شماره ۱۶۹۲ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
خیزش کارگران پروژه‌ای برای اعتصاب
5 میلیون راننده اوبرولیفت در مخمصه

از بعدازظهر چهارشنبه هزاران نفر از رانندگان اوبر و لیفت از فرودگاه بین‌المللی لس‌آنجلس در اعتراض به حقوقشان، اعتصابی ‏را آغاز کرده‌اند. آنها در پارکی در نزدیکی فرودگاه گرد هم آمدند.  آسمان تیره بود و نور کسل‌کننده‌ای از میان درختان به سطح ‏زمین می‌رسید. معترضان پلاکاردهایی را در دست داشتند که روی آنها نوشته بود: «اوبر و لیفت دزدی از مردم را متوقف کنید!» ‏حالا این اعتراض و اعتصاب باعث ایجاد رودخانه‌ای بی‌پایان از ماشین‌هایی شده بود که مسافران سرگردان در فرودگاه را حمل ‏می‌کردند. رانندگان اوبر و لیفت پلاکاردهای خود را به سمت این ماشین‌ها نیز گرفته بودند که مانع کامل شدن اعتراض آنها شده ‏بودند.‏
از سال گذشته فرودگاه‌ها که یکی از مناطق تردد تاکسی‌های اینترنتی هستند، به مکانی برای اعتراض رانندگان تبدیل شده‌اند. ‏حالا از روز چهارشنبه هزاران راننده فعال در شرکت اوبر و لیفت، رانندگی را کنار گذاشته و نسبت به حقوق و درآمدهایشان دست ‏به اعتراض زده‌اند.‏
اعتصاب رانندگان «اوبر» و «لیفت» در سراسر ایالات متحده در هفته جاری تاثیر نامحسوسی بر مسافران داشته است. این چالش ‏را یک جنبش کارگری به راه انداخته است. فعالان و افراد درگیر در این جنبش کارگری این اتفاق را یک موفقیت اعلام می‌کنند. ‏آنها می‌گویند این اعتصاب توجه رسانه‌ها را جلب کرد، در توییتر مورد استقبال قرار گرفت و از حمایت چند دموکرات در ‏رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری برخوردار شد. این اعتصاب زیر ذره‌بین سازمان‌دهندگان جریانات کارگری قرار داشت که به ‏راه‌های قدرت بخشیدن به کارگران در اقتصاد قرن بیست و یکم می‌اندیشند.‏
رانندگان می‌گویند می‌خواستند توجه را به مخمصه‌ای که در آن گرفتار شده‌اند جلب کنند. مشکل آنها دستمزد پایین و نبود ‏حقوق ابتدایی کار است. ‏
‏«اوبر» نزدیک به ۴ میلیون و «لیفت» بیش از یک میلیون راننده در اختیار دارند.‏
یک گروه حقوق کارگری در «سلیکون ولی» در کالیفرنیا سازمانی به نام «خیزش کارگران پروژه‌ای» را تاسیس کرده که به ‏راه‌اندازی این اعتصاب کمک کرده است.‏
‏«فدراسیون کار و کنگره سازمان های صنعتی آمریکا» قانونگذاران در ایالت نیویورک را به سوی برداشتن گام‌هایی در راستای ‏حفاظت از کارگران پلتفورم‌های دیجیتال سوق می‌دهد.‏
ایالت واشنگتن امسال شرکت خدمات خرید «اینستاکارت» را تحت فشار گذاشت تا محاسبه انعام کارگران با حقوق پایه را متوقف ‏کند و حتی موفق شد طلب‌هایشان را پس بگیرد.‏
عمده‌ترین نگرانی راننده‌های «لیفت» و «اوبر» دستمزدها، عدم شفافیت در محاسبه دریافت‌ها و نبود روندی عادلانه در زمان ‏‏«غیرفعال شدن» یا محرومیت راننده از دسترسی به اپلیکیشن است.‏
رانندگان و کارگران پلتفورم‌های مبتنی بر اپلیکیشن‌ها مانند «اینستاکارت» یا خدمات تحویل مواد غذایی «دوردَش» پیمانکاران ‏مستقل محسوب می‌شوند و از حقوق سنتی کارگران مانند حداقل دستمزد، بیمه بیکاری، غرامت و حفاظت‌های درمانی و سلامت ‏برخوردار نیستند.‏
‏«اوبر» می‌گوید راننده‌هایش پیمانکاران مستقل‌اند زیرا آنها تصمیم می‌گیرند در چه زمان و چه مکان خدمات ارایه دهند و آزادند ‏برای شرکت‌های رقیب کار کرده و از خودروی خودشان استفاده کنند.‏
‏«لیفت» مدعی است دستمزد ساعتی راننده‌هایش طی دو سال گذشته ۷ درصد افزایش یافته است، آنها به طور متوسط ساعتی ‏‏۲۰ دلار دریافت می‌کنند و سه چهارم راننده‌هایش کمتر از ۱۰ ساعت در هفته کار می‌کنند.‏


تعداد بازدید :  406