتی کسی که  از آلمان برای سفر و دیدن خانواده‌اش آمده بود، تمام آن چند روز را برای کمک در این‌جا زمان گذاشته بود.»


تعداد بازدید :  319