شماره ۱۶۸۹ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۹ ارديبهشت
صفحه را ببند
دبیرکل جمعیت به عنوان میهمان شبکه خبر سیما خبر داد
به روز رسانی هلال در مرحله بازتوانی پس از بحران

صبح روز گذشته به مناسبت روز جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر، بخشی از برنامه‌های تلویزیونی به این موضوع اختصاص داشت. به همین منظور دکتر محمودرضا پیروی، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در برنامه «روی خط خبر» شبکه خبر حاضر بود و درباره مسائلی مختلف پیرامون جمعیت به بحث و گفت‌وگو پرداخت. در ادامه مهمترین بخش‌های صحبت‌های دبیرکل جمعیت هلال‌احمر را می‌خوانید.
 در کشور ما جمعیت هلال‌احمر از چند سازمان تشکیل شده است که ازجمله آنها سازمان داوطلبان، سازمان جوانان، سازمان امدادونجات و سازمان تدارکات پزشکی است. سازمان امدادونجات در زمان عادی در امدادونجات کوهستان، شهر و جاده فعالیت می‌کند. سازمان داوطلبان نیز درگاهی است که هر کسی بخواهد به عضویت جمعیت هلال‌احمر دربیاید، از این طریق باید وارد شود. ضمن این‌که ما درحال حاضر ۲‌میلیون داوطلب داریم که در قیاس با آمار ۱۳ میلیونی داوطلبان سراسر دنیا در جمعیت‌ها، تعداد قابل توجهی محسوب می‌شود. سازمان جوانان نیز بخشی است که روی جوانان و آموزش آنها سرمایه‌گذاری می‌کند.
 دنیا درحال تغییر است و تکنولوژی‌ها به‌روز می‌شود و ما هم باید خودمان را به‌روز کنیم. یکی از مثال‌ها در این رابطه مرحله بازتوانی بعد از بحران است که با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید و با استفاده از سیستم یکپارچه می‌توان توزیع اقلام را بهتر انجام داد. استفاده از پهپاد در زمینه امدادونجات و همچنین به‌روز‌رسانی رویکرد در اسکان اضطراری ازجمله مواردی است که می‌توان به آنها توجه کرد.
  این رویداد استارتاپی که اخیرا برگزار شد نیز در همین راستا بود و ۲۰ ایده برتر گزینش شدند، تا روی آنها سرمایه‌گذاری صورت بگیرد. بزرگترین هدفی که از برگزاری این رویداد داشتیم این بود که ایده‌های جدید با هزینه‌های کمتر داشته باشیم که درنهایت منجر به رضایتمندی بالاتر خدمت‌گیرنده می‌شود.
 با حادثه‌ای مانند سیل اخیر که ۷۸ نفر تلفات داشت، مردم به لحاظ روحی تحت‌تاثیر قرار گرفتند، اما سالیانه ۱۶‌هزار نفر در حوادث جاده‌ای کشته می‌شوند و این موضوع برای خیلی‌ها عادی شده است. این یک مثال در زمینه فرهنگ‌سازی است و اگر در حوادث فرهنگ ایمنی داشته باشیم، موفق خواهیم بود.
 وضع در مناطق سیل‌زده تقریبا پایدار است و از مرحله بحران خارج شده و در مرحله بازتوانی قرار داریم. خوشبختانه مردم هم کمک‌های بی‌سابقه‌ای انجام دادند. رقم کمک‌های نقدی به بیش از ۱۵۸‌میلیارد تومان و کمک‌های غیرنقدی به ۸۲‌میلیارد تومان رسیده است. هلال‌احمر براساس وظایف خود ابتدا امدادونجات را برعهده داشت و سپس اسکان اضطراری و حمایت‌های روانی و درمانی را انجام داد.
 جمعیت هلال‌احمر ایران در حوزه بین‌الملل بسیار فعال است و از میان ۱۹۱ کشور عضو فدراسیون ۲۰ کشور عضو هیأت حاکمه هستند که هلال‌احمر ایران هم یکی از آنهاست و برای دومین بار به این سمت انتخاب شده و تا‌ سال ۲۰۲۱ جزو هیأت حاکمه خواهد بود.


تعداد بازدید :  805