شماره ۱۷۰۳ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۵ خرداد
صفحه را ببند
جشنواره کن 2019 به روزهای آخر رسید
جایزه عجیب تارانتینو

شهروند| در روزهای پایانی جشنواره کن 2019 یکی از خبرهای بامزه‌، جایزه عجیبی است که کوئنتین تارانتینو برنده شده است. او در این جشنواره برای فیلم «روزی روزگاری در‌ هالیوود» جایزه «نخل طلای سگ» را دریافت کرد. این جایزه برای نخستین بار در‌ سال ۲۰۰۱ به جشنواره کن اضافه شد که به یک سگ در یک انیمیشن یا یک فیلم سینمایی داده می‌شود. حیوان خانگی شخصیت کلیف بوت که برد پیت آن را ایفا کرده بود، این جایزه را که به صورت یک قلاده است، برای بازی در چندین سکانس حیاتی دریافت کرد. تارانتینو پس از دریافت جایزه توسط این سگ گفت: «می‌خواهم از هیأت داوران از اعماق قلبم تشکر کنم. حداقل دست خالی به خانه نمی‌روم. هیچ ایده‌ای ندارم که ما قرار است فاتح نخل طلا باشیم یا نه، اما فکر می‌کنم بسیار خوش‌شانس هستم که جایزه نخل سگ را دریافت کرده‌ام.»
برزیلی‌ها جایزه بهترین بازیگر زن را بردند
مراسم داوری بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن ۲۰۱۹ یک شب زودتر از بخش اصلی این جشنواره برگزار شد. در این بخش فیلم «زندگی نامرئی یوریدیس گوسمائو» ساخته کریم آینوز از برزیل همه رقیبان خود را کنار زد و موفق به کسب جایزه این بخش شد. این فیلم ملودرامی درباره دو خواهر در دهه ۱۹۵۰ در ریودوژانیرو و ششمین فیلم بلند کارگردان ۵۳ ساله برزیلی است. نادین لبکی فیلمساز لبنانی که ریاست هیأت داوران این بخش را برعهده داشت، اسامی برندگان را اعلام کرد که در میانشان «ژاندارک» برونو دومون و فیلم مستقل «بالا رفتن» هم جای داشت.  کارگردان «کفرناحوم» و گروه داورانش از میان ۱۸ فیلم بلند این بخش، برندگان را تعیین کردند. بخش نوعی نگاه در کنار بخش مسابقه و سینه فونداسیون بخش‌های رقابتی رسمی جشنواره کن را تشکیل می‌دهند. جایزه دوم هیأت داوران به «آتش خواهد آمد» ساخته الیور لاکس از فرانسه اهدا شد. کانتمیر بالاگوف فیلمساز ۲۷ ساله روسی نیز جایزه بهترین کارگردانی را برای فیلم «قد دراز» دریافت کرد. این درام درباره دو زن جوان است که در دوره پس از جنگ جهانی دوم باید زندگی‌شان را دوباره بسازند. «آزادی» ساخته آلبرت سرا فیلمساز اسپانیایی نیز جایزه ویژه گروه داوری را برد و «ژاندارک» به کارگردانی برونو دومون با تقدیر ویژه داوران روبه‌رو شد. جایزه بهترین بازیگر به کیارا ماسترویانی دختر کاترین دونو بازیگر پرآوازه فرانسوی و مارچلو ماسترویانی فیلمساز شهیر ایتالیایی برای بازی در «در شبی جادویی» فیلمی کمدی از کریستوف اونوره تعلق گرفت.
دوستی و دشمنی راکی با آرنولد
سیلوستر استالونه، بازیگر و کارگردان ۷۲ساله آمریکایی که برای حضور در برنامه بزرگداشت خود دیروز به جشنواره کن رفته بود، در یک نشست پرسش و پاسخ درباره ایده جدیدی که برای راکی دارد و همچنین دوستی و دشمنی‌اش با آرنولد شوارتزینگر صحبت کرد. او گفت که قصد ندارد در قسمت‌های بعدی «کرید» بازی کند و در عوض یک ایده فوق‌العاده برای راکی دارد که حتی اگر ساخته هم نشود، می‌داند به درد می‌خورد و جواب می‌دهد:  «راکی قرار نبوده هرگز یک چهره و قهرمان سیاسی باشد، مردم می‌گویند راکی راستگراست اما از نظر من یک مرد ساده است که با ذهنیتی خاص رشد کرده و اصلا یک حیوان سیاسی نیست. بنابراین وقتی پرچم آمریکا را دور خودش می‌پیچد، فکر می‌کند دارد کار درست را انجام می‌دهد. هروقت بوکسورها پرچم کشورشان را سر دست می‌گیرند، یعنی یاد گرفته‌اند این کار را بکنند.» بخشی از پرسش و پاسخ استالونه با خبرنگاران به ماجرای بازیگرشدن و رقابت او با آرنولد شوارتزنگر اختصاص داشت. ستاره اکشن ۷۲ساله با اشاره به مشکل مادرزادی خود گفت: «واقعا نمی‌توانستم خوب حرف بزنم و وقتی در آگهی‌های تبلیغاتی چیزی می‌گفتم، هیچ‌کس متوجه حرف‌هایم نمی‌شد. به همین دلیل اصلا تصور هم نمی‌کردم وارد دنیای فیلم و سینما بشوم؛ چه برسد به این‌که در بازیگری به موفقیت هم برسم. رقابت دیروز و دوستی امروز به هر دونفر ما برای موفقیت در حرفه‌مان کمک کرد. هرکسی برای بهترشدن و پیشرفت‌کردن نیاز به یک رقیب و دشمن دارد و اگر من آرنولد را نداشتم، یک دشمن برای خود می‌ساختم. او در آن سال‌ها همه چیز من را دزدید اما امروز دوستانی بسیار خوب هستیم و شک ندارم من از او بهترم!»


تعداد بازدید :  745