شماره ۱۶۸۸ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۸ ارديبهشت
صفحه را ببند
گزارش تکان‌دهنده سازمان ملل فاش کرد
ما مسئول انقراض احتمالی یک‌میلیون گونه جانوری هستیم

گزارش تنوع‌زیستی سازمان ملل متحد نشان می‌دهد بشر تأثیر ویرانگری بر خشکی‌،‌ دریاها و هوا داشته و اکنون یک‌میلیون گونه جانوری و گیاهی در معرض انقراض قرار دارند. این گزارش امروز منتشر شده است. براساس این تحقیق،‌ این روند ممکن است فقط درصورتی متوقف شود که یک «تغییر اساسی» در همه زمینه‌هایی که انسان با طبیعت در ارتباط است
 اتفاق بیفتد.
«هیأت بین‌دولتی تنوع‌زیستی و خدمات اکوسیستم» (آی‌پی‌بی‌ای‌اس) در طول سه‌سال این تحقیق جهانی را تهیه کرده است. گزارش کامل بالغ بر ۱۸۰۰ صفحه است و در آن به بیش از ۱۵‌هزار منبع ارجاع داده شده است. در این گزارش آمده بشر همواره درطول تاریخ به کره‌زمین آسیب زده اما آن‌چه که در ۵۰‌سال گذشته اتفاق افتاده، خراش‌ها را به زخم‌‎های عمیق تبدیل کرده است. بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰میلادی،‌ 100‌میلیون هکتار جنگل‌ استوایی ناپدید شدند؛‌ بیشتر در اثر دامداری در آمریکای جنوبی و مزارع تولید روغن پالم در جنوب‌شرق آسیا.
وضعیت تالاب‌ها از جنگل‌ها بدتر بوده است؛ در‌ سال ۲۰۰۰میلادی فقط ۱۳‌درصد از تالاب‌ها باقی مانده که 300‌سال پیش وجود داشتند. اشتهای سیری‌ناپذیر ما کوهی از زباله ایجاد کرده و از‌ سال ۱۹۸۰ آلودگی پلاستیک 10برابر شده است. ما هر‌سال حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰‌میلیون تن فلزات سنگین، انواع حلال‌ها،‌ لجن‌های سمی و انواع دیگر فاضلاب‌ را وارد آب‌های کره‌زمین می‌کنیم. نویسندگان این گزارش می‌گویند که عوامل زیادی در ایجاد این وضع دخالت داشتند اما تغییر کاربری زمین یکی از اصلی‌ترین عوامل بوده؛ علفزارهای طبیعی تبدیل به مزارع کشاورزی شده، جنگل‌های کهنسال جای خود را به جنگل‌های مصنوعی داده یا به مراتع و مزارع تبدیل شده‌اند. این اتفاق در بسیاری از مناطق جهان به‌ویژه مناطق استوایی افتاده است. از‌ سال ۱۹۸۰میلادی، بیش از نیمی از رشد کشاورزی در جهان به بهای نابودی جنگل‌ها بوده است.
همین اتفاق هم در دریاها افتاده و در‌ سال ۲۰۱۴، فقط 3‌درصد اقیانوس‌ها زیر فشار انسان‌ نبوده است. ماهیگیری به بیشترین حد خود رسیده و در ‌سال ۲۰۱۵،‌ یک‌سوم صید ماهی به شیوه‌های ناپایدار بوده است. تهیه‌کنندگان این تحقیق امیدوارند این گزارش باعث شود تهدید گونه‌های جانوری و گیاهی هم مانند گرم‌شدن هوای زمین جدی گرفته شود.


تعداد بازدید :  443