شماره ۱۷۰۸ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۲ خرداد
صفحه را ببند
ماجرای برج آرمیتا و یک هشدار

امیر حسین خواجوی روزنامه‌نگار

چند روزی از جنجالی‌ترین جنایت تاریخ معاصر ایران می‌گذرد و همچنان اخبار و حواشی این حادثه در صدر سوژه‌های خبری و فضای رسانه‌ای قرار دارد. با این همه در میان همه تحلیل‌ها، تفسیرها و گمانه‌زنی‌هایی که از چگونگی بروز و علل شکل‌گیری چنین جنایت عجیبی داده شده، یک مسأله مهم اساسا مغفول مانده. آلت قتاله یا همان کلت کمری که در این حادثه باعث مرگ میترا استاد شد. موضوع بسیار مهمی که کمتر به آن پرداخته شده است. درواقع این حادثه هشداری است جدی برای نهادهایی که مسئول تمدید و اعطای مجوز  سلاح گرم به مسئولان بلند پایه هستند.
براساس شواهد، گزارشات پلیس و اقرار متهم، خانم میترا استاد، در اثر اصابت دو گلوله به قتل رسیده است. شواهد و بررسی‌های میدانی هم شلیک چند گلوله در این درگیری را ثابت می‌کند. از سوی دیگر دکتر نجفی در اظهاراتش بارها به نداشتن نقشه قبلی برای قتل همسرش اعتراف کرده است. شهردار سابق تهران در گفت‌وگو با خبرنگاران و بازپرس پرونده درباره دلایل استفاده از کلت کمریش هم گفته که صرفا قصد ترساندن مقتوله را داشته، اما به دلیل دست‌پاچه شدن مقتوله، درگیری و تشنج موجود ناشی از اختلافات و مشاجرات لفظی ناخواسته چند گلوله شلیک شده است و از بخت بد دوتا از آن گلوله‌ها به خانم استاد اصابت کرده و باعث مرگ دلخراش او شده است.
با بازخوانی دقیق اعترافات دکتر نجفی این سوال اساسی به وجود می‌آید که اساسا شخصی در موقعیت آقای نجفی چرا و به چه علت باید اسلحه داشته باشد. شاید در پاسخ به این سوال گفته شود که ایشان از سال‌های دور به دلیل اقتضای شغلشان مجوز حمل اسلحه داشته‌اند. براساس اعترافات شخص آقای نجفی این کلت کمری از‌سال 1360 همراه ایشان بوده است. اما این چیزی از ارزش و اهمیت سوال نخست کم نمی‌کند. آقای نجفی در این سال‌ها حتی در زمان شهردار شدن هم چندان به اسلحه و حمل آن احتیاجی نداشت. اساسا بسیاری از مسئولان و مدیران سال‌های نخست انقلاب به دلیل مقتضیات زمانی و شغلی آن سال‌ها نیاز به حمل اسلحه داشتند. اما بسیاری از آن دلایل در زمان حاضر دیگر وجود خارجی ندارد. ضمن آن‌که تعداد زیادی از آنها سن و سالی را از سر گذرانده‌اند و دیگر از لحاظ روحی و جسمی قادر به حمل و نگهداری سلاح گرم نیستند.
خلاصه این‌که باید نهادهای مسئول بازنگری در قوانین موجود درخصوص حمل و نگهداری اسلحه داشته باشند. این‌که چه تعداد اسلحه گرم در دست مسئولان رده بالای قدیمی است، حداقل برای ما روشن نیست، اما می‌شود با تقریبی خوب تعداد را تخمین زد و دارندگان آن را هم شناسایی کرد. بی‌شک وضع قوانین سختگیرانه‌تر در این زمینه و نیز خودداری از تمدید راحت و بی‌ضابطه مجوز این سلاح‌ها کمک بزرگی به مقوله امنیت اجتماعی است. ضمن این‌که می‌تواند عامل بازدارنده مهمی از وقوع حوادث و جنایت‌های مهمی باشد. مشابه آن‌چه در آن سه‌شنبه لعنتی در برج آرمیتا شهرک غرب رخ داد. شاید اگر نهادهای مسئول در این زمینه ورود کرده بودند و کلت کمری دکتر نجفی را که اتفاقا از‌سال 94 هم تمدید نشده بود، بازپس می‌گرفتند، امروز شاهد چنین حادثه هولناک و عجیبی نبودیم.  

 


تعداد بازدید :  676