شماره ۱۶۸۸ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۸ ارديبهشت
صفحه را ببند
«اختیاریه» برنامه‌ای متفاوت برای شب‌های ماه مبارک رمضان تدارک دیده است
روایت‌هایی از قهرمانان اجتماعی

شهروند| ماه مبارک رمضان یکی از فرصت‌های خوب برای رسانه ملی است، تا با ساخت برنامه‌های مناسبتی باکیفیت و درخور، فضایی معنوی و در عین حال مفرح و شاد را میهمان سفره‌های سحر و افطار روزه‌داران کشور کند. ماه رمضان، ماهی است که درواقع باید انسان‌ها را به سمت فضیلت‌های اخلاقی و رفتاری سوق دهد و شرایطی فراهم کند تا هر کسی علاوه بر پرهیز از خوردن و آشامیدن به خودسازی نفس و ارتقای ارزش‌های والای انسانی در درونش برسد. حالا در این مسیر نقش برنامه‌سازان و برنامه‌های تلویزیون به‌عنوان اصلی‌ترین رسانه تصویری کشور حایز اهمیت است. برنامه اختیاریه یکی از برنامه‌های گفت‌وگومحور و چالشی است که با 20 قسمت پخش‌شده جای خود را در بین مخاطبان باز کرده و به قول معروف در بین برنامه‌های اینچنینی سیما جا افتاده است. اختیاریه یک برنامه گفت‌وگومحور و چالشی است؛ چالشی از این نظر که چهره‌های مشهور از ورزشی و هنری گرفته تا سیاسی و دانشگاهی به یک گفت‌وگوی چالشی دعوت شده و به سوالات چالشی مجری برنامه پاسخ می‌دهند. این برنامه  تا پیش از ماه رمضان 20 شب ساعت 10 تا 11 روی آنتن رفت و میزبان چهره‌های زیادی   بود. اوایل اسفند ماه‌ سال گذشته نخستین برنامه اختیاریه از شبکه پنج سیما پخش شد و در مورد محتوای گفت‌وگو‌ها و میهمان‌هایی که انتخاب شدند هم می‌توان گفت عوامل اختیاریه تلاش کردند آدم‌هایی را به استودیو دعوت کنند که حرفی برای گفتن داشته باشند یا این‌که در ذهن عموم جامعه سوالات زیادی در موردشان مطرح می‌شود؛ از چهره‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا گرفته تا مرحوم جمشید مشایخی که آخرین مصاحبه‌اش در تلویزیون را  در این برنامه انجام داد.
اختیاریه اما در ماه مبارک رمضان حال‌وهوای متفاوتی دارد؛ از گفت‌وگوهای چالشی به روایت‌های آدم‌های خاص تغییر مسیر داده است. برنامه گفت‌وگو محور اختیاریه همزمان با ماه مبارک رمضان هرشب قبل از افطار روی آنتن زنده شبکه 5 می‌رود. این ویژه برنامه با موضوعاتی متفاوت از قسمت‌های پیش از رمضان با زمینه اجتماعی معنوی و با میهمان‌هایی از دل جامعه در 30شب ماه رمضان پخش می‌شود. مسیر برنامه در ماه رمضان تغییر کرده و دیگر از گفت‌وگو‌های چالشی خبری نیست؛ شاید به خاطر رسالت ویژه‌ای که اختیاریه در این ماه پر فضیلت برعهده گرفته است.  اختیاریه در ماه رمضان آدم‌های حوزه اجتماعی کار شاخص انجام داده باشند؛ به بیان دیگر برنامه قرار است قهرمان اجتماعی داشته باشد. قهرمان‌های اجتماعی که برای دیگران امیدبخش هستند. مثلا سراغ آدم‌هایی رفته است که در سیل و گرفتاری کارهای امیدبخش انجام داده‌اند یا کسانی که در زندگی عادی باری از روی دوش دیگران برداشته‌اند.
به علاوه رسالت ویژه اختیاریه در این شب‌ها پخش  مستندهایی از شهرهای سیل‌زده و شرایط زندگی مردم این شهرها است که کمک‌های مردمی از طریق جمعیت هلال‌احمر هر شب برای همان شهر جمع آوری می‌شود. سید مرتضی فاطمی تهیه‌کنندگی و اجرا، فواد صفاریان‌پور کارگردانی و مصطفی امامی سردبیری این برنامه را برعهده دارند.


تعداد بازدید :  173