شماره ۱۶۸۹ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۹ ارديبهشت
صفحه را ببند
فروشنده تا 2 درصد سقف قیمت تعیین شده مجاز به تغییر قیمت است
بازگشت قیمت خودرو به سایت‌ها با شرایط ویژه

شهروند| سایت‌های خریدوفروش دیوار و شیپور و یک سایت تخصصی حوزه خودرو تمامی آگاهی‌های خودروی دارای قیمت را حذف کردند و درطول یک هفته فقط آگهی خودروهای دارای قیمت توافقی نمایش داده می‌شد، البته این موضوع ریشه در نوسانات قیمت خودرو بود که یکی از دلایل نوسان قیمت خودرو را قیمت‌های عجیب و غریب سایت‌های مجازی می‌دانستند و  روز به روز بر التهاب بازار دامن می‌زد. به عقیده برخی از کارشناسان  با چنین اقدامی دست دلالان از بازار کوتاه می‌شد، اما برخی دیگر نظری متفاوت داشتند، به‌طوری که امیرحسن کاکایی، عضو هیأت‌علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفته بود:   «حذف قیمت خودرو از سایت‌ها برای درازمدت غلط است و می‌تواند به اقتصاد زیرزمینی دامن بزند؛ بنابراین به‌عنوان یک راه‌حل نمی‌تواند مطرح باشد.» او در ادامه توضیح داده بود:   «اعلام قیمت‌ها در سایت‌ها هرچند به شفافیت بیشتر می‌انجامد، اما همچون تیغ دولبه است که می‌تواند به ابزاری برای سوءاستفاده دلالان و حتی دشمنان تبدیل شود.» حالا چند روزی می‌شود که قیمت‌ها به این سایت‌ها بازگشته، اما چه اتفاقی موجب بازگشت قیمت‌ها به این سایت‌ها شده است؟ رضا الفت‌نسب، سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در  این رابطه به «شهروند» می‌گوید: «برای کوتاه‌شدن دست دلالان از بازار خودرو شرایط جدیدی را اعمال کردیم.» او در ادامه با اشاره به این‌که برای قیمت‌گذاری‌ها سقف و محدوده‌ای تعیین شده است، ادامه داد: «در قوانینی که اکنون اعمال کرده‌ایم، محدوده سقف قیمت واقعی تعیین‌شده از سود اتحادیه خودرو دریافت می‌کنیم و براساس آن افراد قیمت کالاهای خود را در سایت‌های اینترنتی درج کنند.»
کاهش التهاب بازار با قیمت‌گذاری صحیح
بازتاب  قیمت‌های این سایت‌های اینترنتی به شکلی بوده که به دستور دادستانی کارگروهی در این زمینه تشکیل شد که با حضور دادستانی، اتحادیه خودرو و پلتفرم‌ها برگزار شد. درنهایت تصمیم گرفته شد که افراد با درنظرگرفتن سیاست‌های جدید و همکاری اتحادیه خودرو و کسب‌وکارهای مجازی و با شرایط جدید می‌توانند قیمت خودرو را در آگهی‌های فروش خودرو در سایت‌ها و فضای مجازی درج کنند. الفت‌نسب در این زمینه توضیح می‌دهد که برای درج قیمت در سایت‌های اینترنتی درنظر گرفته شده، قرار است اعضای اتحادیه خودرو قیمت‌های واقعی و کارشناسی بازار را تعیین کنند که به‌عنوان سقف قیمت قابل ثبت در سایت‌ها درنظر گرفته می‌شود؛ چراکه قیمت‌های نجومی در این سایت‌ها موجب به وجودآمدن هرج‌ومرج در بازار خودرو و در نتیجه افزایش قیمت خودرو به دست دلالان بود.»
برای خریدوفروش سقف تعیین شده است
عضو هیأت‌مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی یادآور شد: «فروشندگان نهایتا می‌توانند قیمت کالای خود را تا دو‌درصد سقف قیمت تعیین‌شده، تغییر دهند. به‌عنوان مثال اگر خودرویی 50‌میلیون تومان قیمت دارد، فروشنده قیمتی که برای خودروی خود می‌گذارد، نهایتا 51‌میلیون تومان است؛ زیرا طبق فرمولی که درنظر گرفته‌ایم، بیش از 2 تا 3درصد نباید افزایش قیمت داشته باشیم.» الفت‌نسب در خاتمه با اشاره به این‌که علاوه بر خودرو ما به دنبال قیمت‌گذاری صحیح مسکن هستیم، در این زمینه ادامه داد: «درحال حاضر علاوه بر قیمت خودرو احراز هویت آگهی‌دهندگان را هم مدنظر داریم  تا  کمی در کاهش دلالی در بازار جلوگیری کنیم. همچنین چنین اقدامی که برای خودرو  انجام داده‌ایم، برای ملک و مسکن هم به دنبال آن هستیم تا قیمت‌گذاری صحیحی  برای املاک وجود داشته باشد.»


تعداد بازدید :  730