شماره ۱۶۹۶ | ۱۳۹۸ شنبه ۲۸ ارديبهشت
صفحه را ببند
ضعف‌ها و قدرت‌های هلال‌احمر در گزارش فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر از عملیات در مناطق سیل‌زده ارزیابی شد
خدمت‌رسانی با لبخند
ماجرای ارایه خدمات 5 ستاره به سیل‌زدگان در گزارش رسمی فدراسیون جهانی چه بود؟

فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر گزارش میدانی تیم ارزیابی و هماهنگی خود از مناطق سیل زده را اعلام کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر؛ این گزارش شامل نقطه نظرات و مشاهدات تیم ارزیابی و هماهنگی میدانی بین المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر(fact) از مناطق سیل زده استان‌های گلستان و خوزستان است.
جزییات نقاط قوت و ضعف بر اساس این گزارش به شرح زیر است.
الف: نقاط قوت جمعیت هلال احمر:
1. حضور قوی و گسترده جمعیت در مناطق آسیب دیده و استفاده از منابع نامتنابهی اعم از نیروی انسانی، منابع مالی، تجهیزات امدادی، بالگردها و امداد هوایی و...
2. ارایه خدمات پنج ستاره و بالاتر از استاندارد‌های جهانی به آسیب دیدگان، این نوع خدماتی که جمعیت به آسیب دیدگان ارایه می‌نماید در هیچ جای دنیا مسبوق به سابقه نمی باشد و استانداردها توسط هلال احمر ایران جابه‌جا می‌شود.
3. برنامه ریزی مناسب در توزیع اقلام امدادی، در جمع آوری کمک‌ها، بسته‌بندی، حمل و نقل و توزیع می‌توان چرخه‌ای از توان پشتیبانی و لجستیکی جمعیت را مشاهده کرد.
4. مدیریت داوطلبان و استفاده از توان داوطلبان به شکل مستمر، برنامه ریزی شده و هماهنگ. قابلیت سازماندهی و مدیریت داوطلبان خودجوش از نقاط قوت برجسته هلال احمر می‌باشد.
5. هماهنگی در انجام عملیات‌های امدادی با سایر بازیگران اعم از دولتی، غیردولتی، سازمان‌های مردم نهاد و حتی اشخاص داوطلب. به نظر می‌رسد این هماهنگی‌های به صورت هدفمند و تعریف شده قبل از وقوع حوادث وجود دارد. شناسایی همتایان و هماهنگی با ایشان از نقاط قوت هر عملیات امدادی به شمار می‌رود.
6. از همه مهمتر ارایه خدمات به مردم آسیب دیده همراه با لبخند و چهره‌های بشاش. علی رغم سختی عملیات‌های امدادی پرسنل، امدادگران و داوطلبان جمعیت برخورد بسیار مناسب با بهره وران داشته و خدمات به همراه لبخند به مردم ارایه می‌شد.
ب: نقاط ضعف و ضرورت تقویت
در عملیات‌های امدادی:
1. نداشتن استراتژی ارزیابی ظرفیت آسیب پذیری (VCL) . ضروری است استراتژی مربوطه که به استفاده از ظرفیت بهره وران و آسیب دیدگان در هنگام عملیات‌های امدادی تاکید دارد در جمعیت استفاده شود. باید بهره وران در برنامه‌های عملیاتی دخالت داده شوند، نقطه نظرات آنها شنیده شود و جمعیت قابلیت شنیدن صحبت‌های آنها را داشته باشد و به صورت حرفه‌ای عمل کند.
2. برنامه‌های جمعیت مراقبت بیش از حد از بهره وران می‌باشد به گونه‌ای که انگار والدین از فرزندان مراقبت می‌نمایند. این موضوع ریشه در مسائل فرهنگی و مذهبی دارد و اگر مراقبت بیش از حد صورت پذیرد موجب افزایش انتظارات آسیب دیدگان از جمعیت می‌گردد.
3. عدم وجود مکانیزم سیستماتیک ارتباط با آسیب دیدگان. اگر هر یک از افراد ساکن در اردوگاه شکایتی داشته باشند و یا بخواهند نقطه نظراتشان را به جمعیت و ادارات بازرسی و رسیدگی به شکایات منعکس کنند هیچ مکانیسم تعریف شده‌ای وجود ندارد. ضروری است جمعیت با اختصاص خط تلفن ویژه و یا کانال منظمی این کار را انجام داده و اطلاع رسانی مناسب در این خصوص انجام دهد.
4. استانداردهای بخش آب و بهداشت رعایت نمی شود. در اردوگاه هایی که بازدید انجام پذیرفت بیشترین شکایت‌ها و انتقادها از وضعیت سرویس‌های بهداشتی و حمام بود ولی اقدام مناسبی برای برطرف کردن مشکلات از سوی جمعیت و یا دیگر نهادهای مسئول صورت نگرفت.
5. عدم مداخله جمعیت در توزیع کمک‌های نقدی. هم اکنون ترجیح سازمان‌های امداد رسان در دنیا توزیع کمک‌های نقدی در بین آسیب دیدگان است که اولا جمعیت به طور جدی وارد این موضوع نشده است هرچند در زلزله بم و کرمانشاه توزیع کمک‌های نقدی انجام شد اما این مسأله به شکل حرفه‌ای و سیستماتیک صورت نمی پذیرد و ثانیا کارشناسان و متخصصین در سطح ستادی و استانی برای این کار تربیت نشدند. هیچ دوره آموزشی برای این منظور تعریف نشده و دستورالعملی که بتوان توزیع کمک‌های نقدی را همانند توزیع کمک‌های غیر نقدی مطابق با استانداردها انجام داد، در جمعیت هلال احمر وجود ندارد.
6. جمعیت کماکان از شیوه‌های سنتی در عملیات‌های امدادی استفاده می‌نماید. بسیاری از امور به شکل دستی و همراه با نوشتن بر روی کاغذ صورت می‌پذیرد در حالی‌که بسیاری از امور با بهره گیری از سیستم‌های دیجیتال، نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های موجود و یا قابل طراحی می‌تواند به صورت بهینه و سریع‌تر انجام شود. ضروری است جمعیت به سمت استفاده از تکنولوژی در عملیات‌های امدادرسانی تمایل پیدا کند و از مرحله سنتی پاسخگویی به حوادث عبور نماید.
توضیحات جمعیت هلال احمر :
جمعیت هلال احمر ایران ضمن تشکر از حضور این تیم و قدردانی از زحمات امدادگران و داوطلبانی که تلاش آنها در نظر ناظران بین المللی انعکاس  مناسبی داشته است. توضیحات زیر را به اطلاع می‌رساند:
1) نکته اول در نقاط قوت و نکات اول و دوم در نقاط ضعف، در حقیقت به این موضوع اشاره می‌کند که خدمات باید در سطح اولیه و اضطراری ارایه شود. این نکته اشاره به این اصل درست دارد که افراد آسیب دیده نباید تنها کمک گیرنده باشند، بلکه باید ضمن مشارکت دادن آنها در فرآیند امدادرسانی، اسکان، و تغذیه اضطراری و...، خودشان برای رفع مشکلات موجود با نهاد‌های امداد رسان همیاری کنند.
جمعیت هلال احمر ایران نیز باور دارد که نباید خدمات به گونه‌ای ارایه شود که برخی افراد از تلاش برای بازگشت به زندگی عادی دست کشیده وبه دریافت خدمات رایگان،مستمر و سهل الوصول عادت کنند، چه اینکه این موضوع در دراز مدت موجب بروز ناهنجاری‌های اجتماعی و آسیب‌های دیگری خواهد شد. در عین حال حجم خسارات در منطقه و آسیب دیدگی هموطنان به اندازه‌ای بالا بود که ارایه خدمات  بیشتر و بالاتر از استانداردهای متداول را الزامی می‌ساخت. از طرفی جمعیت هلال احمر ایران در برخی موارد به عنوان معین و همراه دولت ، برخی ماموریت‌های امدادی را به نیابت از دولت انجام می‌دهد و در حقیقت بازوی ارایه خدمات مربوط به دولت به آسیب دیدگان است.
2) مورد سوم و ششم بخش نقاط ضعف مربوط به عدم وجود مکانیزم ارتباط سیستماتیک با آسیب دیدگان و توصیه به استفاده از اپلیکیشن در امداد رسانی ، از سوی جمعیت هلال احمر ایران نیز به عنوان یکی از مواردی که نیاز به تمرکز و توسعه جدی دارد شناسایی شده و در  دستور کار قرار دارد.
در همین راستا بررسی‌ها و اقدامات لازم برای ایجاد زیرساخت‌های لازم ایجاد و گام هایی هم برداشته شده است.در چند نمونه پرداخت‌های الکترونیک با امکان تفکیک دریافت کننده کمک، کد دستوری انحصاری، پیامک انحصاری  با ماسک هلال احمر و اپلیکیشن امداد و نجات راه اندازی شده است.
3) در مورد کاستی شبکه آب و فاضلاب و بهداشت محیط، اگرچه جمعیت هلال احمر همه تلاش خود را در توسعه خدمات در کنار دیگر دستگاه‌های مسئول انجام داده است، اما مسئولیت مستقیمی در این زمینه ندارد.امیدواریم با هم افزایی همه دستگاه‌های  مسئول در حوزه بهداشت و درمان و آب رسانی در حوادث آتی این نقایص کمتر شود.
4) در مورد توزیع کمک‌های نقدی به دلیل پیچیدگی موضوع، شرایط فرهنگی و نیاز‌های مردم جمعیت هلال احمر بر اساس مقتضیات بومی عمل می‌کند.توزیع پول نقد همیشه بهترین انتخاب نیست و باید به این اطمینان رسید که کمک گیرنده کمک نقدی را صرف خود و خانواده اش در رفع نیازهای مربوط به بحران می‌کند. از سویی تجمیع کمک‌های نقدی  اهدایی مردم این امکان را به جمعیت هلال احمر می‌دهد تا  نیازهای کالایی مردم را سریع تر و با صرفه اقتصادی بیشتر فراهم کند. این اقدام در حقیقت موجب افزایش قدرت خرید به سود مردم خواهد شد. بطور مشخص در سیل امسال در یک حرکت کلان همه دستگاه‌های مسئول کنار هم قرار گرفته اند تا تصمیم نهایی برای اقدام جامع اتخاذ شود.
چنانچه در مورد سیل تصمیم به پرداخت نقدی گرفته شود، به اتکای تجربه کرمانشاه و تجربه‌های قبلی این اقدام با سرعت و دقیق انجام خواهد شد. در این زمینه بانک اطلاعاتی دقیق افراد آسیب دیده  بر اساس گزارش  نهاد‌های مرجع همراه با شماره حساب در دسترس است .
در پایان یکبار دیگر تاکید می‌کنیم همه اقدامات انجام شده  به اتکای کمک و ایثار داوطلبان و امدادگران جمعیت هلال احمر و گروه‌های داوطلب مردمی بوده و این جمعیت ضمن تلاش برای جبران کاستی‌های  احتمالی در حوادث آتی افتخار می‌کند که تراز خدمت رسانی به مردم رنجدیده سیل‌های فروردین امسال ارتقاء یافته است.


تعداد بازدید :  153