شماره ۱۷۰۳ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۵ خرداد
صفحه را ببند
روزه‌داران می‌توانند خون اهدا کنند؟

شهروند| شاید برای خیلی‌ها این سوال پیش بیاید که آیا می‌توان در ماه رمضان خون اهدا کرد؟ دلیل سوال‌شان هم این است که در این ماه به دلیل روزه‌داری آن‌ هم به مدت طولانی ممکن است فرد احساس ضعف کند، میزان قند و نمک و آب بدنش کم شود و از این می‌ترسد که اهدای خون حالش را بدتر کند. سازمان انتقال خون به این سوال پاسخ می‌دهد. به گفته سخنگوی این سازمان، اهدای خون در ماه رمضان سلامتی روزه‌داران را به مخاطره نمی‌اندازد. افرادی که تمایل به این کار دارند و روزه هم هستند، می‌توانند یک تا دو ساعت پس از افطار برای اهدای خون مراجعه کنند. براساس اعلام بشیر حاجی بیگی، مردم در این ماه از اهدای خون می‌ترسند اما این ترس‌شان مبنای علمی ندارد و نه‌ تنها حال‌شان را بد نمی‌کند بلکه باعث ایجاد نشاط معنوی در آنها می‌شود. به ‌طور کلی پنج لیتر خون در بدن وجود دارد که هر بار یک‌دهم این میزان (۴۵۰ سی‌سی) از فرد اهداکننده خون گرفته می‌شود. خون اهداشده در عرض چند روز در بدن فرد جایگزین می‌شود و حجم مایع اهداشده هم در همان زمان با خوردن مایعات جبران می‌شود. به همین دلیل روزه‌داری با اهدای خون منافاتی ندارد.
نکته اما اینجاست که ذخایر خونی سازمان انتقال خون به‌ ویژه در ماه رمضان با مشکل مواجه می‌شود و این موضوع بارها از سوی مسئولان این سازمان اعلام شده است البته تنها هم ماه رمضان و روزه‌داری نیست، گرمای هوا هم مزید بر علت شده است. سخنگوی سازمان انتقال خون پیش از این گفته بود که گرمای هوا و طولانی‌بودن روز و همچنین روزه‌داری منجر به این شده که مراجعه مردم برای اهدای خون کم شود؛ هر چند که خیلی‌ها به دلیل اعتقادات مذهبی اهدای خون را به شب‌های قدر موکول می‌کنند و در این شب‌ها میزان مراجعه مردم برای اهدای خون سه تا چهار برابر شرایط عادی می‌شود.
 همین هم شده تا مسئولان این سازمان از مردم بخواهند تا برای جلوگیری از شلوغی در مراکز اهدای خون تنها در این شب‌ها برای اهدای خون اقدام نکنند و در شب‌های دیگر هم مراجعه داشته باشند. در کنار این موضوع، به گفته مسئولان سازمان انتقال خون باید توجه داشت فردی که خون اهدا می‌کند تا سه ماه از اهدای مجدد معاف خواهد شد. بنابراین زمانی که در شب‌های قدر حجم اهدای خون بالا می‌رود، پس از آن تا سه ماه افرادی که مراجعه کرده‌اند، دیگر مراجعه نمی‌کنند؛ ذخایر خون برای مدتی بشدت بالا می‌رود و دوباره کم می‌شود.
سازمان انتقال خون با این توصیه به اهداکنندگان اعلام می‌کند که افراد بالای 18‌ سال که تمایل به اهدای خون دارند و وزن‌شان بالای 50 کیلو است، با همراه داشتن کارت ملی می‌توانند به یکی از مراکز انتقال خون مراجعه کنند. در این مراکز پزشک مشاور اهداکنندگان خون با فرد اهدا‌کننده مشاوره کرده و براساس شرایط جسمی و تشخیص پزشکی اقدام به خونگیری می‌کند. سلامت اهداکننده بسیار مهم است. به همین دلیل او از هر نظر  ارزیابی می‌شود و اگر اهدای خون برای فردی ضرر داشته باشد، از او خون گرفته نمی‌شود. مراکز انتقال خون در شهرهای مختلف کشور پس از زمان افطار فعال‌اند. مرکز اهدای خون تهران در خیابان وصال شیرازی هم هر روز از ساعت 8 صبح تا 12 شب مراجعه‌کنندگان را پذیرش می‌کند.


تعداد بازدید :  528