شماره ۱۷۰۷ | ۱۳۹۸ شنبه ۱۱ خرداد
صفحه را ببند
گزارش تحقیقی «شهروند» درباره «مسعود استاد» برادر همسر نجفی، که شایعات می‌گویند مدتی مشاور شهردار بوده و شاید حالا شاه کلید پرونده باشد
کجایی استاد؟
7 خرده روایت از یک قتل باورنکردنی وکلای مدافع نجفی به «شهروند»: فیلم پخش شده از تلویزیون، مونتاژی و ساختگی بود! شاهد تازه‌ای وجود دارد که امروز به دادسرا می‌آید

شهروند|  «در ارتباط با انتصابات شایعه شده بود که شهرداری را این خانم می‌چرخاند و مدیریت می‌کند؛ البته کسانی بودند از دوستان و آشنایان که از رابطه من با آقای دکتر اطلاع داشتند، رزومه‌ای به من می‌دادند تا با آقای دکتر در میان بگذارم. من 15-20 رزومه را برای ایشان فرستادم که دو نفر را ایشان تأیید کردند.» این بخشی از اظهارات «میترا استاد» مقتول پرونده پرحاشیه و خبرساز «محمدعلی نجفی» شهردار پیشین تهران است که ادعا می‌کند چند نفر از طریق او به شهرداری تهران راه پیدا کرده‌اند. اگر چه اطلاعات دقیقی از این افراد در دسترس نیست اما به نظر می‌آید یکی از این افراد «مسعود استاد» برادر میترا باشد که با وجود حضور مداوم در شهرداری و اخبار متفاوتی درباره نقش او در برخی تصمیمات مهم آن دوره، اطلاعات چندانی درباره او وجود ندارد و حتی بسیاری از مدیران آن دوره هیچ‌وقت مسعود استاد را ندیدند هر چند که درباره مسعود و میترا اخبار زیادی شنیده بودند.
در روزهای گذشته اخباری منتشر شده است مبنی بر این‌که نجفی در دوران شهرداری برای مسعود حکم مشاور فرهنگی و امور فوق‌برنامه صادر کرده که هیچ سندی برای اثبات این موضوع وجود ندارد و حتی اعضای شورای شهر تهران هم در گفت‌و‌گو با «شهروند» چنین مسأله‌ای را رد می‌کنند. «محمود میرلوحی» یکی از این اعضاست که می‌گوید در دوران شهرداری هیچ‌گاه میترا و مسعود را از نزدیک ندیده است؛ هر چند که همواره شایعاتی درباره آنها شنیده است. او می‌‌گوید: «تا پیش از استعفا ما اخبار و سندی در این‌باره نداشتیم اما همواره می‌شنیدیم که این خانم تلاش دارد به آقای نجفی نزدیک شود و شایعاتی در این‌باره وجود داشت.» میرلوحی می‌گوید که هیچ‌گاه حکم مشاوره برای مسعود استاد صادر نشده است: «همان موقع بحث بود که برادر این خانم تلاش می‌کند در کارهای اقتصادی شهرداری نقش بازی کند و بحث پیمانکاری مطرح بود اما من ندیدم هیچ‌وقت حکم برای او صادر شود.»
یکی از مدیران فرهنگی شهرداری تهران در دوران نجفی هم به «شهروند» می‌گوید که هیچ‌گاه ندیده حکمی برای مسعود استاد صادر شود یا او به‌ طور رسمی در جلسه‌ای حضور پیدا کند. این مدیر فرهنگی که نخواست نامش منتشر شود، می‌گوید: «خانم استاد معمولا در شهرداری حضور پیدا و تلاش می‌کرد به نجفی نزدیک شود. برداشت ما این بود که می‌خواهد برای انتخابات شورا در دوره‌های بعد روزمه جمع کند اما کم‌کم حضور بیشتری پیدا کرد و در برخی جلسات همراه آقای نجفی حضور پیدا کرد.» اشاره او به اولین حضور رسانه‌ای و رسمی میترا استاد کنار محمدعلی نجفی یعنی جلسه اکران فیلم «پوران خانم» است که در این جلسه اثری از شهردار وقت تهران در ردیف اول سالن نیست و او در ردیف‌های وسط و در کنار خانمی ناشناس نشسته است. این مدیر شهرداری در دوارن نجفی می‌گوید که «البته یک بار کنار ساختمان شهرداری یکی از همکاران جوانی را به من نشان داد و گفت که این برادر همین خانم استاد است. جوانی ساده بود و برای من عجیب بود که بخواهد تأثیرگذار باشد.»
گروهی البته نقش مسعود استاد را فراتر از یک کارمند ساده در شهرداری می‌دانند و معتقدند که او در چنین برنامه‎ای نقش اساسی ایفا کرده و حتی یکی از حاشیه‌سازترین روزهای کاری دوران نجفی را به او نسبت می‌دهند؛ ماجرا به ۱۵ اسفند‌ سال ۹۶ و برگزاری مراسم روز زن در برج میلاد برمی‌گردد که در پی برگزاری این مراسم چند کودک دختر به رقص جمعی پرداخته بودند. این مراسم انتقادهای فراوانی را به همراه داشت و حتی  دادستان کل کشور رسما خواستار «تعقیب قضائی» مسئولان این مراسم شد.
همان موقع مدیران فرهنگی وقت و مسئولان برگزاری مراسم از اتفاقات عجیبی در این مراسم سخن گفتند و مدعی شدند که سین‌ طراحی‌شده برای این برنامه ناگهان و از طرف برخی نزدیکان شهرداری تهران تغییر کرد؛ به ‌طور مثال مانند تمام برنامه عمومی شهرداری قرار بود آخرین بخش برنامه یعنی پس از مراسم سخنرانی‌ شهردار و اهدای جوایز توسط نجفی، اجرای زنده موسیقی پایان‌بخش مراسم باشد که این برنامه‌ریزی با دخالت برخی افراد تغییر کرد و در زمان حضور شهردار چند دختربچه حرکاتی انجام دادند که به رقص تعبیر شد و زمینه فشار را بر شهردار وقت و چند روز بعد هم استعفای او را فراهم کرد. گروهی از مدیران وقت شهرداری اعتقاد دارند که عامل اصلی آن تغییرات مسعود استاد بوده؛ هر چند که هنوز سند دقیقی در این زمینه وجود ندارد.
بررسی‌های «شهروند» نشان می‌دهد که مسعود البته در روزهای پایانی فعالیت نجفی در شهرداری تهران به معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران رفت و حتی مسئول این حوزه حکمی هم برای مسعود استاد صادر کرد که به مدیریت پارکینگ‌های مکانیزه مربوط بود.
معتبرترین سند در این زمینه اما شرایط کنونی مسعود و کمک‌گرفتن از سامانه شفافیت شهرداری تهران است. بر اساس این سامانه و در فهرست کارکنان شهرداری تهران مسعود استاد هم دیده می‌شود: «نام: مسعود، نام خانوادگی: استاد، نام پدر:   کاکابرار، محل خدمت: شرکت خدمات اداری شهر، شغل:   کارشناس».
این تنها اطلاعات دقیقی و رسمی درباره مسعود استاد است و حتی جست‌و‌جوی این نام در اینترنت هم راه به جایی نمی‌برد؛ هر چند که به نظر می‌آید روزهای آینده بیشتر درباره مقتول مهمترین پرونده جنایی این سال‌ها خواهیم شنید و درباره نقش او در شهرداری و همچنین زمینه‌سازی برای آشنایی میترا و نجفی اطلاعات بیشتری منتشر خواهد شد.


تعداد بازدید :  753