شماره ۱۶۸۸ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۸ ارديبهشت
صفحه را ببند
وعده وزیر برای رسیدگی به ماجرای آوازخوانی دانش‌آموزان
آتشی که بچه‌ها به پا کردند

چند روز پیش ویدیویی از جشن روز معلم یک مدرسه ابتدایی منتشر شد که در آن دانش‌آموزان با آهنگ یک ترانه آن‌ور آبی همخوانی و شادی می‌کردند. کمی بعد از انتشار این کلیپ انگار که رقابتی بین دانش‌آموزان مدارس مختلف شکل گرفته باشد و یا ناگهان جرأت ابراز وجود در آنها بیدار شده باشد، ویدیوهای زیادی با همان مضمون و حتی با ترانه و آهنگ مشابه روانه شبکه‌های اجتماعی شد، اتفاقی که کم‌کم موجی از واکنش‌های منفی از سوی مسئولان و نهادهای مختلف را به دنبال داشت. عده‌ای آن اتفاق را ناشی از ترویج تفکر 2030 و کلید خوردن پروژه نفوذ در مدارس اعلام کردند و خواهان دخالت پلیس فتا شدند. معتدل‌ترها هم با انتقاد از متن آهنگ و راه پیدا کردن رقص و پایکوبی به مدارس اعلام کردند که ماجرا باید پیگیری شود. علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس که قبلا بارها حساسیتش را به این قبیل ماجراها نشان داده است، خبر از پیگیری موضوع از سوی چند نفر از نماینده‌ها داد و گفت که نه‌تنها وزیر آموزش‌وپرورش باید در این مورد پاسخگو باشد، بلکه مدیران مدارسی که این اتفاق در آنها افتاده، باید برکنار شوند.  عباس کعبی، عضو خبرگان رهبری هم شادی دانش‌آموزان را «رقاصی در مدارس» و یک برنامه از پیش طراحی شده توصیف کرد و از «ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر» خواست که به این موضوع ورود کند و علیه مدارس یا دستگاه‌هایی که کوتاهی داشته‌اند، اعلام جرم و به دادستانی شکایت کند.  از آن طرف خیلی از کاربران فضای مجازی برخورد شدید با این پدیده را وقتی منطقی دانستند که از راه‌های دیگر مسیر بروز شادی و هیجان در مدارس باز شود.
علی زرافشان که تا همین چند وقت پیش به مدت 6سال معاون امور متوسطه وزیر آموزش‌وپرورش بوده و همواره خودش را معلم می‌داند، در گفت‌وگو با «شهروند» در جواب این‌که در چنین موردی دقیقا چه باید کرد، گفت: «قبل از آن‌که وضع شادی را در مدارس بررسی کنیم، باید ببینیم این وضع در جامعه چگونه است؛ وقتی ما جامعه شادی نداریم، چطور می‌توان انتظار داشت مدارس بانشاطی داشته باشیم. این‌طور مواقع یاد حرف‌های آقای قرائتی می‌افتم که بارها در برنامه‌های صداوسیما و جلسات مختلف گفته‌اند که ما در گریه کردن پروفسوریم و در شادی، دانش‌آموز اکابر. او بارها گفته که باید لوازم شادی را برای جامعه فراهم کنیم، به‌ویژه در مدرسه که دوران شادی‌طلبی دانش‌آموزان است و آنها نیازمند ایجاد محیط شادی در این بازه سنی‌اند. در همه این سال‌ها همه این درخواست‌های آقای قرائتی به پاسخی منجر نشده، حتی ما هنوز نمی‌دانیم که شادی‌های مجاز چه مواردی‌اند؛ حتی ما می‌بینیم در مداحی‌هایی که در تلویزیون ایران نشان داده می‌شود، نوع مراسم، شبیه مراسم عزاداری است، فقط به جای سینه‌زدن، دست می‌زنند. »
او ادامه می‌دهد: «خلأ بزرگی دراین‌باره وجود دارد و آن این است که شادی و انواع قابل قبول آن تعریف نشده، باید ماجرا از این سردرگمی بیرون بیاید. ما باید بدانیم که شادی‌های قابل قبول چیست و شرایط برگزاری مراسم شاد در مجموعه‌هایی مانند مدارس چه می‌تواند باشد. مسلم است که وقتی ما برای این موارد کاری نکنیم، موضوع به صورت کنترل‌نشده درمی‌آید و بعضی شادی‌هایی اتفاق می‌افتد که مورد قبول جامعه نیست. به‌هرحال فکر نمی‌کنم کسی درباره مناسب نبودن محتوای آهنگی که در مدارس پخش شد، آن هم برای دانش‌آموزان کم‌سن‌و‌سال شک داشته باشد، اما باید پرسید که برای جلوگیری از ورود چنین محتوایی، چه محتوای جایگزینی ارایه کرده‌ایم؟»
زرافشان در مورد موضع وزیر آموزش‌وپرورش هم می‌گوید:   «درباره سخنان آقای وزیر باید گفت که منظور ایشان درخواست از پلیس فتا برای جلوگیری از پخش فیلم شادی بچه‌ها در شبکه‌های اجتماعی است، نه صرف برخورد پلیسی با شادی دانش‌آموزان در مدارس.»
او در مورد درخواست برخورد با مدیران هم گفت: «این‌که ما یک یا دو مدیر را برکنار کنیم، پاک کردن صورت مسأله است و موضوع را حل نمی‌کند، باید برای مدیران شفاف کرد که مثلا وقتی جشن ملی، مذهبی یا شخصی پیش می‌آید، باید چه کنند و چه برنامه‌هایی می‌توان داشت؟ تا وقتی اینها روشن نشود، شاهد تکرار این اتفاق حتی در ابعاد بدتر خواهیم بود. الان خیلی از موسیقی‌های شاد سازنده وجود دارد که مخصوص گروه سنی بچه‌ها هم هست، اینها باید گسترش پیدا کند.»
زرافشان ادامه می‌دهد: «همین‌طور که ما در حوزه سینما نسبت به سینمای کودک و نوجوان غفلت بزرگی کرده‌ایم، در حوزه هنر هم کمتر به حوزه کودک و نوجوان توجه شده است. ما تا اینجای کار محتوای لازم را تولید نکرده و دست مدیر و مربی تربیتی را خالی گذاشته‌ایم.»

سخنگوی آموزش‌وپرورش اعلام کرد که «اگر عواملی خارج از قوانین مدرسه به هر شکلی در مدرسه حضور داشته باشند و منجر به این تخلفات شوند، برخورد جدی و قاطع خواهیم کرد.» او ادامه داد: «آموزش‌وپرورش تهران درحال بررسی کلیپ‌های منتشرشده در فضای مجازی است که مربوط به چه زمان‌ها و مکان‌هایی بوده و به محض اطلاع، برخوردهای قاطع آغاز خواهد شد. آموزش‌وپرورش از تمامی شهروندان هم درخواست کرد که اگر با چنین موضوعاتی در مدارس روبه‌رو شدند، آن را با اداره ارزیابی این سازمان در میان بگذارند. وزیر آموزش و پرورش هم کل ماجرا را مشکوک دانست و اعلام کرد که عده ای به دنبال ناامید کردن مردم متدین هستند و همزمان با برگزاری مسابقات حفظ قرآن چنین حاشیه هایی به وجود می آورند. او تاکید کرد که به متخصص سپرده تا ریشه تهیه و انتشار این کلیپ ها راکنندکه برخوردهای لازم با مسببان آن صورت بگیرد.

 


تعداد بازدید :  218