شماره ۱۶۹۰ | ۱۳۹۸ شنبه ۲۱ ارديبهشت
صفحه را ببند
روایت‌های متفاوت از تخریب لانه پرندگان در شیراز
پرنده‌کشی بود یا صحنه‌سازی

دیروز تصویری از لانه‌های افتاده بر زمین پرندگان در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شد و در توضیح آن هم آمده بود که شهرداری شیراز با هرس بی‌موقع و دیرهنگام درختان باعث شده که لانه‌ پرنده‌ها درحالی‌که زمان تخم‌گذاری آنها بوده، به همراه تخم‌ها پایین بیفتد. از یک طرف، مسئولان اداره کل حفاظت محیط‌ زیست فارس، با انتشار این خبر حرکت شهرداری را ناشی از تعلل و بی‌توجهی به محیط ‌زیست اعلام می‌کردند و از طرف دیگر شهردار منطقه یک شیراز می‌گفت که هرس درختان با هدف جلوگیری از سقوط آنها بر اثر وزش باد باید در طول‌ سال انجام شود و ماجرای تخریب لانه پرنده‌ها صحنه‌سازی بوده است.
در حالی که اداره کل حفاظت محیط‌ زیست فارس از پیگرد قانونی عوامل تخریب لانه پرندگان در شیراز گفته است، شهردار منطقه یک می‌گوید که این اقدام، واکنشی به ممانعت ماموران شهرداری از ساخت آسانسور اداره کل محیط‌ زیست است. با وجود این، مدیر کل حفاظت محیط‌ زیست فارس با بیان این‌که هیچ اقدام خارج از عرفی از سوی این اداره کل صورت نگرفته است، از شهرداری خواست که مسئولیت خود را در قبال تخریب غیر کارشناسی لانه پرندگان بپذیرد.
یک شاهد عینی که خودش کارشناس اداره کل محیط ‌زیست استان فارس است، در این مورد به ایرنا گفت: «حدود ساعت هشت و نیم صبح پنجشنبه مشاهده شد عده‌ای که خود را پیمانکار طرف قرارداد شهرداری منطقه یک شیراز معرفی می‌کردند، با استفاده از یک دستگاه جرثقیل در خیابان اردیبهشت شیراز مشغول هرس درختان هستند.» امیر پاشا ادامه داد: «من به اتفاق چند نفر از همکارانم که کارشناس حیات وحش و محیط‌ زیست هستند با توجه به این‌که می‌دانستیم در این فصل، این درختان میزبان لانه پرندگانی است که تخم‌ریزی کرده‌اند، برای منصرف‌کردن این افراد وارد عمل شدیم. در این هنگام فرمانده یگان حفاظت محیط ‌زیست فارس نیز در محل این رخداد حاضر شد و به این افراد تذکر داد و جلوی ادامه این کار را گرفت. بعد از توقف این کار، لانه‌هایی که از درخت به پایین سقوط کرده بود توسط کارکنان اداره کل محیط ‌زیست فارس جمع‌آوری و پرونده‌ای نیز تشکیل و مدارک به کارشناس حقوقی سازمان تحویل شد تا روال قضائی این مسأله طی شود. حدود 70 لانه پرنده در پی هرس یک اصله درخت در این خیابان به پایین سقوط کرد که در اغلب لانه‌ها نیز تخم پرنده وجود داشت.»
گفته شده است که شهروندان و دوستداران طبیعت لانه‌های تخریب‌شده در خیابان اردیبهشت شیراز را به مکان امن منتقل کرده‌اند. هر چند می‌توان با استفاده از دستگاه، تخم‌های باقیمانده در لانه‌ها را به جوجه تبدیل کرد، اما رشد این جوجه‌ها نیازمند حضور پرندگان والد است.


تعداد بازدید :  246