شماره ۱۶۹۲ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
یکی از نماینده‌های مجلس از دلایل مخالفت مجلس با اولویت بررسی طرح نظارت بر صداوسیما به «شهروند» خبر داد
نتیجه فشارهای بیرونی بر مجلس

شهروند| نمایندگان مجلس با اولویت‌ بررسی طرح «خط‌ مشی اداره و نظارت بر سازمان صداوسیما» مخالفت کردند. در این جلسه نمایندگان با 110 رأی موافق، 89 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از 227 نماینده حاضر با اولویت این طرح مخالفت کردند. عمده استدلال مخالفان نیز در مخالفت با طرح مذکور این بود که کشور در شرایط فعلی با معضلاتی چون اشتغال، بیکاری، تحریم و بسیاری مسائل دیگر درگیر است. علی مطهری که طراح این طرح بود در این جلسه پیشینه مدیریتی، فرآیند و چگونگی اداره صداوسیما را از‌ سال 68 درواقع قبل از بازنگری قانون اساسی تا به امروز طی نطقی در صحن توضیح داد. مطهری که معتقد است قانون اداره سازمان صداوسیما (مصوب‌سال 59) که به تناسب شورای سرپرستی در آن زمان تدوین شده، با قانون فعلی سازگار نیست. این نماینده مجلس به دنبال این بوده است که مجلس قانون جدیدی را برای این سازمان تصویب کند.
صداوسیما سر و سامان بگیرد
در جلسه علنی دیروز مجلس، علی مطهری، نماینده تهران به‌ عنوان طراح اولویت این طرح گفت که «در اصل 175 قانون اساسی آمده است خط مشی و ترتیب اداره سازمان صداوسیما و نظارت بر آن را قانون معین می‌کند، قبل از بازنگری قانون اساسی در‌ سال 68 صداوسیما توسط شورای سرپرستی اداره می‌شد که این شورا مرکب از دو نفر از هر یک از قوا بود.» او ادامه داد: «در آن زمان جذبه و قدرت اجرایی در این سازمان دیده می‌شد که مدیرعامل آن توسط شورای سرپرستی منصوب می‌شد، در بازنگری قانون اساسی در ‌سال 68 شورای سرپرستی منتفی شد و عزل و نصب رئیس صداوسیما در اختیار مقام معظم رهبری قرار گرفت و شورایی مرکب از ریاست جمهوری، قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی برای نظارت بر این سازمان انتخاب شدند اما خط مشی و اداره سازمان را قانون باید تعیین کند.» مطهری ادامه داد:   «قانون اداره سازمان صداوسیما مصوب ‌سال 59 است که با تناسب وجود شورای سرپرستی در آن زمان تدوین شده است و با قانون فعلی سازگار نیست، رهبر معظم انقلاب اختیارات شورای سرپرستی ثابت را تا زمان تصویب قانون جدید به آقای لاریجانی واگذار کرد که هنوز قانون جدیدی تصویب نشده است.» او تأکید کرد: «از مجلس ششم تا مجلس نهم در تلاش هستیم تا قانون لازم در این زمینه تدوین و تصویب شود، تصویب این قانون برای مجلس شورای اسلامی و کشور اکنون اولویت دارد و باید تکلیف این قانون مشخص شود.»
اولویت چیز دیگری است
علی ادیانی در مخالفت با اولویت بررسی این طرح بیان کرد که «امروز اولویت کشور بنا بر گفته همه جریانات سیاسی اولویت اقتصادی است. امروز اولویت کشور مبارزه با فساد است اما ما درخصوص طرحی صحبت می‌کنیم که آن ضرورتی برای اولویت بررسی‌اش وجود ندارد. اگر در خصوص صداوسیما قانونی وجود ندارد، پس تاکنون بر چه اساسی این سازمان اداره شده است؟ امروز گرانی، بیکاری و فساد در اولویت کشور است و لذا اصل موضوع اولویت بررسی این طرح زیر سوال است.»
چرا از قانومندشدن می‌ترسید؟
بیت‌الله عبدالهی در موافقت با اولویت بررسی این طرح گفت:   «صداوسیما یک سازمان بزرگ و اثرگذار در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است؛ چرا عده‌ای از قانونمندشدن صداوسیما که عین اصل ۱۷۵ قانون اساسی است، می‌ترسند؟ بیش از دو دهه است که این سازمان قانون منسجمی ندارد. اولویت کشور باید قانون‌مندکردن دستگاه‌های دولتی باشد.» او ادامه داد:   «صداوسیما بهترین دستگاه برای مبارزه با فساد است. صداوسیما بیشترین گردش مالی را دارد. آیا نباید سازمانی قانون‌مند باشد؟ اگر صداوسیما توانمند شود می‌تواند در مقابل شبکه‌های ضد انقلاب بایستد.»
موضوع اصلی اولویت‌های کشور بود
یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با «شهروند» با اشاره به ارایه طرح اداره و نظارت بر صداوسیما به صحن علنی مجلس، این طرح را یکی از موضوعات چالش‌برانگیز در صحن علنی مجلس خواند و دلیل رأی‌نیاوردن اولویتش را هم فشار برخی نهادها از بیرون مجلس اعلام کرد و گفت: «قبل از این‌که این موضوع در مجلس بررسی شود، شنیده می‌شد که تماس‌هایی با تعدادی از نماینده‌ها گرفته شده و برخی نهادها و چهره‌ها درخواست کرده‌اند که اولویت این طرح رأی نیاورد. البته حرف نماینده‌های مخالف این بود که این طرح واقعا اولویت ندارد اما در کنار آن فشارهای دیگری هم بوده است.»
اصغر مسعودی گفت: «مهمترین موضوع در تصویب این طرح، این است که تاکنون هیچ‌گاه صداوسیما در چارچوب قانونی مشخص اداره نشده است؛ چون قانونی که قبلا در مورد آن وجود داشته عملا بی‎تأثیر بوده است.» این نماینده مجلس گفت که «یکی از اصلی‌‎ترین تغییرات ساختاری در اداره صداوسیما موضوع اداره هیأت امنایی سازمان است که مباحث بسیاری پیرامون آن در گرفت و نهایتا مقرر شد که اعضای هیأت امنای 5 نفره سازمان صداوسیما توسط مقام معظم رهبری و به مدت 5‌ سال برگزیده شوند و وظایف خاصی برای هیأت امنا در طرح اداره و نظارت بر سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران دیده شده است.» مسعودی در ادامه بیان کرد که «پیش‌بینی من این است که اگرچه اولویت این طرح رأی نیاورد اما وقتی در زمان خودش بررسی شود یکی از طرح‌هایی خواهد بود که در صحن علنی مجلس بسیار مورد بحث قرار خواهد گرفت و نمایندگان پیشنهادات بسیاری در این خصوص به صحن مجلس ارایه خواهند کرد؛ به همین دلیل هم فکر می‌کنم که طرح تصویب‌شده در کمیسیون تغییرات جدی داشته باشد اما درنهایت تصویب شود.»


تعداد بازدید :  145