شماره ۱۶۹۰ | ۱۳۹۸ شنبه ۲۱ ارديبهشت
صفحه را ببند
اتوبوس هوایی در تهران

شهروند| چند سال پیش صحبت‌هایی مطرح شد مبنی بر ساخت مونوریل و حتی قصه به پارک پردیسان و برج میلاد و نمایشگاه بین‌المللی هم رسید. بعد هم تصورات بالاتر رفت و قرار شد این خط فرضی تا توچال هم ادامه پیدا کند؛ اینها هیچ‌کدام بر اساس شایعه نبود. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار وقت تهران در گفت‌وگویی با ایسنا درباره این پیشنهادها و منتفی‌شدن‌شان در همان سال‌ها گفته بود (12/1/93 - ایسنا). با این حال همچنان عده‌ای اصرار داشتند وقتی شهروندان برای رفت و آمد روزانه خود مشکل دارند، چرا باید از پروژه‌های این‌چنین صحبت کرد. مترو ظرفیتی به مراتب بالاتر از مونوریل پیشنهادی داشت و تا امروز هم نشان داده است که می‌تواند حجم عظیمی از مردم را جابه‌جا کند. این ظرفیت را تا 6 برابر هم تخمین زده‌اند و از آن روزها به بعد دیگر کمتر از مونوریل حرفی به میان آمد تا اینکه حالا نوبت به اتوبوس هوایی رسیده است. اتوبوس هوایی کابین‌هایی بسیار بزرگتر از کابین‌های تله‌کابین دارد و با متروی هوایی هم طبیعتا تفاوت دارد و به همین جهت به این نام موسوم شده است. روز گذشته هم اخباری درباره پایه‌ریزی آن در تهران مطرح شد. محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفته: «این طرح که با عنوان اتوبوس هوایی در رسانه‌ها مطرح شده نمی‌دانم که صحیح است یا خیر؛ اما در منطقه یک تهران مطالعاتی صورت گرفته و پیشنهادی در این‌باره مطرح شده است.» علیخانی در این‌باره توضیح داده: «تردد در خیابان‌های منطقه یک به دو تا سه خیابان اصلی محدود می‌شود و این امر موجب به وجود آمدن گره ترافیکی در این منطقه شده است. این معابر و خیابان‌ها به هیچ عنوان متناسب با حجم تردد افراد پیاده و سواره در این منطقه از پایتخت نیست و باید تمهیداتی در این خصوص اندیشیده شود.» هنوز البته مشخص نیست چنین پیشنهادی تا کجا گره‌گشا باشد؛ چون همان زمان هم با اولین حرف‌وحدیث‌ها درباره راه‌اندازی متروی هوایی عنوان شد که این طرح‌ها به کار توریسم و گردشگری می‌آید و راهکار مناسبی برای حل معضل ترافیک نیست. هر چند علیخانی گفته است: «انجام چنین طرح‌هایی می‌تواند در کنار بازکردن گره ترافیک منطقه از لحاظ توریستی و گردشگری نیز به یک قطب درآمدزایی برای پایتخت تبدیل شود.»


تعداد بازدید :  405