شماره ۱۶۷۶ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
آیا ورود ملخ‌ها با برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده بوده است؟
فائو حقیقت‌یاب خود را به ایران می‌فرستد!

هفته‌ گذشته خبری روی بعضی رسانه‌ها مبنی بر هجوم ملخ‌ها به جنوب کشور دیده شد. ویدیوهایی هم در شبکه‌های اجتماعی از این هجوم منتشر شد که طبیعتا نگرانی‌هایی را بین مردم به دنبال داشت. دراین‌باره کارشناسان مختلفی هم صحبت کردند و مباحثی از قبیل احتمال هجوم ملخ‌ها به جهت سیل مطرح شد. هرچند این گزاره قطعیت نداشت و کارشناسان همچنان احتمال می‌دادند که این هجمه به خاطر نمور بودن زمین و ایجاد بستری مناسب برای مهاجرت و زندگی ملخ‌ها باشد. با این حال عده‌ای دیگر هم بر تاثیرات تغییر اقلیم تاکید داشتند و معتقد بودند این ملخ‌ها از جنوب‌غربی کشور وارد شده‌اند. روز گذشته اما خبر دیگری روی درگاه سایت‌ها مخابره شد مبنی بر این‌که احتمال دارد این هجمه بنا بر نوعی برنامه‌ریزی از پیش‌تعیین‌شده باشد. در این زمینه رئیس سازمان حفظ نباتات روز گذشته عنوان کرد فائو با اعزام نماینده خود به ایران احتمال عمدی‌بودن حمله ملخ‌ها به ایران را بررسی می‌کند.
59 کشور دنیا در معرض تهدید
درگاهی دراین‌باره گفته: «این ملخ‌ها به‌طور معمول 59 کشور دنیا را مورد تهاجم قرار می‌دهند که کانون اصلی آنها شمال و شرق آفریقاست.» محمدرضا درگاهی که در نشست خبری به همین منظور صحبت می‌کرده، تاکید کرده: «ملخ‌های صحرایی آفت‌های خطرناکی هستند و از هر نوع گیاهی که در مقابلشان باشد، تغذیه می‌کنند.» رئیس سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داده: «این ملخ‌ها 30‌درصد اراضی دنیا را در اختیار دارند و تا زمانی که غذایشان کم شود، به دیگر کشورها ازجمله ایران حمله‌ور می‌شوند.» درگاهی همچنین گفته: «ملخ‌هایی که به ایران حمله می‌کنند، به‌طور معمول از شمال آفریقا به شبه‌جزیره عربستان رفته و از آن‌جا به ایران می‌آیند، هر چند ملخ‌هایی نیز به صورت دسته‌های پراکنده در خود عربستان حضور دارند.»
دشواری سم‌پاشی
در این روزها تصاویری از سم‌پاشی‌ها در مناطق تحت نفوذ ملخ‌ها منتشر شده، اما درگاهی در بخشی از صحبت‌هایش ناخواسته درباره این موارد هم صحبت کرده و گفته: «این ملخ‌ها طول پروازی زیادی دارند، به طوری که می‌توانند در روز 200 تا 400 کیلومتر پرواز کنند که این امر مشکلاتی را برای کانون‌کوبی (سم‌پاشی) آنها ایجاد می‌کند.» او در ادامه گفته: «این سطح از حمله ملخ‌ها به کشور در 40‌سال گذشته بی‌سابقه بوده است و ما در سال‌های پیش تنها در سطحی بالغ بر 2 تا 3‌هزار هکتار برخورد داشتیم که اکنون به 51‌هزار هکتار رسیده که این رقم باید تا 200‌هزار هکتار افزایش یابد.»
ملخ‌های همه‌چیزخوار
محمدرضا درگاهی در ادامه این نشست به جزییاتی درباره این گونه اشاره کرده که لزوم مقابله با آنها را تقویت می‌کند. او گفته:   «همه ملخ‌ها قابلیت پرواز را ندارند و تنها جهنده هستند، اما این دسته از ملخ‌ها، خطرناک و همه‌چیزخوار هستند و همه گیاهان را می‌خورند و با توجه به آرواره‌های قوی که دارند، می‌توانند پوست درختان را نیز بخورند.» درگاهی گفته: «ملخ‌هایی که به ایران حمله کرده‌اند، 50‌میلیون قطعه هستند و فعالیت آنها ادامه دارد و ما طی روزهای آینده مبارزه خواهیم داشت.» او در پایان هم اشاره کرده: «این ملخ‌ها ابتدا تغذیه کوچکی می‌خورند و بعد اقدام به جفتگیری و تخم‌ریزی می‌کنند، بنابراین لازم است قبل از مرحله تخم‌ریزی با آنها مبارزه صورت گیرد.»


تعداد بازدید :  338