شماره ۱۶۹۶ | ۱۳۹۸ شنبه ۲۸ ارديبهشت
صفحه را ببند
رویای شیرین سرخ: اپیزود سوم
مروری بر همه اتفاقات لیگ هجدهم که یک قهرمانی دیگر برای پرسپولیس رقم زد یک روایت ویژه: زنان تماشاگران پشت‌پرده جشن قهرمانی!

شهروند| جام در جم؛ این تیتر اکثر سایت‌ها و خبرگزاری‌ها بعد از کسب عنوان قهرمانی توسط شاگردان برانکو ایوانکوویچ در هفته سی‌ام لیگ برتر بود؛ جامی که البته دشوار‌تر از دو‌سال گذشته به دست آمد و سختی‌های خاص خودش را داشت. پرسپولیس حالا بار دیگر آقای فوتبال ایران شده و این یک دستاورد بزرگ برای باشگاه محبوب پایتخت محسوب می‌شود. این قهرمانی اما رکوردها و نکته‌های زیادی در خود داشت. اتفاقاتی که شاید در لابه‌لای هیاهوهای مربوط به جشن قهرمانی در شهرستان جم گم شود. در ادامه به برخی از این نکات اشاره شده است.

رودست به سپاهان و استقلال
پرسپولیس در شرایطی به‌عنوان قهرمانی رسید که  نه در نیم‌فصل اول و نه در نیم فصل دوم به‌عنوان قهرمانی نرسید. در نیم‌فصل اول سپاهان با 31 امتیاز و تفاضل گل بهتر نسبت به پدیده و پرسپولیس قهرمان شد. در نیم‌فصل دوم اما استقلال با 32امتیاز این عنوان را به خود اختصاص داد. پرسپولیس در نیم‌فصل دوم هم 30 امتیاز به دست آورد، ولی عنوان قهرمانی رسمی و اصلی لیگ را از آن خود کرد، چون در هیچ کجای دنیا به قهرمان نیم‌فصل جام و پاداشی نمی‌دهند.
امتیاز کمتر در مقایسه با دو قهرمانی قبل
پرسپولیس در لیگ شانزدهم 20 برد به دست آورد و 6 بار مقابل حریفان خود متوقف شد و چهار بار هم باخت و با 66 امتیاز با اقتدار کامل قهرمان شد. در لیگ هفدهم اما با 19 پیروزی بیشترین برد را داشتند و باز هم فقط چهار بار در طول لیگ باختند و امتیازات هفت بازی را هم با رقبا تقسیم کردند و درنهایت با 64 امتیاز قهرمان شدند. در لیگ برتر هجدهم رقابت چند تیم برای قهرمانی باعث شد سرنوشت تعیین قهرمان برخلاف دو فصل قبل به روز  آخر کشیده شود و این بار تیم برانکو با 61امتیاز قهرمان شد. آنها تنها 16 پیروزی داشتند و برخلاف فصول قبل آمار مساوی‌هایشان دو رقمی شد و 13 بار مقابل حریفان متوقف شدند و تنها یک بار باختند.
افت عملکرد هجومی و دفاعی
عملکرد هجومی و دفاعی سرخپوشان هم نسبت به دو فصل قبل افت داشت. آنها در لیگ شانزدهم با 46 گل زده و 14 گل خورده صاحب بهترین خط حمله و بهترین خط دفاعی لیگ شدند. در لیگ هفدهم با 48 گل زده و 15 گل خورده این عناوین را تکرار کردند، ولی در لیگ امسال تیم برانکو هر دو عنوان را به حریفان واگذار کرد. سپاهان با 46 گل زده صاحب بهترین خط حمله شد و استقلال با 13 گل خورده بهترین خط دفاع لیگ را داشت. خط حمله پرسپولیس امسال چهارمین تیم لیگ شد.
میانگین امتیازی فوق‌العاده
پرسپولیس نباختن در لیگ ایران را خیلی خوب با برانکو یاد گرفته است و همین مسأله باعث شده میانگین امتیازی آنها در 30 هفته مسابقات لیگ هم معدل قابل قبولی داشته باشد. تیم برانکو که با 61 امتیاز قهرمان شد‌، در هر بازی 2.03 امتیاز به صورت میانگین کسب کرد. معدل گل‌زده تیم برانکو در هر بازی 1.2 بود و 0.46 گل در هر بازی دریافت کرد.
رکورد تاریخی در لیگ برتر
درست است که پرسپولیس امسال فقط یک بار در اهواز در بازی که با اشتباهات وحشتناک داوری همراه شد، به فولاد خوزستان باخت،‌ منتهی بد نیست بدانید همین آمار یک شکست در 30هفته، یک رکورد‌شکنی تاریخی به حساب می‌آید. این آمار درحالی ثبت شد که در فصول گذشته لیگ برتر، کمترین تعداد باخت، سه بوده است. شش بار تیم‌هایی در لیگ بودند که در یک فصل سه باخت داده بودند و از این حیث رکورد کمترین باخت را داشتند، اما سپاهان با دو باخت و پرسپولیس با همین یک شکست، آمار بهتری در این فصل به جا گذاشتند و طبیعتا رکورد‌دار این عنوان در تمام ادوار لیگ برتر  پرسپولیس شد.
بدون آقای گل و بهترین پاسور
همه عادت کرده بودند که آقای گل و بهترین پاسور لیگ هم از تیم قهرمان یعنی پرسپولیس به این عنوان برسند. در چهار‌سال گذشته دو بار مهدی طارمی و دو بار علی علیپور بهترین گل‌زن لیگ شدند، اما امسال کی‌روش استنلی و لوسیانو پریرا مهاجمان برزیلی سپاهان و فولاد خوزستان با 16 گل به صورت مشترک به کفش طلای فوتبال ایران رسیدند. محمد کریمی بازیکن سپاهان هم با هشت پاس گل در این زمینه بهترین بازیکن لیگ بود و جالب اینجاست که کی‌روش استنلی هم به صورت مشترک با هم‌تیمی خود عنوان بهترین پاسور را از آن خود کرد. ازدست‌دادن این دو عنوان مهم هم نشان می‌دهد که تیم برانکو نسبت به سال‌های قبل افت فاحشی داشته‌ است. علیپور بهترین گلزن پرسپولیس در این فصل تنها 14 گل به ثمر رساند و در رقابت آقای گلی دوم شد.
سیدجلال؛ مرد تمام‌نشدنی سرخ‌ها
سیدجلال حسینی به یک بازیکن دست‌نیافتنی در تاریخ فوتبال ایران تبدیل شده است. او که بعد از کسب سومین قهرمانی متوالی پرسپولیس در مصاحبه‌ها اعلام کرد تا زمانی که آمادگی  و انگیزه داشته باشد، به فوتبال بازی‌کردن ادامه می‌دهد،‌ با قهرمانی امسال برای هفتمین بار به این عنوان بسیار مهم رسید. او یک بار با سایپا، سه بار با سپاهان و سه بار با پرسپولیس قهرمان لیگ ایران شده است.
ادامه موفقیت با برانکو
مدت‌های زیادی است که هواداران پرسپولیس نگران آینده سرمربی محبوب خود در این تیم بودند. ایرج عرب و مهدی محمدنبی مدیرعامل و عضو هیأت‌مدیره باشگاه اما در حاشیه جشن قهرمانی سرخپوشان بالاخره خیال هواداران را راحت کردند. عرب تاکید کرد برانکو در پرسپولیس می‌ماند و به‌زودی جلسه‌ای با این مربی برای نقل و انتقالات و آماده‌سازی پرسپولیس برای فصل بعد برگزار خواهد کرد. نبی هم به هواداران گفت خیالشان بابت ماندن برانکو راحت باشد و مجموعه مدیریت باشگاه تلاش می‌کند سقف خواسته‌های برانکو را برای بستن یک تیم قدرتمند عملی کند.
نخستین هت‌تریک با آقای خاص
کسب سومین قهرمانی متوالی پرسپولیس در لیگ برتر با هدایت برانکو یک رکورد تاریخی دیگر را هم به نام مرد کروات ثبت کرد. درواقع این برای نخستین بار است که پرسپولیس می‌تواند سه فصل متوالی قهرمان ایران شود. پرسپولیسی‌ها پیشتر در دهه‌های 50 و 70 سه بار در کسب جام دبل کرده بودند، اما هر بار در رسیدن به هت‌تریک قهرمانی ناکام بودند. با این حال، این بار تیمی که برانکو ایوانکوویچ ساخت، این طلسم را هم پشت سر گذاشت و پرسپولیسی‌ها را صاحب افتخار جدیدی کرد. پیشتر دبل‌های پرسپولیس با آلن راجرز، علی پروین و استانکو پوکله پوویچ رقم خورده بود و اکنون سرخ‌ها هت‌تریک در قهرمانی را برای نخستین بار با برانکو تجربه کردند.

 


تعداد بازدید :  660