شماره ۱۶۸۹ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۹ ارديبهشت
صفحه را ببند
زنان باردار در چه شرایطی می‌توانند روزه بگیرند؟

شهروند|‌ هرسال با آمدن ماه رمضان، یکی از گروه‌هایی که با سوالی جدی روبه‌رو می‌شوند برای روزه‌گرفتن یا نگرفتن، زنان باردارند؛ زنانی که یک‌ماه از 9‌ماه حمل بچه در بدنشان، مصادف می‌شود با ماهی که خیلی‌ها به شوق آمدنش لحظه‌شماری می‌کنند. در سال‌های گذشته، کم نبوده‌اند پزشکانی که درباره بایدها و نبایدهای روزه‌داری در زنان باردار و زنان تحت درمان ناباروری صحبت یا تحقیق کرده‌اند. همین چندسال پیش بود که واحد تحقیقات روزه‌داری دانشگاه شهیدبهشتی با هدف بررسی تاثیرات درازمدت روزه‌داری مادران در ماه رمضان بر رشد مغزی جنین، بهره هوشی 98 کودک و نوجوان 4 تا 13ساله را که مادران‌شان هنگام بارداری آنها ماه رمضان را کامل روزه گرفته بودند، اندازه‌گیری کرد و متوجه شد که 30روز روزه‌داری مادران باردار در تمام ماه رمضان، در زمانی ‌که حتی طول روز به‌طور متوسط 12ساعت باشد هم تأثیر نامطلوبی بر بهره هوشی کودکان نمی‌گذارد. بررسی دیگری هم که پیش از این در دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شده، نشان داده که روزه‌داری سبب کاهش وزن نوزادان نشده و حتی افراد روزه‌دار، بچه‌های سنگین‌تری به دنیا آورده‌اند.
اما از طرف دیگر، هستند متخصصانی که می‌گویند روزه‌داری با هیچ شرایطی به نفع مادر و جنین نیست یا حداقل باید با شرایط ویژه‌ای همراه باشد. همین چند روز پیش بود که لادن گیاهی، عضو هیأت‌علمی پژوهشگاه ابن‌سینا به ایسنا گفت که روزه‌داری در سه‌ماه اول و سوم بارداری توصیه نمی‌شود و اگرچه روزه‌داری در سه‌ماه اول باعث سقط جنین نمی‌شود اما می‌تواند باعث اختلال در تمایز و تکثیر سلولی جنین و تشدید حالت تهوع مادر شود.
 متخصصانی که با روزه‌داری زنان باردار چندان مخالف نیستند، دلایلی را برای مخالفت‌نکردنشان با این موضوع بیان می‌کنند و اگر شما هم جزو زنان باردارید و اصرار دارید که روزه‌تان قضا نشود، این شرایط را درنظر بگیرید:  
 زن باردار زمانی می‌تواند فریضه روزه را بجا آورد که فعالیت روزانه کمی داشته باشد و آزمایش‌های خون و ادرار او طبیعی باشد.
 زنان باردار روزه‌دار تا جایی که می‌شود نباید از خانه بیرون بروند و باید فعالیت کمی داشته باشند، به‌ویژه در هوای گرم.
 زنان بارداری می‌توانند روزه بگیرند که هیچ بیماری خاصی نداشته باشند.
 رژیم غذایی زنان باردار باید حاوی پروتیین، سبزی و میوه‌ها و خوراکی‌های شیرین مفید و مغذی مانند خرما باشد.
 اگز زن بارداری خواست روزه بگیرد، باید در وعده‌های افطار از مایعات و مواد غذایی سبک استفاده و به فاصله چندساعت شام بخورد.
 زنان باردار در زمان سحری باید از مواد غذایی حاوی کربوهیدرات، گردو، خشکبار و خرما استفاده و درصورت بروز سردرد و سرگیجه روزه را متوقف کنند.

 


تعداد بازدید :  703