شماره ۱۶۸۷ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
انتقاد افکار عمومی از بیلبوردهای رمضانی شهرداری تهران
این همه خلاقیت از کجا؟

سال‌هاست که شهرداری تهران به مناسبت‌های مختلف پروژه تصویری گسترده‌ای در سطح تمام مناطق بیست‌ودوگانه تهران اجرا می‌کند؛ پروژه‌هایی که خیلی از آنها با حاشیه‌هایی همراه بوده‌اند مانند پروژه ترویج کار و مذمت بطالت و یا پروژه «قرار ما» که در آن توصیه‌هایی برای ارتقای زندگی شهری ارایه شده بود. خیلی‌ها اعتقاد داشتند که همین حاشیه‌ها و توجهات ویژه‌ای که به پروژه‌های بیلبوردی و مناسبتی شهرداری می‌شود، نشان می‌دهد که این کارها تاثیرگذار بوده‌اند؛ ضمن اینکه اغلب این پروژه‌ها از سطح گرافیکی قابل قبولی برخوردار بودند اما این‌بار به مناسبت رسیدن ماه مبارک رمضان بیلبوردهایی سر از گوشه و کنار شهر درآورده‌اند که نه تنها از نظر گرافیکی عجیب و ابتدایی‌اند بلکه در تولید محتوای آنها هم خلاقیت چندانی به کار نرفته است. این نظر چند نفر از گرافیست‌های مطرح مانند حجت سمیعی است که در شبکه‌های اجتماعی انعکاس پیدا کرده است؛ البته کاربران عادی فضای مجازی هم در واکنش‌های مختلفی از سر و شکل این بیلبوردها ابراز تعجب کرده‌اند. احمدی، رئیس اداره فرهنگی سازمان زیباسازی شهرداری تهران در جواب اینکه چرا کیفیت بیلبوردهای اخیر با کارهای قبلی شهرداری تهران تا این حد متفاوت است، به «شهروند» می‌گوید: «قبل از اینکه بیلبوردهای فعلی طراحی و اجرا شوند، قرار بود که کارهای گرافیکی دیگری که طراحی شده بودند، اجرا شوند؛ اما بعدتر سیاست بر این شد که در کل کارهای گرافیکی که به مناسبت ماه رمضان اجرا می‌شوند از خطبه شعبانیه استفاده شود و کارها تغییر پیدا کردند.» او در مورد اینکه چرا برای ارایه مفاهیم مربوط به خطبه شعبانیه کار گرافیکی و خلاقانه بهتری انجام نشد، می‌گوید: «به هر حال اینکه قرار شد تمام بیلبوردها و کارهای تصویری الهام‌گرفته از مفاهیم خطبه شعبانیه باشند، محدودیت‌هایی را از جهت اعمال خلاقیت و گرافیک ایجاد می‌کرد، به همین دلیل هم ترجیح داده شد که به جای مانور بر روی کارهای گرافیکی کارها ساده‌تر و مفهومی‌تر باشند.»
خبرهای رسیده به «شهروند» حکایت از این دارد که بیلبوردهایی که قبلا بعد از برگزاری یک کارگاه سه روزه طراحی گرافیک، طراحی شده بودند با دستور معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران کنار گذاشته شده و این معاونت به صورت مستقیم دستور تهیه بیلبوردهای جدید را داده است. احمدی در مورد این موضوع می‌گوید: «به هر حال سلسله مراتب مشخصی خروجی گرافیکی تابلوهای شهری را تعیین می‌کند. یک‌سری کار گرافیکی و مفهومی مانند گذشته، در خود اداره فرهنگی سازمان زیباسازی آماده شده بود اما مد نظر مسئولان دیگر قرار نگرفت و درنهایت تصمیم بر این شد که از مفاهیم خطبه شعبانیه استفاده شود.»برای اینکه بدانید بیلبوردهای جدید شهرداری تهران در چه ابعادی اکران شده‌اند، بد نیست حرف‌های مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران را در مورد این موضوع مرور کنیم. برزین ضرغامی چند روز پیش گفته بود: «طرح‌های فرهنگی این ماه مبارک بر روی 100 عرشه بیلبورد و 100 پرتابل از سوی سازمان زیباسازی اکران شده ‌است. مناطق بیست‌ودوگانه شهرداری تهران نیز موظف هستند طرح‌های فرهنگی را جداگانه در مناطق خود اکران کنند. 150پرتابل از سوی مناطق بیست‌ودوگانه شهرداری تهران به این کار اختصاص پیدا کرده‌ است.»


تعداد بازدید :  582