شماره ۱۶۸۷ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
آمریکا، روس‌ها و چینی‌ها را در قطب شمال تنها نمی‌گذارد
نشست شمالی‌ها برای نجات یخ‌های قطبی

دیپلمات‌های ارشد آمریکا، روسیه و سایر کشورهایی که با قطب شمال مرز دارند، روز دوشنبه در فنلاند گرد هم آمدند، تا در مورد سیاست‌های دولت‌های منطقه قطبی، مقابله با گرمایش زمین و همچنین دسترسی به منابع معدنی بحث کنند.
به گزارش رویترز، کشورها درحال تلاش برای ادعای مالکیت این سرزمین‌ها هستند. چین یکی از این کشورهاست که حضور خود را در این منطقه افزایش داده و به دنبال بهره‌برداری از ذخایر نفت و گاز این مناطق است. در قطب شمال همچنین معادن عظیمی از روی، آهن و سایر فلزات نادر وجود دارد.
با وجود باز شدن مسیرهای کشتیرانی در قطب شمال، پنتاگون دوم می در مورد خطر حضور زیردریایی‌های چینی در قطب شمال هشدار داده است.
پیش از این، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا بیانیه شدیداللحنی را منتشر کرده و هرگونه نقش داشتن چین در کشتیرانی قطب شمال را نفی کرده بود. او همچنین 5 می سخنان مشابهی را در فنلاند بیان کرد.
نیکلاس گرانهولم، معاون مدیر آژانس تحقیقاتی وزارت دفاع سوئد گفته است: «آمریکا به این نتیجه رسیده که نمی‌تواند روس‌ها و چینی‌ها را در قطب شمال تنها بگذارد، تا به تنهایی از منافع آن‌جا بهره‌مند شوند.»
شورای قطب شمال از کشورهای ایالات متحده آمریکا، کانادا، روسیه، فنلاند، نروژ، دانمارک و ایسلند تشکیل شده است. در این میان چین از ‌سال 2013 که در این شورا نقش نظارت را برعهده دارد، حضور خود را در این منطقه بشدت افزایش داده و ‌سال گذشته نیز برنامه‌ای برای «جاده ابریشم قطبی» ارایه داده است؛ مسیری که بتواند از طریق آن به کشتیرانی و برداشت منابع بپردازد.
روسیه نیز پس از جنگ سرد، پایگاه نظامی خود را که بسته بود، مجددا باز کرد و درحال تقویت نیروهای نظامی‌اش در قطب شمال است. در پاسخ، آمریکا نیز ناوگان دوم خود را بازسازی کرده که محدوده فعالیت آن شامل قطب شمال نیز می‌شود.
شورای قطب شمال، خود را درگیر مسائل نظامی نکرده و این موضوعات را از سرفصل این شورا دور نگه داشته است، اما مشارکت‌کنندگان پیش از این با یکدیگر دچار درگیری کلامی شده‌اند، خصوصا پس از آن‌که روزنامه واشینگتن‌پست در گزارشی نوشت که آمریکا از امضای بیانیه نهایی خودداری کرده و مخالفت خود را با اصلاحیه برنامه مقابله با تغییرات آب‌وهوایی اعلام کرده است.
آب شدن یخ‌ها
الکسی‌ هارکونن، نماینده فنلاند در شورای قطب شمال گفته است: «کشورهای مختلف در مورد رویکرد تغییرات آب‌وهوایی لحن و ادبیات متفاوتی دارند، البته موضوع اختلاف آنها این نیست که آیا باید با تغییرات آب‌وهوایی مقابله کنند یا نه. این موضوع البته در اعلامیه نهایی وجود خواهد داشت.»
بر اساس برخی از تحقیقات، دمای هوای سطحی قطب شمال با سرعتی دو برابر سرعت سایر مناطق جهان درحال گرم شدن است و اگر این روند ادامه داشته باشد تا 25‌سال دیگر، در ماه‌های تابستانی، اقیانوس منجمد شمالی، یخ نخواهد داشت و این مسأله می‌تواند بر روی آب‌وهوای جهان تاثیر بدی بگذارد، همچنین این تاثیر می‌تواند حیات‌وحش و حیوانات بومی این منطقه قطبی را دچار مشکل کند.
پرزیدنت ترامپ همواره احساس شک و تردید خود را از این موضوع ابراز کرده که این گرم‌شدن هوا ناشی از فعالیت‌های انسانی است و به همین دلیل هم از پیمان آب‌و‌هوایی پاریس خارج شد.
این پیمان با هدف محدودکردن افزایش میانگین دمای هوا به کمتر از 2 درجه سانتی‌گراد تا‌ سال 2100 میان کشورهای جهان بسته شده بود.


تعداد بازدید :  168