شماره ۱۷۰۸ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۲ خرداد
صفحه را ببند
محمدرحیم لیوانی رئیس مرکز پویانمایی صبا خبر داد:
اشتغال ٢‌هزار نفر در حوزه انیمیشن

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سیما؛ مرکز پویانمایی صبا وابسته به معاونت سیمای رسانه ملی نزدیک به سه دهه فعالیت در پی ‏تولید برنامه‌های کارتونی به‌خصوص برای قشر کودک، نوجوان و جوان بوده است. در سه‌سال اخیر این فعالیت‌ها شتاب ‏بیشتری گرفته و مخاطبان شاهد تولیدات پویانمایی این مرکز از قاب شبکه‌های مختلف هستند. این افزایش کمی و کیفی بهانه‌ای ‏شد تا با محمدرحیم لیوانی، رئیس مرکز پویانمایی صبا گفت‌وگویی داشته باشیم‎:‎
 ‎دلیل این شتاب کمی و کیفی در تولیدات انیمیشن مرکز صبا چیست؟
نخستین دلیل و درواقع پایه اصلی راه‌اندازی مرکز پویانمایی صبا تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) است. ایشان در ‏خصوص برنامه‌سازی برای کودکان و نوجوانان به‌خصوص در حوزه انیمیشن توصیه‌های مهمی داشته و دارند‎.‎ دلیل دوم به سه‌ سال اخیر و دوره جدید مدیریت رسانه ملی برمی‌گردد که خوشبختانه شاهد توجه خاص ریاست محترم سازمان، ‏معاون محترم سیما و مدیران شبکه‌های تلویزیونی به بخش انیمیشن و پویانمایی بوده و هستیم‎.‎
 ‎‎ ‎به طور مشخص در ٣‌سال گذشته چه اقدامی حکم شتاب‌دهنده را برای تولیدات مرکز صبا داشته است؟
از‌ سال 1396 اقدامات عملی خوبی برای تقویت بخش پویانمایی سازمان و مرکز صبا آغاز و مقدمات چشم‌انداز 5 ساله طراحی و ‏تعریف شد.‌ سال نخست چشم‌انداز یعنی 1397 را پشت‌سر گذاشته و به اهداف پیش‌بینی‌شده دست یافتیم و‌ سال دوم را آغاز کرده و ‏امیدواریم با موفقیت پشت سر بگذاریم‎.‎
 ‎‎این چشم‌انداز در بخش انیمیشن چه اهدافی را دنبال می‌کند؟
در چشم انداز 5 ساله پیش‌بینی شده تولیدات پویانمایی مرکز صبا از 100 ساعت در‌ سال به 500 ساعت افزایش پیدا کند، در ‏واقع رشدی 5 برابری را تعریف کرده و در دستور کار قرار داده‌ایم. این گام بلند رونق تولید انیمیشن نیازمند تقویت زیرساخت‌‏های موجود اعم از بخش‌های نیروی انسانی متخصص، تجهیزات فنی و بودجه است. در‌ سال نخست با پیشنهاد معاون محترم ‏سیما، ریاست محترم رسانه ملی دستور افزایش 30‌درصدی بودجه مرکز پویانمایی صبا را صادر و اعمال کردند‎.‎
 ‎‎ ‎مخاطبان خاطره خوبی از بعضی برنامه‌ها و شخصیت‌های کارتونی مرکز صبا دارند. آیا این شخصیت‌ها و برنامه‌ها دوباره ‏دیده خواهند شد؟
یکی از استراتژی‌هاى برنامه 5 ساله، تقویت برنامه‌های موفق و مخاطب‌پسند سال‌های گذشته است، از این‌رو 15 برنامه موفق ‏را برای تولید 100 قسمتی تعریف کردیم. پیش از این، برنامه‌های انیمیشن مرکز در 13 یا 26 قسمت تهیه می‌شد که اگرچه ‏موفق و مخاطب‌پسند بود، اما به دلیل کوتاه‌بودن تعداد قسمت‌ها این برنامه‌ها به یک برند و شاخص تبدیل نمی‌شد، پیش‌‏بینی می‌شود آثار 100 قسمتی به این اهداف دست پیدا کند‎.
مجموعه‌های «شکرستان»، «پهلوانان»، «خروس زیرک و روباه کلک»، «مثل‌نامه» و تعدادی دیگر، نمونه‌هایی از برنامه‌های ‏موفق است که نه‌تنها در دستور تولید 100 قسمتی قرار گرفت، بلکه فروش این محصولات به برخی کشورها باعث بازگشت ‏سرمایه و ارزآوری شده است‎.‎
‎ آمار‌ سال گذشته نشان می‌دهد که نزدیک به 2‌هزار نفر در مجموعه‌های طرف قرارداد با مرکز صبا مشغول به کار بودند. با ‏افزایش تولیدات این مرکز پیش‌بینی می‌شود امسال بتوانیم کارآفرینی بیشتری هم داشته باشیم. کار انیمیشن و رایانه اصولا فعالیتی ‏است که قشر جوان را شامل می‌شود؛ لذا این حوزه رسانه ملی با کمک به اشتغالزایی در بخش انیمیشن عملا به جذب و به ‏کارگیری جوانان متخصص در بخش پویانمایی کمک کرده است. به عبارتی رسانه ملی در این بخش کارآفرینی چشمگیری در ‏حوزه پویانمایی انجام داده است‎.‎
 ‎ فعالیت‌های این مرکز چقدر در راستای شعار ‌سال با عنوان  «رونق تولید» بوده است؟
با توجه به شعار سال، 2 سیاست اجرایی را پیش گرفته‌ایم؛ یکی رونق تولید تمام محصولات و دیگری ساخت برنامه‌های ویژه ‏موضوع رونق تولید که در مرحله طرح و برنامه و سفارش و برون‌سپاری است‎.‎
به جرأت می‌گویم با توجه به تحریم‌ها و محدودیت‌ها و چالش‌های مالی، رونق بسیار خوبی را در یک‌سال گذشته در بخش ‏انیمیشن شاهد بودیم و به‌ زودی مخاطبان نتیجه آن را روی آنتن شبکه‌های سیما خواهند دید‎.‎
از همه مهمتر، با این شتاب تولیدات پویانمایی، در ‌سال چهارم برنامه 5ساله مرکز صبا، نهضت انیمیشن‌سازی که ریاست محترم ‏سازمان بر آن تأکید کردند، هدفی دست‌یافتنی است‎.‎
 ‎ رویکرد دینی به چه میزان در تولیدات انیمیشن شما نمود یافته است؟
توجه به مضامین دینی، مذهبی و قرآنی یکی از مهمترین مواردی است که در تولیدات انیمیشن پیگیری می‌شود؛ چراکه آموزش ‏قشر کودک، نوجوان و جوان در قالب برنامه‌های جذاب کارتونی بسیار موثر است. چشم‌انداز این مرکز، تبدیل‌شدن به قطب ‏تولیدات انیمیشن پاک در دنیا برای اقشار مختلف به‌خصوص کودک، نوجوان و جوان است‎.‎

 


تعداد بازدید :  521