شماره ۱۶۹۲ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌داران در واکنش به اخبار متناقض از گرانی و کمبود شکر
صف شکر کجا بود؟

شهروند| مردم برای شکر صف نکشیده‌اند. این جمله را سعید درخشانی، رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌داران به «شهروند» می‌گوید و تاکید می‌کند شکر به اندازه کافی هم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هم در سوپرمارکت‌ها عرضه شده و هیچ مشکلی برای عرضه این کالا وجود ندارد. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که روز قبل یزدان سیف، رئیس شرکت بازرگانی دولتی به تلویزیون گفته بود که صف مردم برای شکر باعث کمبود آن شده است و البته برخی خبرگزاری‌ها هم از کمبود شکر و ایجاد صف در فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای خرید این کالا خبر داده بودند. با این وجود گزارش‌های میدانی «شهروند» هم حاکی از این است که در اغلب فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپرمارکت‌ها شکر با قیمت دولتی عرضه می‌شود و مشکل حادی در تامین شکر مورد نیاز خانواده‌ها وجود ندارد.
آیا شکر کمیاب شد؟
همزمان با فرارسیدن ماه رمضان و اوج‌گرفتن مصرف شکر و برخی اقلام دیگر در این ماه، مسئولان دولتی‌ اعم از وزیر صمت، رئیس سازمان حمایت و مسئولان اتاق اصناف، قول کنترل شرایط و جلوگیری از هرگونه کمبود کالاهای اساسی را در بازار دادند.
قبل از آغاز ماه رمضان هم ستاد تنظیم بازار اعلام کرد به اندازه کافی شکر به فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپرمارکت‌ها عرضه خواهد شد و مشکلی در این خصوص پیش نخواهد آمد. با این حال برخی از رسانه‌ها خبر از کمبود شکر در بازار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپرمارکت‌ها دادند، به‌طوری که نوشتند حتی در فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی ازجمله شهروند، کوروش، دیجی‌کالا و ... حتی یک قلم شکر سفید یافت نمی‌شود و مشتریان با عبارت «موجود نیست» مواجه می‌شوند.
وضعیت شکر «سفید» است
تناقض‌های بازار شکر این روزها به اندازه‌ای است که برای همه سردرگمی ایجاد می‌کند. از طرفی بازاریان و کسبه مولوی، از نایاب شدن شکر و دو برابر شدن قیمت آن می‌گویند و از سوی دیگر مسئولان از وضع آرام بازار و این‌که شکر به اندازه کافی برای عرضه وجود دارد و به قیمت دولتی هم فروخته می‌شود، خبر می‌دهند. برخی از رسانه‌ها مدعی شده‌اند مردم برای خرید شکر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای صف ایستاده‌اند، تا بتوانند این کالا را خریداری کنند و همین موضوع باعث شده باز هم بازار با کمبود شکر مواجه شود. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که ساکنان نقاط مختلف تهران می‌گویند در برخی نقاط و برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای این مشکل وجود دارد، اما در برخی نقاط دیگر شهر به راحتی می‌توان هر میزان شکر مورد نیاز را خریداری کرد.
یزدان سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی هم که دیروز در برنامه پایش حاضر شده،  تاکید کرده است از اول اسفند تاکنون دوسوم شکر مورد نیاز کشور تامین و به بازار تزریق شده، اما گران‌شدن آن ناشی از هیجانات و برخی از سودجویی‌هاست، به همین دلیل هنوز قیمت آن تثبیت نشده است. سیف حتی تاکید کرده دولت برای عرضه شکر محدودیتی ندارد و  به میزان کافی شکر در انبارهای کشور وجود دارد. بر این اساس روزانه 800 تا 1500 تن شکر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود و در تهران هم به غیر از شمیرانات و شهرری 1400 بنکدار مجاز مواد غذایی در تهران وجود دارد که قرار شده است به هریک از آنها یک تن داده شود، تا تحت نظارت در بازار توزیع شود.
هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد
سعید درخشانی، رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌داران اما با اشاره به رشد 105‌درصدی واردات شکر در ‌سال گذشته، درباره وضع این روزهای بازار شکر به «شهروند» می‌گوید: «نمی‌دانیم اخباری که درباره کمبود شکر و صف ایستادن مردم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مطرح شده، از کجا آمده است. تا جایی که اطلاع دارم شکر دولتی به اندازه کافی عرضه شده و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپرمارکت‌هایی که شکر دولتی خریداری می‌کنند، ملزم به فروش آن به قیمت دولتی هستند و اگر حتی یک ریال هم از قیمت مصوب گران‌تر بفروشند، تعزیرات با آنها بشدت برخورد خواهد کرد.»
او ادامه می‌دهد: «درحال حاضر فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپرها به اندازه نیاز شکر دارند و قرار است از امروز هم دوباره این کالا به بازار عرصه شود.‌ این‌که کالایی در برخی محله‌ها یا سوپرمارکت‌ها نباشد، دلیل بر کمبود آن نیست. میزان عرضه شکر به فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها براساس متر و معیار مشخصی صورت می‌گیرد و این‌که شکر در برخی از فروشگاه‌ها تمام می‌شود، بستگی به خرید مردم دارد. از مردم می‌خواهیم نگران کمبود شکر در بازار نباشند و به اندازه نیاز خرید کنند، تا بازار ثبات پیدا کند و دلالان از خرید‌های هیجانی مردم سوءاستفاده نکنند.»


تعداد بازدید :  299