شماره ۱۷۰۹ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۳ خرداد
صفحه را ببند
افسانه ابدی بوکس سنگین وزن جهان

سه سال پیش در چنین روزی، برابر 3 ژوئن 2016 میلادی، محمدعلی (کِلی)، شهیرترین مشت‌زن تاریخ بوکس سنگین وزن جهان، پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری پارکینسون، در 74سالگی درگذشت و مراسم خاکسپاری‌اش یک هفته بعد در زادگاهش شهر لویی‌ویل ایالت کنتاکی برگزار شد. بیل کلینتون رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا، ملک عبدالله پادشاه اردن، حامد کرزای رئیس‌جمهوری سابق افغانستان، آرنولد شوارتزنگر و... ازجمله چهره‌های سرشناسی بودند که در مراسم وداع با محمدعلی حضور داشتند و باراک اوباما رئیس‌جمهوری وقت ایالات متحده با ارسال پیامی ویدیویی نسبت به یکی از اسطوره‌های تاریخ معاصر آمریکا ادای احترام کرد. اما به راستی محمدعلی از چه زمانی افسانه‌ شد؟
از کاسیوس مارسلوس تا محمدعلی
برای کشف روند طی‌شده از موقعیت یک ورزشکار حرفه‌ای به چهره‌ای محبوب و تاثیرگذار باید چند مقطع خاص را در زندگی محمدعلی مورد توجه قرار داد؛ ابتدا تشرف او به دین مبین اسلام در‌ سال 1962 (20 سالگی)، سپس پیروزی او در برابر سانی لیستون قهرمان بوکس سنگین وزن جهان در ‌سال 1965 (23سالگی) و شاید از همه مهمتر امتناع او از معرفی خود به ارتش برای اعزام به جنگ ویتنام در‌ سال 1966 (24 سالگی). محمدعلی که تا پیش از اسلام آوردن نام «کاسیوس مارسلوس کِلی جونیور» را بر خود داشت، درخشش در صحنه‌های ورزشی را از رینگ بوکس آماتور آغاز کرد و باارزش‌ترین مدال آن یعنی طلای المپیک رُم را در ‌سال 1960 (18 سالگی) بر گردن آویخت. اما ستاره کاسیوس جوان در صحنه بوکس حرفه‌ای با پیروزی بر سانی لیستون غول‌پیکر درخشیدن گرفت و او که با رقص پای حیرت‌انگیز خود همه را به وجد می‌آورد، حالا اسمی تازه که از دین جدیدش نشأت می‌گرفت، بر خود داشت: محمدعلی.  
از تعلیق تا ناک‌ اوت فورمن در زئیر
روند وقایع برای محمدعلی از 1965 میلادی یعنی ‌سال پیروزی بر سانی لیستون و کسب عنوان قهرمانی بوکس سنگین وزن جهان شکلی سریع به خود گرفت. او تا سال 1967 مجبور شد در هفت مسابقه از عنوان قهرمانی خود دفاع کند، سپس به ویتنام فراخوانده شد، اما از شرکت در این جنگ براساس آموزه‌های مذهبی خود امتناع کرد که نتیجه آن گرفته‌شدن عناوین قهرمانی، تعلیق پروانه شرکت در مسابقات بوکس به مدت سه سال و پرداخت ضمانت نقدی بدل از حکم پنج سال زندان بود. او در ‌سال 1970 پس از پشت سر گذاشتن دوران محرومیت دوباره به بوکس بازگشت و چهار ‌سال بعد به زئیر (کنگوی فعلی) رفت، تا یکی از جنجالی‌ترین مسابقات تاریخ بوکس حرفه‌ای جهان را در برابر جرج فورمن افسانه‌ای برگزار کند. محمدعلی در راند هشتم جرج فورمن را ناک اوت کرد تا مسابقه قرن با پیروزی او تمام شود. حالا دیگر می‌شد می‌گفت محمدعلی راه افسانه‌شدن را تا به انتها رفته است.


تعداد بازدید :  1214