شماره ۱۶۸۹ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۹ ارديبهشت
صفحه را ببند
فدراسیون با کدام پول به دنبال مربی سرشناس خارجی است
جیب خالی و پز عالی؟

میثم علیرضایی | بیایید به دنبال پاسخ یک سوال بسیار مهم باشیم؟ فدراسیون فوتبال با کدام پول می‌خواهد هدایت تیم‌ملی را به یک مربی بزرگ دیگر خارجی بدهد؟ اگر یک مسأله مهمتر از انتخاب سرمربی جدید وجود داشته باشد، همین تامین اعتبار مالی قرارداد جدیدی خواهد بود که قرار است با مربی جدید به امضا برسانند.
درست است که مردم می‌‌خواهند یک مربی خارجی بزرگ به ایران بیاید، اما اگر باز هم قرار است یک مربی سرشناس به ایران بیاید و شاهد جنگ اعصابی بر سر بی‌پولی باشیم، آن وقت چه کسی جوابگو خواهد بود؟
کارلوس کی‌روش هشت‌سال در ایران حضور داشت و در ماه‌های آخر حضور او در ایران فدراسیون توانست یک زمین تمرین استاندارد در اختیار این مربی پرتغالی قرار بدهد. او همیشه به خاطر تاخیر در پرداخت دستمزد خودش و دستیارانش‌، تاخیر در پرداخت پاداش ملی‌پوشان و البته ناتوانی فدراسیون در اجرای تمام برنامه‌های مدنظرش برای آماده‌سازی تیم‌ملی معترض بود. او تمام انتقادات را به بی‌پولی و ضعف‌های مدیریتی فدراسیون ربط می‌داد و حالا هم که از ایران رفته حملاتش به مهدی تاج و فوتبال ایران به اوج رسیده است.
با در نظر گرفتن گذشته‌ای که همه از آن خبر داریم، باید این سوال را مطرح کنیم آیا تغییری در سیستم اقتصادی فدراسیون فوتبال به وجود آمده؟ آیا مهدی تاج و همکارانش به گنج رسیده‌اند؟  مرور شرایط اقتصادی فدراسیون نشان می‌دهد جواب قطعا خیر خواهد بود.
فوتبال ایران هنوز حق پخش تلویزیونی ندارد و از اصلی‌ترین درآمد خود محروم است. زور تاج و همکارانش به رسانه ملی نمی‌رسد. از طرفی تمام قراردادهای تجاری با اسپانسرها به دادگاه کشیده شده و درآمدها معلق در هواست. درحال حاضر هم نه تیم‌های ملی و نه فدراسیون بعد از فسخ قرارداد با شرکت فناپ اسپانسر ندارند و مشکلات شدید اقتصادی فوتبال ملی ایران را با خطری جدی روبه‌رو کرده است.
همچنین قرارداد خرید لباس از آدیداس هم به پایان رسیده و از راهروهای فدراسیون خبر می‌رسد باز هم آل اشپورت  که قبلا امتحان خود را به بدترین شکل ممکن پس داده، تامین‌کننده البسه تیم‌های ملی خواهد شد.
سیستم مدیریتی تاج حتی به چند شخص حقیقی و حقوقی  ازجمله حسین هدایتی و آژانس هواپیمایی و ... بدهی سنگین دارد. بدترین قسمت این قضایا هم این است که اداره‌کننده سازمان اقتصادی هم  یک داور بازنشسته بوده و سررشته‌ای از کارهای تجاری ندارد. هیچ مدیر اقتصادی امتحان پس داده و کارکشته‌ای در فدراسیون نمی‌بینیم و کسی نیست که امیدی روی او برای تغییر دادن شرایط وجود داشته باشد. حالا فکرش را بکنید وقتی شاهد هیچ تحول مثبتی در سیستم اقتصادی فدراسیون نبوده‌ایم،‌ منابع مالی برای پرداخت پول سرمربی جدید و دستیارانش از کجا تامین خواهد شد؟ آیا یک مربی بزرگ دیگر می‌آید و باز هم شاهد مصاحبه و فشارهای مختلف به دولت و وزارت ورزش برای پرداخت پول به تیم‌ملی خواهیم بود؟ آیا باز هم دولت و وزارت ورزش باید جور ضعف اقتصادی فدراسیون فوتبال را بکشند؟
آیا فدراسیون فکر منابع مالی لازم برای اجرایی‌کردن تمام خواسته‌‌های سرمربی بعدی تیم‌ملی را کرده است؟
بهتر نیست در شرایط کنونی مدیران فدراسیون فوتبال و مهدی تاج به جای وعده دادن درباره زمان انتخاب سرمربی،‌ درباره سوال بزرگی که آن را مطرح کردیم، حرف بزنند؟


تعداد بازدید :  802