شماره ۱۷۰۷ | ۱۳۹۸ شنبه ۱۱ خرداد
صفحه را ببند
داوطلب هلال و طرح‌هایش برای تجهیزات امداد و نجات
تمام ایده‌های یک دامغانی خلاق

دو دهه است که لباس داوطلبی را به تن کرده. مدرس جهت‌یابی، کار با GPS و تکنولوژی‌های جدید امداد و نجات است و تا به امروز امدادگران بسیاری را با کاربرد فن‌آوری‌های نوین در علمیات‌ها آشنا کرده است. «محمود خوشنویسان» که در رشته فیزیک و کیهان‌شناسی تحصیل کرده است از دانسته‌هایش برای بهبود عملکرد تجهیزات امداد و نجات هلال‌احمر و اختراع تجهیزات جدید مایه گذاشته. او با همکاری گروهی از دانشجویان و استادان دانشگاه ایده‌های جدیدی برای بازطراحی و ابداع تجهیزات امدادی دارد و به تازگی ایده‌هایش را به مرحله اجرا رسانده است. این داوطلب باسابقه دامغانی امیدوار است با حمایت و همراهی هلال‌احمر، ابزارها و تجهیزات منحصربه‌فردش کمک حال امدادگران در عملیات‌های امداد و نجات شود.

همیشه به امدادگران فکر می‌کنم

سرش پر از ایده‌ها و طرح‌های نو و منحصربه‌فرد است. وقتی از علمیات‌های امداد و نجات در محیط‌های مختلف حرف می‌زند، یکی یکی ایده‌هایش را برای امدادرسانی بهتر پشت سر هم ردیف می‌کند و تعدادی از آن ایده‌ها را نیز با کمک دانشجویان و استادان همکارش به مرحله اجرا و ثبت رسانده است. خوشنویسان از انگیزه‌هایش برای طراحی تجهیزات امدادی برای امدادگران می‌گوید: «از وقتی لباس داوطلبی را پوشیدم، فداکاری امدادگران برای نجات جان انسان‌ها، چه هنگام بروز حوادث و چه بعد از وقوع حوادث مختلف نخستین نکته‌ای بود که توجهم را جلب کرد. به امدادگران و عملیات‌های مختلف امداد و نجات که نزدیک شدم تصمیم گرفتم تجهیزات تازه‌ای طراحی کنم تا امدادگران بیشترین بازدهی را در هنگام امدادرسانی داشته باشند و از طرفی امنیت خودشان بیشتر تأمین شود.» خوشنویسان، با کمک دانشجویان و برخی استادان دانشگاه ایده‌های جدیدش را به ابزارها و تجهیزاتی تبدیل کرده است که تولید انبوه آن می‌تواند کمک حال امدادگران در عملیات‌های مختلف امداد و نجات باشد. او می‌گوید: «در طراحی تجهیزات گاهی به اصلاح ابزار موجود فکر کردیم و گاهی نیز پس از همراه شدن با امدادگران در عملیات‌ها و اطلاع از کاستی‌ها، دست به ابداع ابزار و لوازم جدید زدیم.»

سبک، مستحکم و ایمن‌تر

خوشنویسان بسیاری از ایده‌هایش را نتیجه سال‌ها همکاری با هلال‌احمر و همنشینی با امدادگران می‌داند. یکی از تجهیزاتی که توسط این داوطلب خوش‌فکر اصلاح شده و می‌تواند در محیط‌های مختلف سرعت امدادرسانی را بیشتر کند، برانکارد است. برانکاردی مجهز به کیسه خواب، تاشو و بسیار سبک‌تر از نسخه قدیمی. خوشنویسان می‌گوید: «استفاده از این برانکارد در عملیات‌های امداد و نجات کوهستان می‌تواند بیشترین کارایی آن را نشان دهد. مدتی قبل همراه با گروهی از دوستان و اعضای خانواده هلال‌احمر برای صعود به ارتفاعات شمال شرق دامغان رفته بودیم. آن روز یکی از کوهنوردان آسیب دید و امدادگران فرد مصدوم را با برانکارد به محل امن منتقل کردند. آنجا بود که طراحی یک برانکارد سبک‌تر و با استحکام بالاتر که همزمان بیشتر از قبل ایمنی مصدوم را تأمین کند، به ذهنم خطور کرد.» خوشنویسان، از مزیت‌های این برانکارد تازه می‌گوید: «برانکاردهای موجود در سیستم امداد و نجات اگرچه به‌صورت تاشو طراحی شده اما حمل‌ونقل آن به دلیل وزن زیاد در محیط‌های کوهستانی برای امدادگران دشوار است. بنابراین با ایجاد گره‌هایی در نقاط اتصال اجزای برانکارد، استفاده از پلاستیک فشرده بسیار سبک و استحکام بالاتر نسبت به نسخه موجود، برانکارد جدیدی طراحی کردیم که در محیط‌های کوهستانی به راحتی قابل حمل است. همچنین روی هر برانکارد یک کیسه خواب سبک نصب شده که عایق خوبی برای سرما و گرما در محیط‌های مختلف کویری، کوهستانی و... است.»

این کوله منحصربه‌فرد

خوشنویسان برای امدادگرانی که در حوزه امداد و نجات کوهستان و نیز در محیط‌های کویری فعالیت می‌کنند، کوله امداد و نجات جدید طراحی کرده است. کوله‌ای که همه تجهیزات امدادی موجود در کیف‌های امداد و نجات در آن جا می‌گیرد اما وزن آن نصف کیف‌های امداد و نجات است: «در این کوله‌ها، شیلنگ مخصوصی برای انتقال آب طراحی شده که با جنس عایق خاصش، ویژگی سرد یا گرم بودن آن را تا مدت زمان طولانی حفظ می‌کند. در این روش منبع آبی که امدادگر از آن برای استفاده خود و یا فرد مصدوم بهره‌می‌گیرد از کوله خارج نمی‌شود و آب مدت زمان بیشتری دمای مورد نیاز امدادگر را حفظ می‌کند. ویژگی دیگر این کوله وزن بسیار سبک‌تر آن است. در حالی که تمام تجهیزات موجود در کیف‌های امداد و نجات مانند چسب، باند و... در آن جا می‌گیرد. وزن این کوله حداکثر 2‌کیلوگرم است که در قیاس با وزن کیف‌های امداد و نجات در هنگام صعود به ارتفاعات و یا پیمایش مسیرهای طولانی برای رسیدن به فرد مصدوم می‌تواند از خستگی امدادگر جلوگیری کند.»

شمشیرک کار راه‌انداز

خوشنویسان و گروه خوشفکری که او را در طراحی و اجرای ایده‌هایش همراهی کرده‌اند، به فکر امدادگرانی هم بوده‌اند که در محیط‌های کویری به جست‌وجو و نجات می‌پردازند. «شمشیرک» نام ابزار جدیدی است که می‌تواند امدادگران را در محیط‌هایی که تپه‌های شنی و ماسه‌ای فراوان دارد، همراهی کند: «برای بالا رفتن از تپه‌هایی که از جنس خاک و ماسه هستند، امدادگر حتماً باید با پنجه زدن به خاک و صعود از تپه، نیروی زیادی صرف کند. برای کمک به امدادگران به فکر ابزاری فلزی شبیه به شمشیر افتادم که بتواند امدادگرا را برای بالا رفتن از این تپه‌های یاری کند. این ابزار، کابردی شبیه به قلاب‌هایی دارد که کوهنوردان برای صعود از صخره‌های سنگی استفاده می‌کنند. به گونه‌ای که به دلیل نوک تیز و شمشیر مانندش به راحتی در تپه‌های شنی فرو می‌رود و سرعت صعود از تپه‌ها را نیز بیشتر می‌کند.» داوطلب خوشفکر دامغانی از دیگر ویژگی‌های شمشیرک می‌گوید: «این ابزار در محیط‌های مختلف آزمایش شده و حتی برای صعود از تپه‌هایی خاکی خیس و باران خورده هم که در برخی موارد بالا رفتن از آن غیرممکن می‌شود قابل استفاده است. شمشیرک اگرچه نیم‌متر طول دارد اما به‌صورت تاشو طراحی شده و به راحتی در کوله امداد و نجات یک امدادگر نیز جا می‌گیرد.»

 


تعداد بازدید :  153