شماره ۱۶۹۱ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۲ ارديبهشت
صفحه را ببند
در وعده‌های سحر و افطار چه نکته‌هایی را رعایت کنیم

شهروند| اگر ماه رمضان را روزه می‌گیرید، وقت سحری و افطار، سبزیجات را فراموش نکنید؛ این توصیه بیشتر متخصصان تغذیه است به روزه‌دارانی که یک ماه در‌ سال را در طول روز چیزی نمی‌خورند و وقت افطار باید حواسشان باشد چه می‌خورند و وقت سحر از مواد غذایی‌ استفاده کنند که در طول روز به روزه‌داری‌شان کمک کند. بیشتر متخصصان تغذیه نخستین توصیه‌ای که به روزه‌داران می‌کنند این است که سعی کنند موقع سحری خوردن در ماه رمضان، غذاهای تند، سرخ‌کرده و چرب و خلاصه هر آن‌چه در طول روز تشنه‌ترشان می‌کند، استفاده نکنند. متخصصان طب سنتی چند توصیه به روزه‌داران می‌کنند تا روزه‌داری بهتری داشته باشند:    
  پرهیز از مصرف غذاهای سنگین در وعده سحر و کاهش فعالیت فیزیکی و ورزش به‌ویژه در ساعت‌های گرم روز باعث کاهش تشنگی در طول روزه‌‌داری می‌شود.
  به افرادی که احساس بی‌اشتهایی در وعده سحر دارند، توصیه می‌شود افطاری را به ‌صورت سبک و در حد نان و پنیر و سبزی یا گردو در نظر بگیرند و علاوه‌ بر پرهیز از مصرف غذاهای سنگینی مثل حلیم، شله‌‌زرد، کله‌‌پاچه و ‌آش که در توان هضم معده در فصول گرم ‌سال نیست، وعده شام را هم حذف یا در حد بسیار کم و سبک میل کنند.
  آب ولرم، خرما یا آب ولرم و یک قاشق عسل بهترین گزینه برای بازکردن روزه است. توصیه می‌شود در وعده افطار آب و مایعات سرد به‌عنوان نخستین انتخاب استفاده نشود.
  افراد روزه‌دار باید بین افطار تا سحر حداقل هشت لیوان آب مصرف کنند.
  منظور از مایعات فقط آب آشامیدنی نیست و انواع سبزی‌ها و میوه‌ها مثل هندوانه، خربزه، گوجه، خیار یا چای کمرنگ و شیر حاوی مقدار آب بسیار بالایی‌اند و استفاده از آنها توصیه می‌شود.
  موقع افطار بهتر است از مصرف قهوه و چای پررنگ که باعث دفع آب بدن می‌شود، هم پرهیز شود.
  مصرف نوشابه‌های گازدار برای رفع عطش در سحر و افطار توصیه نمی‌شود، چون با تخلیه کلسیم بدن و پوکی استخوان باعث افزایش تشنگی هم شده و علاوه بر آن یک لیوان نوشابه معادل مصرف 10 حبه قند و چاق‌کننده است.
  مصرف شیر، نان، پنیر، تخم‌مرغ آب‌پز، شیر برنج و سوپ سبزیجات، ماهی، گوشت‌های قرمز و سفید و مصرف گردو در حد اعتدال از بهترین مواد غذایی هنگام افطار است و بین افطار و سحر از پنج گروه مواد غذایی شامل نان و غلات، میوه، سبزی، شیر و فرآورده‌های آن و گوشت به‌طور متعادل و متنوع باید استفاده شود.
  در روزهای ماه رمضان خانواده‌ها بهتر است به جای استفاده از غذاهای سرخ‌کردنی روش طبخ غذای خود را به آب‌پز، کباب‌کردن یا با بخار پختن تغییر دهند.


تعداد بازدید :  326