شماره ۱۶۹۱ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۲ ارديبهشت
صفحه را ببند
10 بند برای اهلی کردن بازار سرکش
از مالیات خودروی دوم تا واردات دسته دوم
نمایندگان مجلس طرح ساماندهی بازار خودرو را به صحن علنی می‌برند. امروز در گزارش ویژه‌ای از جزییات این طرح نوشته‌ایم

شهروند| حالا درست در شرایطی که جهش‌های عجیب و غریب قیمت خودرو سوژه شده است، ‏نمایندگان مجلس طرح ساماندهی بازار خودرو را نهایی کرده‌اند و به‌زودی آن را به صحن علنی ‏تحویل می‌دهند. مهدی قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه و عضو کمیسیون صنایع مجلس درباره این ‏طرح گفته است که با یک طرح 10 ماده‌ای می‌خواهند بسیاری از مشکلات بازار خودرو را حل و ‏فصل کنند. البته او از رضا رحمانی وزیر صنعت هم گلایه کرده و گفته است که انتظار داشته وزیر که ‏قبلا رئیس کمیسیون صنایع مجلس بوده است توجه بیشتری به بازار خودرو و مشکلات آن داشته باشد، ‏اما مسأله طور دیگر رقم خورد. ‏
اما این 10 بند چه مواردی هستند؟ گرفتن مالیات از خودروی دوم، رصد تراکنش مالی دلالان خودرو، ‏فروش قطعه به خودروساز به شرط تحویل خودرو، جلوگیری از فروش وکالتی خودرو و ... ازجمله ‏بندهایی هستند که نمایندگان کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با «شهروند» آنها را به یاد می‌آورند. ‏سایر شروط را در ادامه می‌خوانید:  ‏
ممنوعیت فروش خودروهای پیش فروش در بازار آزاد
محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن که بشدت از نابسامانی بازار خودرو و ‏سودجویی خودروسازان گلایه دارد ، به «شهروند» می‌گوید: «با توجه به شرایط و قیمت بازار ‌که ‏خودروسازان به تعهدات خود عمل نکرده‌اند، برای متعادل‌سازی بازار چنین طرحی را ارایه ‏داده‌ایم، بلکه وضع کنترل شود و بیشتر از این به حق مصرف‌کنندگان ظلم نشود.» ‏
به گفته او ممنوعیت فروش خودروهای پیش فروش یکی از این بندهاست. منصوری با اشاره به این‌که  ‏یکی از اقداماتی که دولت می‌تواند در این راستا انجام دهد، عدم اجازه فروش خودرو‌های صفر پیش ‏فروش در بازار است، در این زمینه توضیح داد:  «با توجه به این‌که دلالان خودرو‌های صفر را ‏خریداری می‌کنند و چندین برابر قیمت به فروش می‌رسانند، باید اجازه فروش خودرو تا یک‌سال از ‏مالک سلب شود تا بساط دلالی پیش فروش خودرو جمع شود.‏»
واردات خودروی دست دوم خارجی
واردات خودروهای دست دوم خارجی یکی دیگر از این بندهاست. نماینده مردم ساوه با اشاره به این‌که ‏یکی دیگر از راه‌های برون رفت از قیمت‌های نجومی خودرو واردات خودرو‌های دست دوم است، در ‏این زمینه توضیح داد:  «همچنین دولت می‌تواند با واردات خودرو‌های دست دوم هم از اسقاط  خودرو ‏جلوگیری کند و هم وارد بازار کند، ضمن آن‌که این امر می‌تواند درآمد برای کشور ما به دنبال داشته ‏باشد.»‏
تعرفه صفر واردات خودروهای پاک ‏
موضوع به همین جا ختم نمی‌شود، حمید گرمابی، عضو کمیسیون صنایع و معادن در رابطه با ‏جزییات این طرح  به «شهروند» می‌گوید:  «در این طرح مباحث زیادی مورد بحث قرار گرفت که ‏برخی از آنها مهمتر و قابل تامل‌تر بودند.» او در این زمینه ادامه می‌دهد: «مباحث هوای پاک یکی از ‏مباحثی بود که  مورد توجه قرار گرفت و بنا بر آن است که براساس میزان آلایندگی خودرو تعرفه‌‏هایی برایشان در نظر گرفته شود، دیگر آن‌که خودرو‌های تمام الکترونیک و تمام هیبریدی تعرفه صفر  ‏داشته باشند.» ‏
پرداخت غرامت برای خودروهای غیراستاندارد
نماینده مردم نیشابور در ادامه با اشاره به این‌که یکی دیگر از مواردی که اهمیت ویژه‌ای دارد، پرداخت غرامت توسط خودروساز است، در این زمینه توضیح داد:  «در صورتی‌که خودرویی ‏تصادف  کند و علت آن کیفیت نامناسب خودرو باشد خودروساز در  تأمین هزینه‌ها موثر است، به ‏طوری که  به میزان خسارتی که در اثر کیفیت نامناسب  بوده، باید غرامت پرداخت کند. ‏»
کاهش تعرفه واردات خودرو در زمان گرانی
همچنین از موارد مورد اهمیت دیگر که می‌توان به آنها اشاره کرد، واردات خودرو و  برداشته شدن ‏ممنوعیت واردات خودرو به همراه  کاهش تعرفه‌های واردات در برهه‌ای از زمان است که قیمت ‏خودروهای داخلی در بازار سر به فلک می‌گذارد. به گفته گرمابی تعرفه واردات باید به 20 ‏درصد برسد.‏


تعداد بازدید :  209