شماره ۱۶۸۸ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۸ ارديبهشت
صفحه را ببند
هشتم ماه می، روز جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر
داستان شکل‌گیری یک شبکه بشردوستی

شهروند| هشتم ماه می، سالروز تولد بنیانگذار نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر، «هانری دونان» است. هر ساله، همه اعضای نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر این روز را جشن می‌گیرند، تا به یادآوری نقش بی‌بدیل و مهم این نهضت جهانی در کمک به مردم آسیب‌دیده در سراسر دنیا بپردازند. بد نیست‌ هانری دونان را بیشتر بشناسیم؛‌ هانری دونان، تاجری سوییسی بود که وقتی سال 1859میلادی در یکی از سفرهای تجاری خود از منطقه‌ای به نام سولفرینو در شمال ایتالیا عبور می‌کرد، شاهد درد و رنج سربازان زخمی بسیاری شد که در طی «جنگ سولفرینو» بدون مراقبت رها شده بودند. پس از مشاهده این وضع ناگوار، او به همراه زنان محلی به مدت سه روز و سه شب به مداوا و یاری سربازان مجروح پرداخت. بعد از این حادثه بود که ایده تاسیس سازمانی بی‌طرف و امدادگر به ذهن او خطور کرد و کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ و به تبع آن نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر شکل گرفت. نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر یک شبکه بشردوستانه جهانی، متشکل از 11.6‌میلیون داوطلب و 450‌هزار پرسنل است. همین شبکه گسترده امکان فعالیت این نهضت را در حدود 190 کشور دنیا فراهم می‌آورد. این نهضت بین‌المللی متشکل از سه رکن اصلی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ (ICRC)، فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر (IFRC)  و 190 جمعیت ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر است.
«بی‌طرف»، «بی‌غرض» و «مستقل»
کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ که فعالیت‌هایش برمبنای کنوانسیون‌های ژنو، مصوب 1949 و پروتکل‌های الحاقی آنهاست هنگام جنگ و دیگر شرایط خشونت‌آمیز فعالیت کرده و به مردم آسیب‌دیده از مخاصمات مسلحانه کمک و از آنها حمایت می‌کند. هر کشور، یک جمعیت ملی صلیب‌سرخ یا هلال‌احمر دارد که وظیفه اصلی آن امدادرسانی به مردم در بحران‌ها و بلایای طبیعی است. فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر نیز هماهنگ‌کننده بین‌المللی این جمعیت‌های ملی است. این سه رکن در کنار هم نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر را تشکیل می‌دهند که هنگام جنگ‌ها، مخاصمات مسلحانه و سایر شرایط خشونت‌آمیز، بلایای طبیعی و بحران‌ها با تمام توان خود به یاری میلیون‌ها نفر در سراسر جهان می‌آیند. هر ساله، بیش از 160‌میلیون نفر در سراسر دنیا از خدمات بشردوستانه این نهضت جهانی بهره‌مند می‌شوند. با پیشینه‌ای 150 ساله از فعالیت بشردوستانه، نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر متعهد به ارایه خدمات بشردوستانه به افراد آسیب‌پذیر به صورت «بی‌طرف»، «بی‌غرض» و «مستقل» است. اعضای این سازمان برمبنای هفت اصل بنیادین «انسانیت»، «بی‌غرضی»، «بی‌طرفی»، «استقلال»، «خدمت داوطلبانه»، «یگانگی» و «جهانشمولی» خدمات بشردوستانه خود را در اختیار افراد نیازمند قرار می‌دهند.
در ایران، کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ با مهمترین شریک کاری خود یعنی جمعیت هلال‌احمر ایران در حوزه‌های متفاوتی مانند بهداشت، توان‌بخشی جسمی، آموزش خطرات ناشی از مین، بازپیوند خانوادگی (RFL)، ترویج حقوق بین‌المللی بشردوستانه (IHL)، لجستیک و ارتباطات همکاری می‌کند.
کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ همچنین فعالیت‌های دیگری مانند رسیدگی به پرونده‌های باقی‌مانده از جنگ ایران و عراق، جهت مشخص كردن سرنوشت اسرا و مفقودان و تعیین هویت بقایای اجساد جنگ را نیز در همکاری با دیگر سازمان‌ها و نهادهای ایرانی به انجام می‌رساند.


تعداد بازدید :  193