شماره ۱۶۹۳ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
بازگشایی پرونده تعرض جنسی علیه آسانژ

دادستانی سوئد پرونده مربوط به ادعای تجاوز علیه جولیان آسانژ، بنیانگذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس را بازگشایی می‌کند. به این ترتیب، تحقیقات در این پرونده ممکن است به درخواست وکیل فردی که ادعا می‌کند قربانی تجاوز بوده، دوباره به جریان بیفتد.
آسانژ که اتهامات را رد می‌کند، در ‌سال ۲۰۱۲ به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شد و برای هفت‌سال از استرداد به سوئد پرهیز کرد.
با این حال او که ۴۷‌سال دارد، ماه پیش از سفارت اکوادور اخراج شد و به خاطر نقض شرایط وثیقه در بریتانیا به ۵۰ هفته زندان محکوم شد. دولت آمریکا هم خواهان استرداد آسانژ از بریتانیا در ارتباط با نقش ادعایی او در انتشار اسناد محرمانه نظامی و دیپلماتیک در ‌سال ۲۰۱۰ است.
اوا مری پرسون، معاون سازمان مدیریت دادرسی عمومی سوئد روز دوشنبه تصمیم گرفت پرونده مربوط به اتهامات و تعرض جنسی را که دو‌سال پیش بسته شده بود، بازگشایی کند. دادستان‌ها ‌سال ۲۰۱۷ گفته بودند که با توجه به پناهندگی آسانژ در سفارت اکوادور نمی‌توانند پرونده را جلو ببرند. با این حال زنی که ادعاها را مطرح کرده بود، اکنون خواهان بازگشایی پرونده است.
با بازگشایی این پرونده، این سوال مطرح می‌شود که درخواست استرداد آمریکا اولویت خواهد داشت یا سوئد؟ جولیان آسانژ در ‌سال ۲۰۱۰ پس از کنفرانس ویکی لیکس در استکهلم به تجاوز و سایر تعرض‌های جنسی به دو زن متهم شد. او همواره این اتهامات را رد کرده و گفته رابطه جنسی با این زنان با خواست طرفین بوده است. او همچنین با تحقیقات آزار جنسی و تحمیل غیرقانونی روبه‌رو بود اما آن پرونده‌ها به دلیل گذشت زمان از اعتبار افتاد.


تعداد بازدید :  566