شماره ۱۷۰۸ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۲ خرداد
صفحه را ببند
مخالفت با طرح «حیات شبانه پایتخت» اجرای این پروژه را با ابهام مواجه کرد
جدال برسر شب‌های تهران
زهرا نژادبهرام در گفت‌وگو با «شهروند»: از بهمن‌ماه ‌سال گذشته که این طرح مطرح شده تاکنون مخالفتی از سوی هیأت تطبیق ابلاغ نشده است و درنتیجه سایر اعتراض‌ها وارد نیست

شهروند| از بهمن‌ماه ‌سال گذشته که لایحه «حیات شبانه پایتخت» از سوی شورای شهر به شهرداری ابلاغ شد، چهارماه می‌گذرد. این لایحه اما درنهایت اردیبهشت امسال عملیاتی شد و قرار شد محور «هفت حوض»،‌ «میدان ولیعصر تا تقاطع خیابان فاطمی» و «میدان قدس تا تجریش» به‌عنوان نخستین محورهای اجرای حیات شبانه معرفی شوند و پس از آن سایر بخش‌های شهر هم به حیات شبانه پایتخت اضافه شوند. این درحالی است که مصطفی موسوی‌لاری، مدیرکل هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران روز گذشته از مخالفت فرمانداری تهران با این طرح گفته و اعلام کرده که فرمانداری با مصوبه شورا درخصوص طرح «حیات شبانه» مخالفت کرده و طرح دیگری را با عنوانی متفاوت در ماه مبارک رمضان به صورت آزمایشی اجرایی و دلیل این امر را هم امنیتی عنوان کرده است: «با پیگیری‌های انجام‌شده طرحی با عنوان «حیات مدنی مردم تهران تا پاسی از شب» پیشنهاد و به صورت آزمایشی در ماه مبارک رمضان درحال اجراست. در طرح حیات شبانه موضوع بازبودن خیابان‌ها و فعال‌بودن اصناف و مغازه‌ها مطرح بود، درحالی ‌که طرح فعلی به صورت کاملا برگزیده است که در گذشته نیز با مجوز‌های لازم این فعالیت‌ها جریان داشت، اما اکنون نگاه بیشتر به صورت «راسته‌ای» است.»
زهرا نژادبهرام از اعضای شورای شهر اما به «شهروند» می‌گوید که از سوی فرمانداری واکنش جدیدی نداشته‌اند و نمی‌داند چرا آقای موسوی‌لاری در این‌باره صحبت کرده «زمانی که این طرح عنوان شد، نامه‌ای از سوی فرماندار آمد که نسبت به این طرح و اجرایی‌شدن آن معترض بودند. همان زمان شورا ضمن احترام تمام برای آقای فرماندار این اعتراض را نپذیرفت و طی نامه‌ای آن را ابلاغ کرد.» به گفته نژاد بهرام این اعتراض‌ها، تاثیری در روند اجرایی‌شدن طرح‌هایی از این دست ندارد و درنهایت هم باید منتظر نظر هیأت تطبیق بود و دید که آیا این مصوبه خلاف است یا خیر. «از بهمن‌ماه ‌سال گذشته که این طرح مطرح شده، تاکنون مخالفتی از سوی این هیأت تطبیق ابلاغ نشده است و درنتیجه سایر اعتراض‌ها وارد نیست.»
نژادبهرام همچنین در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود فرمانداری طرحی جدید با عنوان «حیات مدنی مردم تهران تا پاسی از شب» را جایگزین طرح شورا کرده است هم، می‌گوید «مهم نیست این طرح‌ها چه نامی دارند. مهم عملیاتی‌شدن آنهاست. این درحالی است که ما در اجرا تابع قانون هستیم و در این مورد هم قانون به ما می‌گوید اگر هیأت تطبیق مخالفتی داشته باشد، باید اعلام کند.» به گفته این عضو شورا، چنانچه این مشکل بار دیگر مطرح شود و نتوان به نتیجه رسید و شورا از این اعتراض‌ها تمکین نکند، شورای حل اختلاف باید در این‌باره نظر دهد.
این اما نخستین‌بار نیست که فرمانداری تهران در مواردی از این دست ورود کرده و معترض می‌شود. اوایل خرداد هم محمدجواد حق‌شناس دیگر عضو شورای شهر از ایراد فرمانداری به نام‌گذاری‌ خیابان‌های پایتخت گفت که به این ترتیب فرمانداری نسبت به تعدادی از این نام‌گذاری‌ها معترض بود که حق‌شناس در این‌باره به ایسنا گفته بود: «چنین واکنشی مسبوق به سابقه نبوده و حداقل در دوره پنجم شورای شهر تهران ۲۹ مصوبه کمیسیون نام‌گذاری داشته‌ایم که ۲۵ مصوبه تا پیش از ‌سال ۱۳۹۸ به فرمانداری ارسال کردیم و بدون هیچ اظهارنظری تأیید و ابلاغ شده است.»
او در ادامه درباره واکنش شورا به این مورد هم گفته بود: «پاسخی که برای هیأت تطبیق مستقر در فرمانداری تهیه شد، این بود که ورود هیأت تطبیق به محتوا خارج از عرف و وظایف قانونی این هیأت بوده است.»


تعداد بازدید :  811