شماره ۱۶۷۶ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
گفت‌وگو با پوپک بسامی، اولین وزنه‌بردار زن ایران که روی تخته رفت
همه دوربین‌ها روی من بود

شهروند| شاید تا چند‌سال قبل حضور زنان وزنه‌بردار ایرانی در میادین بین‌المللی فقط یک رویا بود. با این‌که وزنه‌برداری همواره یکی از رشته‌های مدال‌آور ایران در المپیک و بازی‌های آسیایی به حساب می‌آمد، اما همه این رشته را به‌عنوان یک ورزش مردانه می‌شناختند. با تأکید فدراسیون جهانی و همچنین رایزنی فدراسیون ایران با وزارت ورزش از چندی پیش وزنه‌برداری زنان در داخل کشور استارت خورد تا این‌که بالاخره در مسابقات قهرمانی آسیا 2019 به میزبانی چین زنان وزنه‌بردار ایرانی برای اولین‌بار در رده بزرگسالان روی تخته رفتند و مورد توجه رسانه‌های خارجی هم قرار گرفتند. پوپک بسامی،‌ دختر 27ساله‌ای بود که به‌عنوان اولین زن ایرانی در مسابقات آسیایی شرکت کرد تا به یک طلسم طولانی‌مدت پایان دهد. به همین بهانه با نماینده دسته 55کیلوگرم وزنه‌برداری زنان ایران همکلام شدیم. در ادامه مشروح گفت‌وگوی «شهروند» با پوپک بسامی را می‌خوانید:  
  از اولین تجربه‌ای که در مسابقات قهرمانی آسیا داشتید،‌ برایمان بگویید؟
ما درچند ماه گذشته تمرینات خود را زیرنظر خانم امرالله پیگیری کردیم و آماده حضور در مسابقات بودیم. من چون در دسته 55کیلوگرم وزنه می‌زنم، اولین نفری بودم که از تیم روی تخته می‌رفتم و طبیعتا استرس بیشتری هم داشتم. این اولین تجربه من بود و شاید به خاطر استرس بالایی که داشتم، در یکضرب نتوانستم رکوردهای تمرینی‌ام را در مسابقات تکرار کنم.
  در مجموع از وزنه‌هایی که مهار کردید و مقامی که به دست آوردید، راضی بودید؟
من در گروه B حضور داشتم و بین 5 وزنه‌بردار چهارم و در مجموع دوازدهم شدم. در یکضرب می‌توانستم عملکرد بهتری هم داشته باشم، اما به خاطر استرسی که داشتم، با نظر مربیان محتاط‌تر عمل کردم. هر چقدر از مسابقه گذشت، توانستم استرس خود را کنترل کنم و وضع بهتری پیدا کردم. شخصا از این‌که توانستم در اولین تجربه در جدول بمانم و وزنه‌هایی که انتخاب شد را بالای سر ببرم، راضی بودم. به ‌هرحال باید مربیان و کارشناسان درباره عملکرد من نظر بدهند، اما در آینده قطعا وضع بهتری هم پیدا می‌کنم.
  شاید ثبت مجموع 143کیلوگرم رکورد بالایی به حساب بیاید، اما همه امیدوارند وزنه‌برداران زن ایران در آینده پیشرفت چشمگیری کنند و حتی مدال بیاورند.
ما یک تیم هستیم که فقط چندماه تمرین کرده و در آینده قطعا می‌توانیم بهتر از اینها باشیم. به تدریج وقتی تجربه ما بالاتر برود، عملکرد بهتری هم خواهیم داشت. وزنه‌برداران کشورهای شرق آسیایی سال‌هاست تمرین می‌کنند و مسابقه می‌دهند و برخی از آنها قهرمان جهان و المپیک هستند. من در حرکت دوضرب از وزنه‌هایی که زدم، راضی بودم و توانستم رکوردهای تمرینی‌ام را تکرار کنم. این مسابقات در مجموع تجربه بزرگی برای من بود.
  حضور زنان ایرانی با حجاب روی تخته وزنه‌برداری توجه خیلی از رسانه‌ها و مسئولان جهانی این رشته را به همراه داشته؛ شما هم از این بازتاب‌ها باخبر هستید؟
کاملا متوجه شدم که چقدر زیر ذره‌بین هستم و این موضوع اتفاقا استرس مرا بیشتر کرد. از زمانی که در سالن گرم بودم و آماده مسابقه می‌شدم، همه دوربین‌ها روی من بود و خیلی منتظر بودند تا من به‌عنوان یک وزنه‌بردار محجبه روی تخته بروم. بعد از مسابقه هم رسانه‌های خارجی سراغ من آمدند و سوالاتی را پرسیدند.
  حتما می‌دانید که نامتان به‌عنوان اولین وزنه‌بردار محجبه ایرانی در مسابقات بین‌المللی در تاریخ ثبت شد؟
بله، این هم از شانس من بود که به‌عنوان اولین نفر روی تخته رفتم و بیشتر از هم‌تیمی‌هایم مورد توجه قرار گرفتم. اتفاقا رسانه‌های خارجی هم از این اتفاق می‌پرسیدند و می‌گفتند که تو تاریخ‌ساز شدی. خدا را شکر می‌کنم که سربلند شدم و توانستم با موفقیت مسابقه‌ام را تمام کنم.
  برای آینده وزنه‌برداری خودتان چه سقفی را درنظر گرفته‌اید؟
جا دارد از مسئولان فدراسیون تشکر کنم که در ماه‌های اخیر امکانات خوبی در اختیار ما قرار دادند. همچنین مربیان کمک کردند تا بتوانیم مهارت لازم را در حد حرفه‌ای به دست آوریم. به ‌هرحال مسابقات آسیایی یک میدان بزرگ بود که باعث شد تجربه ما دوچندان شود. من انگیزه بیشتری گرفتم و می‌خواهم به محض بازگشت خودم را برای مسابقات بعدی آماده کنم. فعلا زود است که بخواهیم درباره مدال‌آوری صحبت کنیم، اما ان‌شاءالله وزنه‌برداری زنان هم به‌ زودی می‌تواند مدال کسب کند.


تعداد بازدید :  538