شماره ۱۶۸۸ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۸ ارديبهشت
صفحه را ببند
توفیق قرائت قرآن

جواد عباسی اراکی

بین قرآن کریم و ماه رمضان رابطه ویژه‌ای وجود دارد.  همان‌گونه که در فصل بهار عالم طبیعت ‏حیاتی دوباره پیدا می‌کند، رمضان نیز بهار قرآن است‎. کتابی که برای هدایت بشر نازل شده و ‏بزرگترین معجزه‌ خداوند است و در ماه رمضان مهجور نیست.‎ ‎به سفارش پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت ‏عصمت و طهارت‎ ‎از امام هشتم (علیه السلام ) روایت شده كه فرمود:
«من قرا فى شهر رمضان آیه من كتاب الله عزوجل كان كمن ختم القرآن فى غیره من الشهور»
‎‎كسى كه در ماه رمضان آیه‌اى از كتاب خداوند بخواند همانند كسى است كه در ماه‌هاى دیگر قرآن را ‏ختم كرده‎.‎‏ بحارالانوار، ج 96، ص 340 – 341 و در احوالات امام خمینی(ره) نوشته‌اند‎: «ایشان توجه ‏خاصی به قرآن داشتند؛ به طوری که روزی هفت بار قرآن می‌خواندند‎. هر فرصتی که به دست می‌آوردند - ولو اندک - قرآن می‌خواندند. بارها دیده شده که امام حتی در دقایقی ‏قبل از آماده شدن سفره که معمولا به بطالت می‌گذرد، قرآن تلاوت می‌نمود.»‎‏ یکی از همراهان امام در ‏نجف اظهار می‌کرد که امام خمینی (ره) در ماه رمضان هر روز ده جزء قرآن می‌خواندند؛ یعنی در هر ‏سه روز یک دوره قرآن می‌خواندند. برادران خوشحال بودند که توانسته‌اند دو دوره قرآن را در ماه ‏رمضان بخوانند، ولی بعد فهمیدند که امام ده دوره قرآن را ختم کرده‌اند‎.
ماه رمضان ویژگی‌هایی اختصاصی دارد، از بسته شدن درهای جهنم تا غُل و زنجیر شدن شیطان تا ‏بخشش گناهان بزرگ و شبی به ارزش هزار ماه‎.‎‏ این هم یکی از امتیازات خاص این ماه است که گفتن ‏یک بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم برابر است با خواندن 6236 آیه‎.‎‏ در همین روزهای ابتدایی این ماه عزیز از ‏خداوند بخواهیم توفیق تلاوت کلام الله مجید را به همه‌ ما عنایت بفرماید‎.‎

 


تعداد بازدید :  453