شماره ۱۶۹۱ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۲ ارديبهشت
صفحه را ببند
نجاتگر گیلانی از فعالیت‌های انسان‌دوستانه خود به «شهروند» می‌گوید
پرواز امدادی با پاراموتور در گمیشان

مهرنوش فکوری| وقتی سیل ویرانگر سرپناه می‌برد، سیل مهربانی هموطنان از کوچک و بزرگ سدی می‌شود برای آسیب‌دیدگان. شاهرخ ادهمی، نجاتگر درجه یک گیلانی است که با شنیدن خبر سیل گلستان با گروه ۸ نفره خود عازم مناطق سیل‌زده می‌شود. او تمام تجهیزاتش شامل قایق جیمینی و پاراموتور را که قابلیت پرواز دارد، با خود همراه می‌کند. در این میان تعدادی از بستگان و آشنایان سبدهای غذایی و اقلام بهداشتی قابل توجهی را به گروهشان می‌سپارند. شاهرخ سکاندار پاراموتور آسمان‌ها بی‌قرار است؛ دوست دارد هرچه زودتر به منطقه برسد؛ نمی‌تواند منتظر بماند و بی‌معطلی دل به دریا می‌زند .
به محض رسیدن به گمیشان خودش را به سرپرست تیم امداد گلستان معرفی می‌کند و پس از استقرار متوجه می‌شود که خیلی از روستا‌های اطراف بدون قایق قابل تردد نیستند. او و دوستان همراهش پاراموتورشان را روشن و به سمت روستاهای اطراف گمیشان پرواز می‌کنند و اقلام مورد نیاز قریب به ۳۰۰ خانوار را به آنان
می‌رسانند.
ادهمی علاوه بر مدیریت شرکت مهشاد ارتفاع کاسپین که پیمانکار امور کار با ابزار در ارتفاع است، نجاتگر هلال‌احمر گیلان در رشته آوار، سیلاب، کوهستان و جاده است. او مدرس آموزش راپل نیز هست. ادهمی متولد ۱۳۷۰ است و از 20سالگی امدادگر هلال‌احمر گیلان شده است . او سابقه حضور در حوادثی مانند سیل پیربازار رشت، زلزله آذربایجان و کرمانشاه را در کارنامه کاری خود دارد .
این نجاتگر گیلانی می‌گوید از ۱۸ فروردین کار شرکتش در ‌سال جدید شروع شده، اما میل کمک‌رسانی و عشق به هموطن موجب شده تا کار را تعطیل کند و با گروه خود به لرستان اعزام شود، تا به مناطقی برود که به علت رسوب گل‌ولای و سیلاب هموطنان به‌خصوص کودکان و زنان نمی‌توانند به راحتی تردد کنند. او با همراهان خود و تجهیزاتش به لرستان می‌رود.
او با همراهانش که این بار یک خانم کارشناس مامایی نیز همراهشان  بود، به لرستان رفتند و به  حدود 120 خانوار از روستاییان شهرستان معمولان خدماتی از قبیل ارایه بسته غذایی، ست‌های بهداشتی  ویژه بانوان و زنان و مشاوره مامایی برای زنان توسط کارشناس مربوطه ارایه دادند. در شهرستان معمولان به علت وجود بادهای شدید ادهمی قادر به استفاده از پاراموتور نبود، بنابراین با بستن تیرول در دو سوی رودخانه مواد لازم را بین روستاییان توزیع کرد.
وی از کلیه دست‌اندرکاران امدادی به‌ویژه مسئولان هلال‌احمر لرستان  که به وی اعتماد کردند، تشکر می‌کند. دلیل این تشکر را هم معرفی کامل منطقه ازجمله موقعیت جغرافیایی و تعداد خانوارها مثل تعداد زنان، کودکان و سالمندان اعلام می‌کند. ادهمی همچنین از کارشناس مامایی همراه تیم یاد می‌کند که به دلیل مسلط بودن به زبان لری و اصالت لری توانست کمک بزرگی در ایجاد محیطی آرام کند، همچنین حمایت روانی و خدمات مشاوره‌ای خوبی به آنان ارایه کرد .
شاهرخ ادهمی  بعد از بازگشت از لرستان به همراه 6 امدادگر مردمی و دو مربی تیم حمایت روانی جمعیت هلال‌احمر استان گیلان عازم خوزستان شد که با همکاری محمد وردیان کارمند شرکت دخانیات تهران، مهدی جلالی و سرگرد زهیری  با استقرار در روستاهای مناطق شادگان، گیل سیه و سوسنگرد بسته‌های غذایی و کمک‌های مردمی را بین آسیب‌دیدگان این مناطق توزیع کردند .
وی به همراه تیم حمایت روانی استان در روستاهای اچر شیعه، صرافیه، حنافره، هفل و روگبه با کودکان منطقه  هم‌بازی شده و بیشتر  کودکان روستای اچر شیعه را که در اثر آفتاب‌سوختگی و حمام در آب آلوده آسیب دیده بودند، با دارو‌های لازم پانسمان کرده و نحوه جلوگیری از آسیب بیشتر را به آنان آموزش دادند .
در سفر به خوزستان ادهمی و همراهانش توانستند 300 بسته پک غذایی 4 روزه، بسته‌های بهداشتی و لباس زنانه و مردانه بین آنان توزیع کنند. وی و همراهانش به دلیل آبگرفتگی منطقه فقط از طریق قایق جیمینی بین روستاها تردد می‌کردند و شرایط پرواز با پاراموتور را نداشتند. تیم وی اکنون درحال پیگیری و جمع‌آوری کمک‌های مردمی  جهت  تهیه لوازم خانگی از قبیل یخچال و کولر از طریق سازمان‌های مردم‌نهاد است که به‌زودی به منطقه آسیب‌دیده اعزام می‌شوند .


تعداد بازدید :  484