شماره ۱۶۹۱ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۲ ارديبهشت
صفحه را ببند
همه آن‌چه باید درباره نمایشگاه بین‌المللی قرآن بدانیم
ضیافت رمضان ؛ ضیافت قرآن

شهروند| بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌کریم از 21 اردیبهشت در مصلای امام‌خمینی(ره) کار خود را آغاز کرد و تا بیستم ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت. نمایشگاه بین‌المللی قرآن هر ساله به ‌فاصله چند روز از پایان نمایشگاه بین‌المللی کتاب افتتاح می‌شود. شعار بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه «قرآن، معنای زندگی» است و به مسئولان بخش‌های مختلف ابلاغ شده تا برنامه‌های خود را براساس شعار نمایشگاه طراحی کنند. نمایشگاه امسال در بخش‌هایی همچون  دانشگاهی، حوزوی، بانوان، فروش، آموزش‌وپرورش، بخش ویژه،‌ بین‌الملل و...  برگزار می‌شود. علاقه‌مندان همه‌ روزه می‌توانند از ساعت ۱۷ تا ۲۴ با مراجعه به مصلای بزرگ امام‌خمینی(ره) از بخش‌‌های مختلف نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بازدید کنند. در این نمایشگاه ۴۵۰ غرفه فروش از ۱۲۹ انتشارات حضور دارند. گفتنی است امسال قرار است برای نخستین‌بار شعبه استانی نمایشگاه بین‌المللی قرآن در مشهد مقدس راه‌اندازی شود.
پاکستان میزبان بخش بین‌المللی
بخش‌های عرضه محصولات فرهنگی، دیجیتال و عفاف و حجاب ازجمله بخش‌های نمایشگاه قرآن هستند که با استقبال بالای مخاطبان روبه‌رو می‌شوند و در کنار اینها بخش‌های مختلف هنری، نمایشی، کودک و نوجوان، مشاوره، پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی به ارایه آخرین محصولات و دستاورد‌های قرآنی و مذهبی کشور می‌پردازند. همچنین بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم امسال با حضور نمایندگان ۸ کشور برگزار می‌شود که کشور پاکستان میهمان ویژه این دوره است. دریافت طرح‌ها و ایده‌ها امسال از دیگر نو‌آوری‌های نمایشگاه است که طی آن تاکنون و از طریق سایت نمایشگاه حدود ۷۰۰ ایده دریافت شده که برخی از این ایده‌ها در نمایشگاه امسال به کار گرفته شده است.
راهی برای کسب بن؛ باشگاه ‌همراهان نمایشگاه
نمایشگاه امسال با شعار «قرآن، معنای زندگی» فعالیت خود را از شنبه، ۲۱ اردیبهشت‌ماه آغاز کرد و به مدت دو هفته یعنی تا شب ۱۹ ماه رمضان پذیرای بازدیدکنندگان است. انتخاب این شعار حاوی پیام‌های مهمی است ازجمله این‌که قرآن را کتاب زندگی می‌دانیم و شاهد آن‌که در قرآن همه خطاب‌ها به زندگان است و این خود نشان می‌دهد که قرآن کتاب زندگی برای احیا است نه اموات. نکته دوم تلاش برای گسترش کیفی این نمایشگاه است. راه‌اندازی باشگاه همراهان نمایشگاه قرآن یکی از اقدامات این دوره از نمایشگاه بین‌المللی قرآن است. این باشگاه ظرفیت خوبی برای همراهی عموم مردم با نمایشگاه قرآن دارد. در حال حاضر نیز مسابقات گوناگونی در آن فعال است و افراد برای به دست‌آوردن بن‌های بیشتر از نمایشگاه رقابت می‌کنند.
باشگاه همراهان نمایشگاه بخشی از سامانه‌‌ الکترونیکی بیست‌و‌هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم است که از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی شده است. هدف اصلی این باشگاه مشارکت و افزایش هر چه بیشتر بازدیدکنندگان و شرکت‌کنندگان در برنامه‌های نمایشگاه قرآن به صورت حضوری و مجازی است و این هدف را از طریق تعریف فعالیت‌هایی نظیر نظرخواهی‌، مسابقات، دوره‌های آموزشی مجازی، دعوت به عضویت آشنایان در باشگاه و دیگر فعالیت‌های فرهنگی و اطلاع‌رسانی پیگیری می‌کند. فعالیت‌هایی که تاکنون در باشگاه فعال ‌شده است، به  این شرح است: شرکت‌های خلاق و فناور فعال در حوزه قرآن و عترت می‌توانند با تخفیف 50‌درصدی جهت اخذ غرفه در بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در محل مصلای تهران حضور یابند.
نشست تخصصی با همکاری دانشگاه‌‌ها
به جهت صرفه‌جویی تمام نمایشگاه در شبستان اصلی و نیم‌طبقه بالا بر پا خواهد شد. بخش عفاف نیز در گوشه‌ای از بخش فروش که در نیم طبقه دوم مصلی هست، دایر می‌شود. برای این‌که تغییر و جابه‌جایی ایام شب‌های احیا خللی به وجود نیاورد، بخش بین‌الملل را که حدود ۱۰ تا ۱۱ روز دایر خواهد بود، در محل محراب نمایشگاه بر پا می‌کنیم. دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای نیز با برگزاری برنامه‌های متنوع و نشست‌های تخصصی گوناگون در بیست‌و‌هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم حضور دارد. دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در راستای مشارکت با جامعه قرآنی کشور و معرفی آثار و دستاوردهای هنری و پژوهشی قرآنی دانشجویان و استادان در کنار سایر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی حضوری فعال در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در ‌سال جاری خواهد داشت. برگزاری کارگاه‌های علمی، هنری، کارگاه‌های آموزشی و مسابقات قرآنی ازجمله اجرای مسابقه یک آیه یک ضرب‌المثل در تمام روزهای نمایشگاه، نشست‌های تخصصی متنوع، اهدای جوایز به برگزیدگان، پخش اهم برنامه‌های قرآنی دانشگاه از طریق ویدیو پروژکشن در غرفه دانشگاه با محوریت فضایل اخلاقی بخشی از برنامه‌های دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در غرفه خود است.

دستورالعمل یک بازدید حرفه‌ای!

مترو
ساده‌ترین راه‌های دسترسی به نمایشگاه هم عمدتا از طریق خطوط یک و سه قطار شهری است که از طریق ایستگاه‌های شهید بهشتی و مصلی این امر صورت می‌گیرد. خط یک مترو تهران نیز همزمان با آغاز نمایشگاه قرآن نیم‌ساعت به زمان سرویس‌دهی خود اضافه و تا ساعت ۲۳ اقدام به جابه‌جایی مسافران می‌کند.
ماشین شخصی
از سمت جنوب: از طریق یکی از اتوبان‌های شهید تندگویان یا شهید چراغی، وارد اتوبان نواب شده و تا رسیدن به بزرگراه حکیم آن را ادامه دهید. سپس وارد اتوبان حکیم شرق شده و پس از گذر از تونل رسالت به مصلی می‌رسید.
از سمت غرب: از میدان آزادی وارد اتوبان جناح شده و پس از رسیدن به بزرگراه حکیم، به سمت حکیم شرق حرکت کنید. پس از طی بزرگراه حکیم و گذر از تونل رسالت به مصلای تهران می‌رسید.
 از سمت شرق: چنان‌چه از هر یک از مناطق مختلف شرق تهران خود را به بزرگراه رسالت برسانید، با پیمودن طول این بزرگراه و در انتهای غربی آن به مصلی خواهید رسید.
چهار نکته
  قبل از حضور در نمایشگاه با مراجعه به سایت نمایشگاه به آدرس https:  //iqfa.ir از موقعیت سالن‌های نمایشگاه مطلع شده و مقصد خود را تعیین کنید.
  حتی‌الامکان از طریق کارت‌های اعتباری و عابربانک خرید کنید.
  اگر همراه سالمندان یا خردسالان به نمایشگاه آمده‌اید، برای رفت‌وآمد از مینی‌‌بوس‌های سیار در سطح نمایشگاه استفاده کنید
  برای بازدید از نمایشگاه کفش راحت بپوشید.


تعداد بازدید :  339