شماره ۱۶۸۸ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۸ ارديبهشت
صفحه را ببند
133‌سال با کوکا

اندی وارهول، نویسنده، عکاس و از بنیانگذاران هنر پاپ،‌ سال1975 میلادی در کتاب «فلسفه اندی وارهول» چنین می‌نویسد: «...شما می‌توانید کوکاکولا را در تلویزیون ببینید و می‌دانید که رئیس‌جمهوری کوکاکولا می‌خورد، الیزابت تیلور کوکاکولا می‌خورد و فکر کنید، شما هم می‌توانید کوکاکولا بخورید. کوکا همان کوکاست و با هیچ مقداری از پول نمی‌توانید کوکایی بهتر از آن‌چه داشته باشید که یک ولگرد در گوشه‌ای می‌خورد. همه کوکاها یکسان هستند و همه آنها خوب. این را الیزابت تیلور می‌داند، رئیس‌جمهوری می‌داند، ولگرد می‌داند و شما هم می‌دانید.» 133‌سال پیش در چنین روزی، برابر 8می ‌1886میلادی، صنعت نوشیدنی‌های متعارف با عرضه کوکاکولا توسط جان پمبرتون، داروساز آمریکایی وارد عصری تازه شد.
راز ترکیب جادویی کوکایین، کافیین، کولا
جان پمبرتون به‌عنوان یک داروساز اختراع انواع نوشیدنی‌های درمانی و مقوی را در شرکت مواد شیمیایی خود دنبال می‌کرد و نتیجه ذوق‌آزمایی او در این وادی، ساخت نوشیدنی‌های مختلف با طعم‌های گوناگون و اثرات درمانی متفاوت بود. درواقع کوکاکولا در بحبوحه همین آزمون و خطاها بود که در شرکت پمبرتون تولد یافت و در طول بیش از یک قرن به پرطرفدارترین نوشیدنی دنیا بدل شد. هدف نخست پمبرتون از اختراع کوکاکولا عرضه شربتی تقویتی برای تسکین درد و انواع بیماری‌ها بود. او داخل یک محفظه برنجی از ترکیب کوکایین، کافیین و همچنین عصاره دانه کولا نسخه اولیه شربت خود را ساخت و طراحی لوگوی این داروی جدید را نیز به همکارش فرانک رابینسون سپرد. رابینسون نام ترکیبی کوکاکولا را برای شربت برگزید و با توجه به این‌که خطاطی بلد بود، لوگوی آن را نیز با دست طراحی کرد. پمبرتون فروش نوشیدنی جدید خود را در نخستین قدم به داروخانه ژاکوب در شهر آتلانتا سپرد. براساس اطلاعات موجود در ‌سال نخست عرضه، داروخانه ژاکوب روزانه 9 عدد کوکاکولا به مشتریان خود می‌فروخت که این در پایان ‌سال 50 دلار عاید پمبرتون کرد. این برای مخترع کوکاکولا یک شکست تجاری بزرگ به شمار می‌رفت، چون او 70 دلار برای ساخت و بازاریابی نوشیدنی نوین خود هزینه کرده بود.  
از ویترین داروخانه تا روی میز رستوران‌
از‌ سال دوم عرضه کوکا به بازار، این نوشیدنی کم‌کم از قامت یک شربت تقویتی دارویی به نوشابه‌ای مفرح و نشاط‌آور تغییر ماهیت داد. با افزایش تقاضا و درخواست دکه‌های فروش تنقلات برای فروش کوکاکولا، پمبرتون یک داروساز دیگر را به همکاری دعوت کرد و در اندک مدتی فروش نوشیدنی جدید بیش از 4 هزار‌درصد رشد پیدا کرد. جالب است بدانید تا دهه 60 میلادی فروش کوکاکولا همچنان در داروخانه‌های آمریکا رواج داشت، اما کم‌کم راه آن به سمت بستنی‌فروشی‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها، رستوران‌ها و فست‌فودها کج شد. کوکاکولا امروزه در بیش از 200 کشور جهان به فروش می‌رسد و شرکت‌های محلی با خرید لیسانس تولید آن از شرکت مادر، خود اقدام به ساخت و عرضه این نوشیدنی می‌کنند. کوکاکولا هم‌اکنون شناخته‌شده‌ترین نام تجاری در جهان و دومین واژه معروف در زبان انگلیسی است.


تعداد بازدید :  435