شماره ۱۶۸۹ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۹ ارديبهشت
صفحه را ببند
فتح بام دنیا

در‌ سال 1808 میلادی انجمن سلطنتی جغرافیا وابسته به دولت پادشاهی انگلستان تصمیم گرفت طی یک نقشه‌برداری مثلثاتی ارتفاع همه کوه‌های جهان را ثبت و ضبط کند. کار نقشه‌برداری آغاز شد و در‌ سال 1830 میلادی تیم نقشه‌بردار به رشته‌کوه‌های هیمالیا رسیدند، اما در همان ابتدای کار دولت نپال به خاطر شکی که به نیت گروه انگلیسی داشت، اجازه ورود به آنها را نداد. بیش از 2دهه طول کشید تا نهایتا انگلیسی‌ها توانستند قلل مرتفع هیمالیا را نیز ارتفاع‌سنجی کنند. در ‌سال 1856میلادی گروه نقشه‌بردار پس از اندازه‌گرفتن کوه شماره 15 رشته‌کوه هیمالیا که محلی‌ها به آن «چامولونگما» می‌گفتند، متوجه شدند تا آن لحظه با کوهی به آن ارتفاع برخورد نکرده‌اند. چندی بعد کوه شماره 15 به افتخار جرج اورست، رئیس تیم نقشه‌برداری منطقه شبه‌قاره هند، «اورست» نام گرفت و در پایان پروژه نقشه‌برداری مشخص شد این کوه با ارتفاع 8848متر، عنوان بلندترین قله جهان را از آن خود کرده است.
رقابت با فرانسه و سوییس
از لحظه اعلام اورست به‌عنوان بلندترین کوه جهان، گروه‌های حرفه‌ای کوهنوردی در سرتاسر دنیا برای فتح آن شروع به برنامه‌ریزی کردند، اما ناشناخته‌بودن طبیعت هیمالیا و ارتفاع وحشتناک اورست تا سال‌ها‌ی سال تلاش گروه‌های مختلف کوهنوردی برای فتح بام دنیا را با شکست مواجه کرد. تا این‌که بالاخره در ‌سال 1953میلادی انجمن سلطنتی جغرافیا که سال‌ها پیش در اندازه‌گیری ارتفاع «اورست» نقش مهمی را ایفا کرده بود، تصمیم گرفت با تشکیل یک گروه مکتشف، نخستین صعود موفق به قله اورست را به نام انگلستان ثبت کند. با توجه به برنامه‌ریزی فرانسوی‌ها برای صعود به اورست در ‌سال 1954 میلادی و همچنین تصمیم سوییسی‌ها برای فتح این کوه در‌ سال 1955، انگلیسی‌ها تنها فرصت باقیمانده برای امتحان‌کردن شانس خود را در تجهیز سریع یک گروه کوهنوردی اکتشافی می‌دیدند، چه آن‌که اگر این مهم در‌ سال 1953 به سرانجام نمی‌رسید، فرصت مجدد برای آماده‌سازی یک گروه جدید به‌ سال 1956 موکول می‌شد.
سپردن فتح قله به ارتش
افتخار نخستین فتح بلندترین قله دنیا چیزی نبود که انگلیسی‌ها بخواهند آن را تقدیم فرانسوی‌ها و سوییسی‌ها کنند، پس برای ازدست‌ندادن فصل مناسب، یک گروه اکتشافی به رهبری ژنرال جان‌هانت از نیروی زمینی ارتش انگلستان مامور انجام این کار شد. ‌هانت به منظور این کار ادموند هیلاری، کاشف و کوهنورد نیوزیلندی را به استخدام خود درآورد و ماه می ‌(اردیبهشت و خرداد) برای کلیدزدن پروژه درنظر گرفته شد. در موعد مقرر یعنی می‌1953، ادموند هیلاری و یک کوهنورد نپالی به نام تنزینگ نورگای صعود به اورست را آغاز کردند و 29 می‌ در ساعت 11:30 به قله رسیدند. به این ترتیب نام ادموند هیلاری- که بعدها به خاطر این فتح از ملکه انگلستان لقب «سِر» گرفت- و تنزینگ نورگای که امروز سالروز درگذشت اوست (9 می‌1986 در 71سالگی) به‌عنوان نخستین فاتحان بلندترین قله جهان در تاریخ به ثبت رسید.


تعداد بازدید :  476