شماره ۱۶۸۷ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
پایان جنگ جهانی دوم در اروپا

دو سالِ پایانی جنگ جهانی دوم در همه جبهه‌ها مصادف با عقب‌نشینی ارتش آلمان نازی بود. شکست عملیات بارباروسا که تصرف خاک شوروی را مد نظر داشت، نیمی از توان نظامی ماشین جنگی آلمان را تحلیل برد. عقب‌نشینی قدم به قدم نازی‌ها سرانجام به تجمع قوای ارتش سرخ پشت دروازه‌های برلین در آخرین روزهای آوریل 1945 میلادی منجر شد. آدولف هیتلر که از ماه‌ها قبل چنین وضعیتی را پیش‌بینی کرده بود، سی‌ام آوریل 1945 و برای اجتناب از اسارت به دست روس‌ها، همراه با همسرش اوا براون دست به خودکشی زد و آجودان‌های وفادارش جسد او و براون را با ده‌ها لیتر بنزین سوزاندند تا حتی استخوان‌های پیشوای آلمان نازی نیز به دست استالین نیفتد. از لحظه خودکشی هیتلر، آلمان دیگر فاقد شخص اول برای اتخاذ تصمیم‌های مهم سیاسی بود و با توجه به اشغال خاک کشور از سوی متفقین، لازم بود شخص یا اشخاصی برای مذاکره با دشمن خود را نامزد کنند که این‌بار نیز قرعه به نام ژنرال‌ها افتاد.
اعتماد به دریادار مخالف نازی‌ها
پس از مرگ آدولف هیتلر، دریادار کارل دونیتس، فرمانده نیروی دریایی رایش سوم با عنوان موقت رئیس‌جمهوری آلمان زمام امور کشور را در دست گرفت. دونتیس برای مذاکره با متفقین به دو افسر ارشد ستاد یعنی  آلفرد یودل و ژنرال ویلهلم کایتل ماموریت داد مقدمات امضای تسلیم‌نامه رسمی را فراهم کنند. ارتش آلمان تقریبا از روز دوم آوریل سلاح خود را زمین گذاشت اما واحد‌هایی از این ارتش در شمال و شمال غرب به سختی با روس‌های می‌جنگیدند به این امید که راهی باز کرده و پس از گذر از محاصره ارتش سرخ خود را به نیروهای غربی تسلیم کنند. تلاشی که پس از تسویه‌حساب روس‌ها با نظامیان آلمانی و فرستادن آنها به سیبری، اینک منطقی و عقلانی به نظر می‌رسد! در این میان نکته‌ای که خوش‌بینی متفقین نسبت به جانشین موقت هیتلر را به دنبال داشت، عدم عضویت او در حزب نازی بود. جالب آن‌که دریاردار دونتیس به دلیل شایستگی‌هایش هیچ‌گاه از سوی هیتلر برای پیوستن به حزب تحت فشار قرار نگرفته بود.
تسلیم بدون قید و شرط آلمان
آلفرد یودل و ویلهلم کایتل با توجه به اختیارتی که از رئیس‌جمهوری جدید آلمان دریافت کرده بودند پس از چند دور مذاکره نهایتا 74 سال پیش در چنین روزی، برابر 7 می 1945 میلادی، اسناد تسلیم بدون قید و شرط آلمان را در فرانسه امضا کردند. تسلیم‌نامه مشابهی 24 ساعت بعد در شهر برلین و با حضور ژنرال گئورگی ژوکوف فرماندهی ارشد ارتش اتحاد جماهیر شوروی به امضا رسید و به این شکل جنگ جهانی دوم در خاک اروپا به شکل رسمی پایان یافت. با انتشار خبر تسلیم برلین، هسته‌های مقاومت پراکنده آلمانی در اقصی نقاط اروپا دست از نبرد برداشته و تسلیم شدند. اروپا با وجود زخم عمیقی که برداشته بود این واقعه را جشن گرفت و ژنرال‌های آلمانی از جمله کار دونتیس، آلفرد یودل و ویلهلم کایتل برای رسیدگی به اعمال‌شان در طول جنگ تحویل دادگاه جنایت‌های جنگی نورنبرگ داده شدند.


تعداد بازدید :  664