شماره ۱۶۸۶ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۶ ارديبهشت
صفحه را ببند
از 17 برند کنسرو ماهی تنها تک و توکی از برندها در قفسه‌های فروشگاهی موجود است
تن ماهی کجا غیب‌اش زد؟

شهروند|  تن ماهی از سبد خرید فروشگاه‌های اینترنتی حذف شده است و حالا از 17 برند تن ماهی تک و توکی از برندها در قفسه فروشگاه‌ها موجود است.
میررضوی، دبیر سندیکای صنایع غذایی کنسروی به «شهروند» می‌گوید که حذف دلار 4200 تومانی موجب شده است که قیمت ماهی وارداتی صد درصد افزایش داشته باشد و قیمت قوطی‌های کنسروی هم با جهش عجیبی مواجه شده است.
افزایش قیمت 60‌درصدی و نایاب‌شدن تن ماهی
در پی حذف واردات ماهی از گروه کالاهایی که با دلار 4200 تومانی وارد می‌شد، از روز گذشته تن ماهی هم با 60درصد افزایش قیمت در فروشگاه‌ها عرضه و نایاب شد. تن ماهی در ماه‌های اخیر و بعد از گرانی گوشت، مرغ و ماهی به جایگزین مناسبی برای این غذاها تبدیل شد و استفاده از آن توسط خانواده‌های متوسط رو به پایین افزایش چشمگیری پیدا کرد، اما قطعا با افزایش 60‌درصدی این کالا مصرف آن بین خانوارهای ایرانی کاهش چشمگیری خواهد داشت.
از روز گذشته و همزمان با این‌که برخی برندهای معروف تن ماهی، قیمت هر قوطی تن ماهی را از 9200 تومان به 15هزار و 500  تومان افزایش دادند، این کالا هم نایاب شد. اغلب برندها توزیع تن ماهی را در بازار کم کرده‌اند و حتی فروشگاه‌های اینترنتی هم از تن ماهی تقریبا خالی شده است؛ به‌عنوان مثال در فروشگاه‌ اینترنتی کوروش، از میان 17 قلم تن ماهی فهرست‌شده در صفحه این فروشگاه، هیچ برندی موجودی ندارد. همچنین در فروشگاه شهروند از میان 55 قلم تن ماهی در فهرست این فروشگاه، تنها یک قلم موجود است. علاوه بر این، در سایت دیجی‌کالا هم از 48 قلم تن ماهی این سایت، تنها دو قلم موجود است.
چرا تن ماهی گران شد؟
دلیل افزایش قیمت 60‌درصدی تن ماهی بازمی‌گردد به حذف ماهی وارداتی از گروه کالاهایی که با دلار 4200 تومانی وارد می‌شد. میررضوی، دبیر سندیکای صنایع غذایی کنسروی درباره این موضوع به «شهروند» می‌گوید: «ما هنوز به هیچ کارخانه تولید تن ماهی مجوز افزایش قیمت 60درصدی نداده‌ایم و اگر بعضی از واحدهای تولیدی محصولات جدید خود را با این قیمت عرضه کرده‌اند، بدون مجوز اقدام به این افزایش کرده‌اند. البته قرار است تن ماهی افزایش قیمت داشته باشد، چون ماهی وارداتی از گروه کالاهایی که با ارز 4200 تومان وارد می‌شد، حذف شده و طبیعی است کارخانه‌ای که می‌خواهد با ارز نیمایی ماهی وارد کند، باید خیلی بیشتر از قبل هزینه پرداخت کند و برای این کار از دلار بالای 10‌هزار تومان استفاده کند.»
او ادامه می‌دهد: «ضمن این‌که با توجه به افزایش قیمت قوطی و کارتن و بسته‌بندی، کارخانه‌ها راهی جز افزایش قیمت ندارند، اما قطعا آنها هم نمی‌خواهند افزایش قیمت‌شان به‌گونه‌ای باشد که فروش‌شان کاهش پیدا کند. تن ماهی در ایران غذای خانواده‌های متوسط و ضعیف است و اگر قیمت آن به 15‌هزار و 500 تومان افزایش یابد، مصرف آن بشدت کاهش پیدا خواهد کرد و این موضوع برای هیچ واحد تولیدی خوشایند نیست.»
میررضوی درباره این‌که چرا ماهی هم از گروه کالاهایی که قرار بود با ارز دولتی وارد شود حذف شده، ادامه می‌دهد: «متاسفانه در این زمینه هیچ مشورتی با ما نشد و بدون این‌که تبعات این اتفاق بررسی شود، تصمیم‌گیری شد که ماهی از گروه کالاهای با ارز 4200 تومانی حذف شود. این اتفاق حتی روی قیمت ماهی‌های داخلی هم تأثیر گذاشت و درحال حاضر صیادان ایرانی که ماهی‌های صیدشده خود را با قیمت 17‌هزار تومان می‌فروختند، آن را به 22‌هزار تومان افزایش داده‌اند. البته ما در تلاش هستیم که جلسه‌ای با صیادان داخلی داشته باشیم و حداقل جلوی روند افزایش قیمت ماهی‌های داخلی را بگیریم.»
میررضوی درباره این‌که تا چه میزان افزایش قیمت برای شرکت‌های تن ماهی مجاز است، می‌گوید: «طبق محاسباتی که انجام شده، قیمت هر قوطی تن ماهی نباید بیشتر از 15‌هزار تومان باشد که البته افزایش‌ها به میزان گوشت موجود در هر قوطی بستگی دارد، اما آن‌چه مشخص است ما تاکنون مجوز درج قیمت 15‌هزار و 500 تومان به کارخانجاتی که عضو سندیکا هستند، نداده‌ایم. البته برخی کارخانجات مثل واحدهای تولیدی ساکن در شهر مشهد هستند که به‌صورت خودمختار عمل می‌کنند و از قوانین تبعیت نمی‌کنند و ما هم نمی‌توانیم آنها را وادار به پیروی از مصوبات کنیم. این کارخانه‌ها با افزایش قیمت‌های بی‌رویه باعث ایجاد نارضایتی بین بقیه کارخانه‌ها می‌شوند.»
افزایش 100‌درصدی قیمت ماهی وارداتی
با توجه به حذف ماهی وارداتی از فهرست کالاهایی که با ارز دولتی وارد می‌شد، قیمت هر کیلوگرم گوشت ماهی تن وارداتی 25‌هزار تومان خواهد بود. این درحالی است که تا پیش از این کارخانه‌های تولید‌کننده تن ماهی، گوشت ماهی تن را با قیمت هر کیلوگرم 10‌هزار تومان وارد می‌کردند که این افزایش قیمت بیشتر از 100‌درصد، تأثیر زیادی روی قیمت هر قوطی تن ماهی خواهد گذاشت. 


تعداد بازدید :  730