شماره ۱۶۹۲ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
در صفحه ضیافت امروز می‌خوانید: رمضان در نگاه ‌آیت‌الله غیوری
ماه خلوت با خدا

کارنامه زندگی‌اش درسنامه‌ای است از فعالیت‌های خیرخواهانه. مرور این کارنامه تمرینی است برای الگوبرداری از فعالیت‌های نوعدوستانه و حمایت از مستضعف. درباره مرحوم آیت‌الله سیدعلی غیوری حرف می‌زنم، چشمه جاری، بخشندگی و اکرام. روحانی‌ای که چند ‌سال از سفرش به عرش الهی می‌گذرد، اما هنوز عطر کلامش از یاد و خاطره نرفته است. مبارز انقلابی، رزمنده و جهادگر دفاع ‌مقدس، خیّر و یاری‌دهنده ایتام که نشانه‌های بخشندگی و همتش را باید از لبنان تا صحراهای آفریقا مشاهده کرد. با این‌که به گفته خود چیزی نداشت اما در داخل و خارج از کشور به محرومان خدمت کرد. در نقاط آسیب‌دیده و محروم برای آسیب‌دیدگان و یتیمان مدرسه ساخت، مساجد و خانه‌های علم را در کنار آنها احداث کرد. مراکز پرورش اسلامی با هدف گسترش دین مبین اسلام راه انداخت، بیش از ١٠٠مرکز عالی و حوزه علمیه در نقاط محروم کشور بر پا کرد، بر امور عشایر نظارت داشت و برایشان مدرسه می‌ساخت و به وضع بهداشتی آنها رسیدگی می‌کرد. «شهروند» به مناسبت ماه مبارک رمضان به مرور بخشی از خطبه‌ این روحانی خیّر با موضوع ماه رمضان پرداخته است.
صدقه‌دادن
در ماه مبارک رمضان صدقه بدهید، فقرا را فراموش نکنید، بیچاره‌ها را فراموش نکنید، مبادا کسی باشد که سحر نان خالی هم نداشته باشد ولی من و شما غذای سیر بخوریم، کمتر بخوریم کمتر فردای قیامت گیر باشیم، مبادا جوری باشد که ما آن‌قدر بخوریم که ترش کنیم ولی کنارمان بچه یتیمی گرسنه بخوابد بدون سحری روزه بگیرد، فراوان هستند مخصوصا الان با این گرانی و تورم.
عظمت  انسان
بنده من، اطاعت کن مرا، یعنی (چشم تو چشم من- گوش تو گوش من - حرف تو حرف من - نیت تو نیت من ) اگر بنده در راه اطاعت و فرمان خدا منقاد و مطیع بود، هر چه خدا گفت و هر چه خدا خواست سمعاً و طاعاً، چقدر لذت دارد، چقدر خوب است که خدا به بنده‌اش بگوید: « بنده من، من از تو راضی هستم، تو هم از من راضی باش! من چه کاره‌ام؟ من کی‌ام؟ من چی هستم که من از خدا راضی باشم؟!  ولی انسان این‌قدر عظمت پیدا می‌کند، این‌قدر انسان بزرگ می‌شود، شرافت دارد؛ ‌خداوند می‌فرماید (اطاعت بکن هر چه خواستی به تو می‌دهم) بدا به حال آن کسانی که این ماه مبارک رمضان بر آنها بگذرد و وسیله آزادی خودشان را از آتش جهنم فراهم نکرده باشند.
استغفار مقدم بر دعا
علیکم فی شهر الرمضان بکثره الاستغفار و الدعا
اگر گفتید چرا استغفار را از دعا جلو انداخت؟ برای این‌که قبولی دعا وقتی است که انسان استغفار کند، خدا توبه‌اش را قبول کرد، آن‌ وقت انسان می‌شود گوش خدا، زبان خدا، دست خدا، هر چه بخواهد خداوند عالم به او عنایت می‌کند.
باریدن باران
در ماه مبارک رمضان مخصوصا با خدا راز و نیاز کنید، با خدا خلوت کنید، درد دلتان را بگویید، به خدا بگویید خدا چه شده ما چه کرده‌ایم که آخر‌های زمستان دارد می‌شود ولی بارندگی نشده است، بیایید کلمات استغفار را بگوییم بلکه خداوند عالم  وقتی دسته‌جمعی استغفار کردیم، توبه ما را قبول کند و باران‌های رحمتش را بر ما بباراند.
خلوت با خدا
ماه مبارک رمضان سعی کنید کمی زودتر از خواب بیدار شوید، حتما درِ خلوت را با خدا باز کنید، درِ آشتی را با خدا باز کنید، برادرها و خواهر‌ها آن یازده رکعت نماز شب را مقید باشید، حداقل در این ماه مبارک رمضان، چقدر فیوضات و بهره‌ها شما می‌توانید از نماز شب بگیرید؛ اگر کمی دقت داشته باشید، آن‌ وقتی که می‌گویید «هذا مقام عائذ بک من النار: خدایا این مقام کسی است که پناه می‌برد به تو از عذاب دردناک تو» عذاب خدا قابل تحمل نیست، عذاب قیامت مانند عذاب دنیا نیست و قابل مقایسه با عذاب‌های دنیا نیست.
خوردن شیطان
مگر می‌شود شیطان را خورد؟ بله؛ شیطان خیال می‌کنید چه هست؟ همین مال حرام شیطان است. این بالاتر از شیطان است، این مال حرام می‌رود در رگ و پی انسان مال حرام را خوردی و مصرف کردی، درواقع شیطان را خوردی، شیاطین غل و زنجیر هستند ولی این مال حرامی که داخل شکم تو پر شده دیگر توفیق نمی‌دهد که شب قدر را احیاء کنی –هر چه به خودم التماس می‌کنم چشمم  اشک‌آلود نمی‌شود، قلبم نمی‌شکند، خدایا چه شده؟ این همان حرام است.

چشمه جاری
حسام کفاش| حکایت، حکایت مرید و مراد است. یک محله مرید و یک عالم ربانی مراد؛ کافی است وارد محله صفاییه شهر ری بشوی، به هر گوشه که نگاه کنی، تصویری از یک چهره روحانی می‌بینی؛ روحانی‌ای که ‌چند ‌سال از سفرش به عرش الهی می‌گذرد، اما هنوز عطر کلامش از یاد و خاطره مردم صفاییه نرفته است. مبارز انقلابی، رزمنده و جهادگر دفاع مقدس، خیّر و یاری‌دهنده ایتام و.... صفاییه محله روحانی‌ای است که نشانه‌های بخشندگی و همتش را باید در لبنان و در صحراهای آفریقا مشاهده کرد؛ درباره آیت‌الله سیدعلی غیوری حرف می‌زنم، چشمه جاری بخشندگی و اکرام. همیشه در متن انقلاب بود؛ چه در زمان امام راحل که بسیاری از ماموریت‌ها برعهده‌اش بود، چه در زمان مقام معظم رهبری که با ایشان محشور بود و بسیاری از فعالیت‌ها و ماموریت‌ها را از سوی ایشان اجرا می‌کرد. در کنار همه این موارد، مسجد محله پل سیمان و مردمانش را هرگز رها نکرد و حداقل هفته‌ای یک‌بار به آنها سر می‌زد. خدمات عام‌المنفعه آیت‌الله غیوری نه‌ تنها در داخل کشور بلکه در مدتی که از جانب معمار کبیر انقلاب(ره) به ‌عنوان نماینده ایشان در کشورهای آفریقایی منصوب شدند، در راستای بسط خدمات بهداشتی و درمانی مردم فقیر قاره سیاه و همچنین تأسیس بیمارستان و مدرسه در بین ملت‌های محروم هرگز از اذهان مردم این مناطق فراموش نخواهد شد. تلاش در تأسیس سازمان اقتصاد اسلامی، جمعیت تعاون اسلامی، بنیاد نور، بنیاد هدایت و بسیاری دیگر از نهادهای خیریه و عام‌المنفعه تنها گوشه‌ای از اقدامات این روحانی جلیل‌القدر در طول عمر بابرکت‌شان است. با وجودی ‌که چند ‌‌سال از ارتحال آن بزرگمرد عرصه تلاش و خدمت‌رسانی می‌گذرد و ظاهرا در بین ما نیستند، اما یاد و خاطره و خدمات ارزشمند ایشان در جای ‌جای میهن اسلامی‌مان ساری و جاری است.


تعداد بازدید :  140