شماره ۱۷۰۷ | ۱۳۹۸ شنبه ۱۱ خرداد
صفحه را ببند
وعده تولید و فروکش هیجان بازار
چرا قیمت خودرو به سراشیبی افتاد؟

شهروند| قیمت‌ها در بازار خودرو ریزشی شد و خودروهای داخلی بین یک تا 10‌میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که خودروهای خارجی هم روند کاهش قیمت را در پیش گرفته‌اند. با این وجود زمانی افشار، رئیس سابق اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو به «شهروند» می‌گوید وعده خودروسازان برای تزریق تعداد بالای خودرو به بازار موجب شده است که قیمت‌ها هیجانی کاهش داشته باشد.
این درحالی است که فرهاد احتشام‌زاده، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو هم از شروع ترخیص خودروهای وارداتی معطل در گمرک می‌گوید و به «شهروند» توضیح می‌دهد که این موضوع تاثیر اندکی روی بازار خودروهای خارجی گذاشته است.
کاهش قیمت به شرط افزایش عرضه
قیمت خودرو در بازار کاهشی شده است.  با این حال بسیاری از دست‌اندرکاران معتقدند که بازار این روزها خلوت‌تر از همیشه است و نه خریداری به بازار ورود می‌کند، نه فروشنده‌ای در این نوسان قیمتی پیدا می‌شود. زمانی افشار، رئیس سابق اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با بیان این‌که  بازار کشش افزایش دوباره قیمت‌ها را ندارد، به «شهروند» گفت: «در سال‌های گذشته نمایشگاه‌های  فروش خودرو، روزی حداقل 5 دستگاه و هفته‌ای حدود 40 دستگاه خودروی صفر می‌فروختند، اما حالا در بهترین شرایط تعداد فروش خودرو به 5 دستگاه در هفته  نمی‌رسد.»
او در رابطه با چرایی کاهش قیمت به «شهروند» می‌گوید:  «براساس آن‌چه سایپا اعلام کرده تا مهر ماه قرار است 220‌هزار خودرو به بازار عرضه شود. انتشار این خبر جو روانی مثبتی را در بازار ایجاد کرد و موجب کاهش قیمت‌ها شد.»
او با بیان این‌که در صورت افزایش عرضه خودرو، قیمت‌ها دوباره کاهش پیدا  خواهد کرد، ادامه داد: «البته این موضوع به ‌شرطی ادامه پیدا می‌کند که عرضه خودرو به بازار افزایش یافته و خودروسازان نسبت به تحویل خودروها به مشتریان سرعت بیشتری داشته باشند.»
این فعال بازار در رابطه با تاثیر قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت بر قیمت‌ها در بازار هم گفت: «بازگشت شورای رقابت تنها زمانی می‌تواند موثر باشد که روند عرضه از سوی شرکت‌های خودروساز به روال سابق برگردد، در غیر این صورت بازگشت شورای رقابت دردی از بازار دوا نخواهد کرد.»
به گفته او، شورای رقابت تنها می‌تواند روی قیمت‌های کارخانه دخالت کند، درحال حاضر مشکل  قیمت‌های بالایی است که در بازار گفته می‌شود.
در بازار چه خبر است؟
 آن‌گونه که فعالان بازار می‌گویند قیمت پراید از 57‌میلیون تومان حالا به حدود 54‌میلیون تومان رسیده است. دیگر محصول خانواده پراید یعنی مدل ۱۳۱ نیز قیمت 48‌میلیون تومانی را به نام خود ثبت کرده است که نشان‌ می‌دهد این خودرو به نسبت هفته گذشته حدود یک‌میلیون تومان ارزان‌تر شده است. از بازار تیبای صندوق‌دار هم خبر می‌رسد این خودرو با قیمت 56‌میلیون از سوی فروشندگان عرضه می‌شود که نسبت به هفته گذشته  3‌میلیون تومان افت داشته است. ساینا  هم در هفته گذشته به قیمت 63‌میلیون و 500‌هزار  تومان رسید. این خودرو نیز مانند تیبا صندوق‌دار کاهش حدود 3 میلیونی تومانی را تجربه کرده است.
در بخش خودروهای داخلی نیز ساندرو استپ‌وی از 240‌میلیون تومان به 205‌میلیون تومان، پژو207 اتومات از 205‌میلیون تومان به 179‌میلیون تومان، پژو405 از 93‌میلیون تومان به 83‌میلیون تومان، سمند ال‌ایکس از 97‌میلیون تومان به 86‌میلیون تومان، پژو206 تیپ 2 از 110‌میلیون تومان به 96‌میلیون تومان و پژو 206تیپ 5 از 130‌میلیون تومان به 116‌میلیون تومان رسیده است.
 اما کاهش قیمت‌ها در خودروهای مونتاژی شیب تندتری داشته و قیمت محصولات این خانواده بین  50 تا 100‌میلیون تومانی کاهش یافته‌اند.  به‌عنوان نمونه خودرو پژو2008 از 480‌میلیون تومان به 360‌میلیون تومان، اکسنت از 370‌میلیون تومان به 300‌میلیون تومان و ‌هایما اس7 از 400‌میلیون تومان به 310‌میلیون تومان رسیده است.
با وجود این‌که ترخیص خودروهای در گمرک مانده هم آغاز شده، اما قیمت خودروهای وارداتی کاهش کمتری را تجربه کرده‌اند.  درحال حاضر سوناتا هیبرید، ۷۹۰‌میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه شده است. سانتافه با قیمت ۹۸۰‌میلیون تومان در بازار خرید و فروش ‌شد. توسان هم با قیمت ۸۳۰‌میلیون تومان در بازار موجود است. النترا درحال حاضر ۵۴۰‌میلیون تومان از سوی فروشندگان به خریداران عرضه می‌شود.


تعداد بازدید :  154