به گزارش پایگاه اطلاعرسانی سیما؛ مرکز پویانمایی صبا وابسته به معاونت سیمای رسانه ملی نزدیک به سه دهه فعالیت در پی تولید برنامههای کارتونی بهخصوص برای قشر کودک، نوجوان و جوان بوده است. در سهسال اخیر این فعالیتها شتاب بیشتری گرفته و مخاطبان شاهد تولیدات پویانمایی این مرکز از قاب شبکههای مختلف هستند. این افزایش کمی و کیفی بهانهای شد تا با محمدرحیم لیوانی، رئیس مرکز پویانمایی صبا گفتوگویی داشته باشیم:
دلیل این شتاب کمی و کیفی در تولیدات انیمیشن مرکز صبا چیست؟
نخستین دلیل و درواقع پایه اصلی راهاندازی مرکز پویانمایی صبا تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) است. ایشان در خصوص برنامهسازی برای کودکان و نوجوانان بهخصوص در حوزه انیمیشن توصیههای مهمی داشته و دارند. دلیل دوم به سه سال اخیر و دوره جدید مدیریت رسانه ملی برمیگردد که خوشبختانه شاهد توجه خاص ریاست محترم سازمان، معاون محترم سیما و مدیران شبکههای تلویزیونی به بخش انیمیشن و پویانمایی بوده و هستیم.
به طور مشخص در ٣سال گذشته چه اقدامی حکم شتابدهنده را برای تولیدات مرکز صبا داشته است؟
از سال 1396 اقدامات عملی خوبی برای تقویت بخش پویانمایی سازمان و مرکز صبا آغاز و مقدمات چشمانداز 5 ساله طراحی و تعریف شد. سال نخست چشمانداز یعنی 1397 را پشتسر گذاشته و به اهداف پیشبینیشده دست یافتیم و سال دوم را آغاز کرده و امیدواریم با موفقیت پشت سر بگذاریم.
این چشمانداز در بخش انیمیشن چه اهدافی را دنبال میکند؟
در چشم انداز 5 ساله پیشبینی شده تولیدات پویانمایی مرکز صبا از 100 ساعت در سال به 500 ساعت افزایش پیدا کند، در واقع رشدی 5 برابری را تعریف کرده و در دستور کار قرار دادهایم. این گام بلند رونق تولید انیمیشن نیازمند تقویت زیرساختهای موجود اعم از بخشهای نیروی انسانی متخصص، تجهیزات فنی و بودجه است. در سال نخست با پیشنهاد معاون محترم سیما، ریاست محترم رسانه ملی دستور افزایش 30درصدی بودجه مرکز پویانمایی صبا را صادر و اعمال کردند.
مخاطبان خاطره خوبی از بعضی برنامهها و شخصیتهای کارتونی مرکز صبا دارند. آیا این شخصیتها و برنامهها دوباره دیده خواهند شد؟
یکی از استراتژیهاى برنامه 5 ساله، تقویت برنامههای موفق و مخاطبپسند سالهای گذشته است، از اینرو 15 برنامه موفق را برای تولید 100 قسمتی تعریف کردیم. پیش از این، برنامههای انیمیشن مرکز در 13 یا 26 قسمت تهیه میشد که اگرچه موفق و مخاطبپسند بود، اما به دلیل کوتاهبودن تعداد قسمتها این برنامهها به یک برند و شاخص تبدیل نمیشد، پیشبینی میشود آثار 100 قسمتی به این اهداف دست پیدا کند.
مجموعههای «شکرستان»، «پهلوانان»، «خروس زیرک و روباه کلک»، «مثلنامه» و تعدادی دیگر، نمونههایی از برنامههای موفق است که نهتنها در دستور تولید 100 قسمتی قرار گرفت، بلکه فروش این محصولات به برخی کشورها باعث بازگشت سرمایه و ارزآوری شده است.
آمار سال گذشته نشان میدهد که نزدیک به 2هزار نفر در مجموعههای طرف قرارداد با مرکز صبا مشغول به کار بودند. با افزایش تولیدات این مرکز پیشبینی میشود امسال بتوانیم کارآفرینی بیشتری هم داشته باشیم. کار انیمیشن و رایانه اصولا فعالیتی است که قشر جوان را شامل میشود؛ لذا این حوزه رسانه ملی با کمک به اشتغالزایی در بخش انیمیشن عملا به جذب و به کارگیری جوانان متخصص در بخش پویانمایی کمک کرده است. به عبارتی رسانه ملی در این بخش کارآفرینی چشمگیری در حوزه پویانمایی انجام داده است.
فعالیتهای این مرکز چقدر در راستای شعار سال با عنوان «رونق تولید» بوده است؟
با توجه به شعار سال، 2 سیاست اجرایی را پیش گرفتهایم؛ یکی رونق تولید تمام محصولات و دیگری ساخت برنامههای ویژه موضوع رونق تولید که در مرحله طرح و برنامه و سفارش و برونسپاری است.
به جرأت میگویم با توجه به تحریمها و محدودیتها و چالشهای مالی، رونق بسیار خوبی را در یکسال گذشته در بخش انیمیشن شاهد بودیم و به زودی مخاطبان نتیجه آن را روی آنتن شبکههای سیما خواهند دید.
از همه مهمتر، با این شتاب تولیدات پویانمایی، در سال چهارم برنامه 5ساله مرکز صبا، نهضت انیمیشنسازی که ریاست محترم سازمان بر آن تأکید کردند، هدفی دستیافتنی است.
رویکرد دینی به چه میزان در تولیدات انیمیشن شما نمود یافته است؟
توجه به مضامین دینی، مذهبی و قرآنی یکی از مهمترین مواردی است که در تولیدات انیمیشن پیگیری میشود؛ چراکه آموزش قشر کودک، نوجوان و جوان در قالب برنامههای جذاب کارتونی بسیار موثر است. چشمانداز این مرکز، تبدیلشدن به قطب تولیدات انیمیشن پاک در دنیا برای اقشار مختلف بهخصوص کودک، نوجوان و جوان است.