دیروز امیدعلی مسعودی، عضو هیأتعلمی دانشگاه سوره در نشست سواد رسانهای تولید محتوا و آموزش عمومی آمار نهچندان جدیدی درباره تعداد کاربران پیامرسان سروش ارایه کرد؛ آماری که دوباره بحث درباره میزان موفقیت پیامرسانهای داخلی را در شبکههای اجتماعی مانند توییتر داغ کرد. او گفت: «طبق آمار ارایهشده، کاربران فضای مجازی ۷۱درصد از تلگرام و ۴۲درصد از اینستاگرام استفاده میکنند و تنها 4درصد از سروش استفاده میکنند که نشان میدهد در زمین دشمن بازی میکنیم.»کمی پیش هم وزیر ارتباطات از کمتوفیقی پیامرسانهای داخلی اعم از سروش خبر داده بود، خبری که در دیماه سال 96 هنگامی که تلگرام آخرین نفسهای فیلترنشدهاش را میکشید، توسط مرکز افکار سنجی ایسپا پیشبینی شده بود. کمی بعد از فیلترشدن تلگرام هم کافه بازار که یکی از اصلیترین بسترهای دانلود برنامههای موبایلی داخلی است، آماری ارایه کرد و نشان داد که کمتر از 5درصد کاربران شبکههای اجتماعی پیامرسانهای داخلی مانند«ای گپ»، سروش و بله را نصب کردهاند. آمار جدیدتری هم از وضع استفاده کاربران ایرانی از پیامرسان سروش وجود دارد که در آن وضع سروش از آماری که عضو هیأتعلمی دانشگاه سوره داده، هم بدتر است. طبق نظرسنجی اسفندماه ایسپا تنها ۲.۴درصد مردم ایران از پیامرسان سروش استفاده میکنند. بررسیهای این نظرسنجی نشان میداد که تعداد کاربرانی که در پیامرسان «سروش» ثبتنام کردهاند، حدود ۶میلیون کاربر باشد. تعداد کاربران ثبتنامی در پیامرسان «بله» حدود ۳میلیون کاربر، پیامرسان «ایتا» حدود ۲میلیون کاربر و پیامرسانهای «گپ» و «آیگپ» حدود ۶۰۰هزار کاربر بوده است است. نکته مهم این است که این ارقام، تعداد کاربران ثبتنامی (یعنی کاربران فعال و غیرفعال) این پیامرسانها را نشان میدهد و احتمالا از این تعداد، تنها حدود یکسوم آنها در پیامرسانهای ایرانی فعال باشند.این درحالی است که سال گذشته درست در همین روزها میثم سیدصالحی مدیر پیامرسان سروش خبر از وضع رضایتبخش پیامرسان سروش داده و گفته بود که تعداد کاربران این پیامرسان از مرز 10میلیون نفر گذشته است. همین یک هفته پیش هم شورایعالی فضای مجازی کشور اعلام کرد که طبق بررسیهای صورتگرفته سه پیامرسان اجتماعی «بله»، «سروش» و «گپ» بهعنوان پیامرسانهای واجد شرایط برای انجام مکاتبات اداری و ارایه خدمات اداری و همچنین انجام تبلیغات توسط نهادها و موسسات دولتی، عمومی و غیردولتی معرفی شدهاند.