شماره ۱۶۹۰ | ۱۳۹۸ شنبه ۲۱ ارديبهشت
صفحه را ببند
سیاست‌های آمریکا تحت تاثیر رابطه ظریف و کری
ترامپ عقب نشست: فقط به من زنگ بزنید!

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه گفت که دوست دارد مقام‌های ایران به او زنگ بزنند. او سپس بلافاصله گفت که جان کری وزیر امورخارجه اسبق آمریکا و مذاکره‌کننده هسته‌ای این کشور در گفت‌وگو با ایران به مقامات ایرانی گفته به ترامپ زنگ نزنند.
ترامپ گفت: «جان کری برخلاف قانون لوگان بارها با ایران صحبت کرده و تلفن زده و این برخلاف قانون لوگان است و می‌توان او را تحت تعقیب قرار داد. جان کری به آنها می‌گوید چه کار کنند! جان کری ملاقات‌های زیادی با ایرانی‌ها داشته و قانون لوگان را نقض کرده است.» مذاکره با دولت خارجی که با آمریکا درحال نزاع هستند، طبق قانون لوگان ممنوع است و به ادعای ترامپ، جان کری چنین کاری می‌کند.
روابط میان جان کری و محمدجواد ظریف‌ وزیر امورخارجه ایران در اثنای مذاکرات هسته‌ای حساسیت‌های بسیاری را برانگیخته بود. در داخل نیز برخی از مخالفان مذاکرات هسته‌ای با آمریکا معتقد بودند ظریف بیش از اندازه به جان کری اعتماد دارد. ظریف اما در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایرنا گفته: «اینکه رابطه‌ای مبتنی بر درک ویژه بین من و کری وجود دارد را انکار نمی‌کند اما معتقد است این رابطه به هیچ عنوان سیاست‌های آمریکا را تغییر نخواهد داد.»
ظریف و جان کری البته بعد از امضای برجام نیز به واسطه لزوم برخی هماهنگی‌های اجرای برجام با هم در ارتباط بودند، اما هیچ شواهدی مبنی بر  این‌که کری بعد از پایان دولت اوباما همچنان با طرف‌های ایرانی در ارتباط بوده، وجود ندارد. البته مسلما او در سخنرانی‌هایش توصیه‌هایی به ایرانی‌ها داشته است. ‌سال گذشته در جریان برگزاری کنفرانس مونیخ نشریه نیویورکر آمریکا مدعی شد جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ، دیداری خصوصی با محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران داشته است. رسانه آمریکایی گزارش داده کری از ایرانی‌ها خواسته که توافق هسته‌ای را کنار نگذارند یا مفاد آن را نقض نکنند. در هرصورت جان کری به سخنان روز پنجشنبه ترامپ واکنش نشان داده و این سخنان را کذب خواند. سخنگوی جان کری، وزیر امورخارجه پیشین آمریکا هم پنجشنبه در واکنش به سخنان دونالد ترامپ درباره ارتباط او با ایرانی‌ها گفت: «تمام چیزهایی که امروز رئیس‌جمهوری ترامپ گفت، اشتباه است. ختم کلام». او که با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت‌وگو می‌کرد، افزود: «او درباره واقعیت‌ها در اشتباه است. درباره قانون در اشتباه است و غم‌انگیز این‌که درباره نحوه استفاده از دیپلماسی برای امنیت آمریکا هم در اشتباه است». کمی پیشتر مجید تخت‌روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل متحد ادعاهای ترامپ را تکذیب کرد. خبرنگار شبکه ان‌بی‌سی آمریکا از  روانچی  پرسید: «ترامپ گفته است که خواستار صحبت با ایران است اما جان کری با دخالت‌کردن و گفتن این موضوع که ایران با آمریکا گفت‌و‌گو نکند، مانع از تماس ایرانی‌ها می‌شود». تخت‌روانچی خیلی با طمأنینه و آرامش پاسخ داد: «این هم موضوع جدیدی هست که رئیس‌جمهوری آمریکا مطرح کرده. او قبلا هم این ادعا را داشته است. باز هم گفته که جان کری به ما گفته است که با آمریکا و دولت فعلی آن گفت‌وگو نکنیم، که ادعای درستی هم نیست.»
مجری دوباره پرسید: ایران قادر به مذاکره با آمریکاست؟ چون ترامپ مدعی شد جان کری با مداخله می‌خواست با ایران مذاکره نکند؟
دوباره تخت‌روانچی نکاتی را تکرار کرد که دلایل ایران برای نپذیرفتن دعوت از روی خودخواهی ترامپ برای مذاکره است. او گفت: «اینجا باید به دوسوال پاسخ دهیم؛ نخست آن‌که چرا رئیس‌جمهوری آمریکا میز مذاکره را ترک کرد و از یک توافق جدید صحبت کرد؟»تخت‌روانچی در ادامه تأکید کرد، ایران دیگر اعتمادی به ترامپ ندارد: «چه تضمینی وجود دارد بعد از یک توافق دیگر، او دوباره مخالفت نکند؟ دوباره زیر حرف‌شان نزنند؟»آمریکایی‌ها با ترامپ زیر توافقی زدند که میان ۷ کشور بوده به نمایندگی از کل دنیا و البته با تأیید سازمان ملل. روانچی باز این نکته را به طرف آمریکایی گوشزد کرد و گفت: «این توافق برجام صرفا میان دوکشور نیست، با پنج قدرت جهانی هم هست. او از چنین توافقی خارج شد! وقتی این اتفاق افتاد، ما به خواست دوستان اروپایی یک‌سال منتظر ماندیم. آنها تلاش‌هایی کردند برای اجرای تعهدات‌شان ولی این کافی نبود.»

 


تعداد بازدید :  466