شماره ۱۶۹۲ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
یک غذای متفاوت، باز هم پیشنهاد ما به شما
کبه حلب یا کبه برنجی

کبه، یک نوع غذای عربی است که طرفداران زیادی دارد و شیوه‌ پخت آن متفاوت است. امروز تصمیم داریم شما را با روش پخت یک نوع از این غذای خوشمزه آشنا کنیم. یک غذا با ریشه لبنانی که فوق‌العاده خوشمزه است و به ‌نظر هر سلیقه‌ای آن را می‌پسندد. به این غذا کبه‌ حلب یا کبه برنجی گفته می‌شود. مردم استان خوزستان و عراقی‌های بومی تهران این غذا را درست می‌کنند. توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهید این غذا را تهیه کنید، بیشتر از مقدار معمول برای سفره‌تان مدنظر قرار دهید، چون مطمئنا کبه طرفداران زیادی دارد.
مواد لازم:  برنج ايراني: ٤ پيمانه/ آب: ٥ پيمانه/ گوشت: ٢٠٠گرم/ جعفري خرد و سرخ‌شده: ٤ قاشق غذاخوري/ کشمش: ٤ قاشق غذاخوري/ گردو: ٤ قاشق غذاخوري/ خلال بادام: ٤ قاشق غذاخوري/ نمك و زردچوبه: به قدر كافي/ پودر فلفل سياه و قرمز: به قدر كافي/ پياز سرخ‌شده بدون روغن:
 ٣ قاشق غذاخوري/ روغن مخصوص سرخ‌کردن: به مقدار لازم
طرز تهيه:   برنج را با ٥ پيمانه آب و مقداري نمك و زردچوبه در پلوپز بريزيد و وقتي كته آماده شد، صبر كنيد تا كته كمي سرد شود. در اين فاصله گوشت چرخكرده را با نمك و زردچوبه و فلفل سياه و قرمز و يك عدد پياز رنده شده با كمي روغن تفت دهيد و بعد كمي آب روي آن بريزيد تا كاملا بپزد و آب تبخير شود و شعله را خاموش كنيد. سپس جعفري سرخ‌شده، خلال بادام، كشمش، گردو و پياز سرخ‌شده را با گوشت مخلوط كنيد. كته كه سرد شد، با چرخ‌گوشت آن را چرخ كنيد، دقت داشته باشيد براي تهيه كته از برنج ايراني استفاده كنيد تا پس از چرخ‌شدن چسبندگي خوبي پيدا كند و نياز به اضافه‌كردن هيچ چيزي (تخم‌مرغ يا آردنخودچي) نداشته باشد. دست‌ها را مرطوب كنيد و يك گلوله از كته چرخ‌شده را برداريد و با كف دست مالش دهيد و بعد آن را مانند يك دايره پهن كنيد و يك قاشق غذاخوري پر از مايع گوشتي برداشته و وسط آن بگذاريد و بعد لبه‌ها را جمع كرده و مانند كوفته فرم دهيد و مانند فرم كتلت پهن كنيد و در روغن انداخته، سرخ كنيد. براي سرخ‌كردن از حرارت كم استفاده كنيد و كمي زردچوبه در روغن بريزيد تا كبه‌ها طلايي شود. در اين غذا چون كته و تمام محتويات داخل آن پخته است، نيازي نيست كه خيلي سرخ شود، كافيست كبه كمي طلايي و خوشرنگ شود. آن را از روغن خارج و روي دستمال قرار دهيد تا روغن اضافي گرفته شود. اگر اين غذا را زياد سرخ كنيد، اطراف آن خشك و شبيه به ته‌ديگ مي‌شود، بعد در ديس بچينيد و اطراف آن را به دلخواه تزیين كنيد و در سر ميز غذا با خانواده نوش‌جان كنيد.

 


تعداد بازدید :  360