شماره ۱۶۸۹ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۹ ارديبهشت
صفحه را ببند
لبخندهای ماندگار از سراسر جهان

دکتر حسین کبیری | در جهانی با انزوا و تنش‌های بیشتر و استفاده بی‌محابا از خشونت چه می‌توان کرد؟
جز تقویت ارزش‌های فردی و اجتماعی که احترام به یکدیگر را تشویق می‌کنند و مایل به همکاری با یکدیگر برای یافتن راه‌حل‌هایی برای مشکلات جامعه هستند، راهی هست؟
جنبش بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر از تمایل به ارایه کمک بدون تبعیض به زخمی‌شدگان در میدان جنگ شروع شد و اینک با اتکا به ظرفیت‌های بین‌المللی و ملی خود برای جلوگیری و رفع رنج‌های انسانی هرجا که ممکن است، حضور دارد.
فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر (IFRC) بزرگترین شبکه انسانی درجهان است که میلیون‌ها داوطلب در 190 جمعیت ملی عضو دارد.
هدف جنبش بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر نجات و حفاظت از زندگی، سلامت و تضمین احترام برای انسان است. این امر باعث درک متقابل، دوستی، همکاری و صلح پایدار میان همه مردم می‌شود.
چاره درد جانکاه و رنج همواره بشر «تبعیض» آن هم در قالب‌های گوناگونی چون ملیت، نژاد، باورهای مذهبی، عقاید طبقاتی یا سیاسی جز با «بی‌طرفی» ممکن نیست. این تلاشی برای رفع درد و رنج افراد است و تنها به دلیل نیازهای آنها هدایت و با اولویت فوری‌ترین دشواری‌های آنان است.
جنبش بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر به منظور ادامه‌دادن به اعتماد‌به‌نفس درخصومت‌ها و در بحث‌های سیاسی، نژادی، مذهبی یا ایدئولوژیکی حضور ندارد.
جنبش بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر مستقل است و انجمن‌های ملی درحالی‌ که در خدمات بشردوستانه دولت‌های خود و تحت قوانین کشورهای مربوطه هستند اما همیشه باید خودمختاری خود را حفظ کنند تا بتوانند در تمام زمان‌ها مطابق با اصول جنبش عمل کنند.
جنبش بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر، فعالیتی داوطلبانه در جهت تسکین آلام بشری است که به هیچ‌وجه با تمایلات مادی و کسب منفعت همراه نمی‌شود.
جنبش بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر بر پایه جمعیت‌های ملی اما دارای موقعیت مساوی و مسئولیت‌ها و وظایف یکسان در کمک به یکدیگر است.
طرح مشترک ما برای مقابله با چالش‌های بزرگ انسانی است. وظیفه ما «نجات زندگی و تغییر ذهن» است.
ما تمرکز کار خود را در سه حوزه کلیدی ادامه خواهیم داد:  
1) واکنش مناسب به فجایع و ترمیم آنها، 2) رشد و توسعه و 3) ترویج پذیرش اجتماعی و صلح.
بلایای طبیعی درتعداد، مقیاس و پیچیدگی افزایش یافته است. نیاز فوری ما؛ پاسخ مناسب و بشردوستانه و آمادگی در برابر بلایای طبیعی و کاهش خطرات است، چراکه موجب نجات زندگی و ایجاد انعطاف‌پذیری شده و درعین حال مقرون به‌صرفه است.
ستون اصلی جنبش بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر، داوطلبان هستند که در قبل، در طی و پس از یک بحران در همان جامعه حضور دارند و زندگی می‌کنند. آنها اولین کسانی هستند که هنگام حمله به فاجعه پاسخ می‌دهند و بزرگترین انگیزه را در کمک به بهبود جامعه خود دارند.
داوطلبان بهترین روش را برای راحتی و حمایت از افراد گرفتار در بلیه می‌دانند؛ زیرا خود از افراد آسیب‌دیده همان جامعه‌اند.


تعداد بازدید :  669