شماره ۱۶۸۹ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۹ ارديبهشت
صفحه را ببند
این مالباختگان حوصله پلیس را ندارند
بازپس گیری اجناس مسروقه در سایت‌های مجازی

شهروند| «از شیر مرغ تا جان آدمیزاد» در سایت‌های خرید و فروش اینترنتی پیدا می‌شود؛ هر چیزی که فکرش را بکنید. سایت‌هایی که با شعار حذف واسطه و دلال‌ها شکل گرفت، اما حالا با گذشت چند‌سال از فعالیت‌شان تازه ایرادات و نواقص آنها نمایان شده است. فروش اجناس و لوازم دزدی یکی از همین ایرادات است که بعضا دردسرهای زیادی هم برای مشتری‌ها ایجاد کرده است. هرچند پیش از این پلیس فتا و برخی مقامات انتظامی نسبت به این معضل و فراگیرشدن آن در سایت‌های خرید و فروش اینترنتی هشدار داده بودند، اما این صحبت‌ها هم عملا نتوانسته مانع جدی در برابر تداوم این مشکل باشد. حالا کار به جایی رسیده که بسیاری از مالباختگان رد اجناس مسروقه‌شان را در همین سایت‌ها دنبال می‌کنند تا شاید از این طریق بتوانند زودتر به نتیجه برسند.
سعید یکی از همین افراد است؛ یکی از شهروندان تهرانی که چند روز  پیش دو گوشی تلفن همراهش به سرقت رفت، اما دو روز بعد و در کمال تعجب آگهی فروش گوشی‌هایش را در یکی از همین سایت‌های معتبر خرید و فروش اینترنتی دید: «من وقتی آگهی را دیدم، ابتدا شک داشتم، اما دقیقا گوشی خودم بود. مطمئن که شدم، برای بازپس‌گیری آنها اقدام کردم.» او در توضیح بیشتر ماجرا به «شهروند» می‌گوید: «با فروشنده گوشی‌ها تماس گرفتم و قرار گذاشتم. هیچ صحبتی هم درباره این‌که این گوشی سرقتی است با او مطرح نکردم. با چند نفر از دوستانم سر قرار رفتیم. فاکتور گوشی‌ها را هم با خودم بردم. وقتی فاکتور‌ها را به او نشان دادم، گوشی‌ها را به من داد. البته خودش هم می‌گفت از یک نفر در شهریار خریداری کرده و اصلا از دزدی بودن آنها اطلاع نداشته است. به سر و وضعش هم نمی‌خورد که دزد یا آدم ناجوری باشد، به همین دلیل هم من پیگیر ماجرا نشدم. در این وضعیت اقتصادی پیدا شدن دو گوشی موبایل که حدود 30‌میلیون تومان ارزش دارد، به اندازه کافی برای من خوشحال‌کننده بود.»
داوود 35 ساله از تهران هم تجربه جالبی از سایت‌های خرید و فروش اینترنتی دارد. این کارمند بانک چند ماه قبل دو دوچرخه از پارکینگ خانه‌شان به سرقت رفت، اما بعد از چند هفته این دوچرخه‌ها در یکی از همین سایت‌ها پیدا ‌شد: «خواهرزاده‌ام دوچرخه‌ها را پیدا کرد، چون دوچرخه او هم مثل من به سرقت رفته بود. یک روز به من زنگ زد و گفت دایی! دوچرخه‌ها در فلان سایت آگهی شده است.» این‌طور که این مرد به «شهروند» می‌گوید، آنها هم با فاکتور به فروشنده دوچرخه مراجعه کردند و بعد هم آنها را پس گرفتند: «راستش حوصله دردسر نداشتم. نمی‌خواستم پای پلیس به این ماجرا باز شود. برای من مهم پیدا شدن دوچرخه‌ها بود. آدرس فروشنده شهریار بود. رفته بودم به بهانه بیعانه‌دادن دوچرخه‌ها را ببینم، اما همان‌جا احساس کردم که آن شخص نمی‌تواند سارق باشد، شاید هم مالخر بود. ماجرا را برای او بازگو کردم و بعد هم با دیدن فاکتورها دوچرخه را پس گرفتم.»
اما ماجرای علی به همین سادگی‌ها نبود. او هم یکی از مالباختگانی است که اجناس را در سایت‌های خرید و فروش دید، اما به همین راحتی‌ نتوانست آنها را پس بگیرد. این جوان 29 ساله در این‌باره به«شهروند» می‌گوید: «قبل از عید کیف ابزار و دو دستگاه دریل را از صندوق عقب خودرو‌ام به سرقت بردند. سر ظهر بود. من چند لحظه به داخل خانه رفتم تا بقیه وسایلم را بیاورم، وقتی برگشتم دیدم یک موتوری به‌سرعت از سمت خودرو به طرف انتهای کوچه رفت و درِ صندوق هم باز بود.» او ادامه می‌دهد: «کل وسایلم حدود 40‌میلیون تومان قیمت داشت. ابزار دستم بود، مجبور بودم که دوباره بخرم، اما این مدت قیمت‌ها لحظه‌ای شده. یکی از همکاران به من پیشنهاد کرد که از  همین سایت‌ها خرید کنم. دنبال دست دومش بودم. هر روز آگهی‌ها را دنبال می‌کردم، تا این‌که یک روز یکی از دریل‌هایم را دیدم. مطمئن بودم که دستگاه خودم است، اما اشتباه کردم که تنها سر قرار رفتم. وفتی فروشنده ماجرا را فهمید، با من گلاویز شد و بعد هم فرار کرد. البته شانس آوردم که نزدیک خانه‌اش قرار گذاشته بود. به پلیس اطلاع دادم و حدود دو هفته بعد همه وسایل را پس گرفتم.»

 


تعداد بازدید :  469