شماره ۱۶۹۲ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
اعلان جنگ آمریکا به مکزیک

آمریکا با 9‌میلیون و 833‌هزار کیلومترمربع، بعد از روسیه و کانادا سومین کشور جهان به لحاظ مساحت به شمار می‌رود. جالب اینجاست که وقتی به تاریخ تشکیل این کشور رجوع می‌کنیم، متوجه می‌شویم محدوده‌ای که اینک آمریکا نام دارد، از ابتدا به این شکل و در این ابعاد نبوده است و این 9‌میلیون و 833‌هزار کیلومترمربع تکه‌تکه در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. به‌عنوان مثال بسیاری از ایالت‌های آمریکا طی درگیری‌های نظامی از دست سرخپوستان ساکن آن قلمرو درآورده شده‌اند، یا برخی بخش‌ها نیز با پرداخت مبالغی به دولت‌های فرانسه و اسپانیا خریداری شده‌اند و البته مناطقی نیز در جنگ و طی حمله به کشورهای همسایه ضمیمه خاک ایالات متحده شده‌اند که این مورد اخیر البته در طول تاریخ به شکل گسترده‌تری نسبت به دیگر روش‌ها مورد استفاده بنیان‌گذاران ایالات متحده قرار گرفته است.
مهاجرت، مقدمه اشغال
173‌سال پیش در چنین روزی، برابر 13 می ‌1846 میلادی، کنگره آمریکا اعلان جنگ به همسایه جنوبی این کشور یعنی جمهوری مکزیک را تصویب کرد. آمریکایی‌ها در تاریخ خود این جنگ را «جنگ مکزیک» خوانده‌اند، اما مکزیکی‌ها از آن با عناوینی  چون «جنگ آمریکا علیه مکزیک» و «اشغال مکزیک توسط آمریکا» یاد کرده و بر بُعد اشغالگرانه بودن آن تاکیدی ویژه دارند. قابل کتمان نیست که از لحظه استقلال مکزیک از اسپانیا در ‌سال 1823 میلادی، سران ایالات متحده نسبت به خاک این کشور نظر داشته و به انحای مختلف سعی می‌کردند ادعاهای ارضی خود را رنگ‌وبویی قانونی ببخشند. این میان مهاجرت گسترده و بدون ضابطه آمریکایی‌ها به ایالت‌هایی چون تگزاس و کالیفرنیا که در آن تاریخ جزو قلمرو مکزیک به شمار می‌رفت، نسبت جمعیتی این مناطق را طی یک دوره 10 ساله کاملا به نفع آمریکایی‌ها تغییر داده بود. حالا بماند که اهرم‌های اقتصادی این ایالت‌ها نیز با این‌که پرچم مکزیک را بر خود داشتند، در اختیار مهاجرها بود.
کشورسازی با جنگ
نخستین مرحله از نقشه تصرف ایالت‌های شمالی مکزیک توسط ایالات متحده با اعلام خودمختاری تگزاس از سوی آمریکایی‌های مهاجر در‌ سال 1835 میلادی انجام شد. این اقدام اگرچه با اغماض حکومت مکزیک همراه بود، اما 10‌سال بعد وقتی مجلس تگزاس الحاق رسمی این ایالت به آمریکا را تصویب کرد، دولت مرکزی مکزیک به این نتیجه رسید که دیگر نباید در برابر زیاده‌خواهی‌های واشینگتن سکوت کند. اولتیماتوم مکزیکی‌ها برای لغو قانون الحاق به آمریکا، اعلان جنگ ایالت تگزاس به دولت مکزیک و حمایت کنگره آمریکا از این اقدام را در پی داشت. با وجود ورود مکزیک به میدان جنگ، این کشور به هیچ عنوان آمادگی ایستادگی در برابر ارتش ایالات متحده را نداشت و طی دو سال جنگ که از سال 1846 تا 1848 به طول انجامید، ایالت‌های تگزاس، کالیفرنیا، نوادا و یوتا همچنین بخش‌هایی از نیومکزیکو، آریزونا، وایومینگ و کلرادو را از دست داد و این یعنی چیزی معادل یک‌سوم مساحت فعلی ایالات متحده آمریکا!


تعداد بازدید :  1407